کد خبر: 1040952
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
صفحه یک دیروز روزنامه ایران که ارگان رسمی دولت محسوب می‌شود، گویی تنظیم شده بود تا تناقضات مواضع در درون دولت را آشکار سازد. در یادداشت منتشر شده در صفحه اول این روزنامه، علی ربیعی، سخنگوی دولت نوشته: «در روز‌های گذشته اخباری درباره پاسخ منفی ایران به پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برگزاری نشست ۱+۴ با مشارکت امریکا به عنوان میهمان منتشر شد. امریکایی‌ها پس از آن اعلام کردند که درباره شکل و چارچوب این مذاکرات سرسختی ندارند. در داخل کشور هم جریانی سیاسی همان دوگانه مذاکره - نامذاکره را پی گرفته و دولت را به حذر از مذاکره تشویق می‌کنند.»

در کنار همین یادداشت، روزنامه ایران تیتری از حسن روحانی، رئیس دولت زده است: «برجام، برجام است کم و زیاد نمی‌شود» در متن این خبر از قول حسن روحانی می‌خوانیم که «ایالات متحده امریکا موظف است با لغو همه تحریم‌ها و اتخاذ تدابیر عملی به برجام برگردد، زیرا این تکلیف دولتی است که او نقض عهد کرده است. جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام امریکا را قطعاً با اقدام پاسخ خواهد داد. مسیر بازگشت امریکا به برجام نیز روشن است و اگر اراده آن وجود داشته باشد، نیاز به هیچ مذاکره‌ای ندارد.»

از سویی در بالای صفحه نیز، کنار تصویری از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه تیتر زده شده که «برجام قابل مذاکره دوباره نیست.» و در متن خبر از قول ظریف می‌خوانیم: «برجام قابل مذاکره مجدد نیست. اگر ۲۰۲۱ سال ۲۰۱۵ نیست، ۱۹۴۵ هم نیست. پس بیایید منشور سازمان ملل متحد را عوض کرده و حق وتو را که این همه توسط امریکا مورد سوء استفاده قرار گرفته است حذف کنیم. بیایید دست از ژست گرفتن که هر دو ما از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ انجام دادیم برداشته و به اجرای برجام که هر دو ما آن را امضا کرده‌ایم، رو بیاوریم.»

دولت در حالی بار‌ها تاکید کرده که باید از ایران صدای واحد به گوش برسد و با همین محور، منتقدان برجام را نواخته که حتی از خود دولت و نیز از اردوگاه اصلاح‌طلبی صدای واحد پیرامون برجام و مذاکره به گوش نمی‌رسد و هر کس حرف خودش را می‌زند. اصلاح‌طلبان در رسانه‌های خود از لزوم کم و زیاد شدن برجام می‌نویسند و از اینکه برجام به شکلی که بوده، قابل احیا نیست.

دولت، اما حرف دیگری دارد و حالا هم که حرف سخنگوی دولت و رئیس جمهور و وزیر خارجه متفاوت است. در همین خبر روزنامه ایران از ظریف آمده: «ظریف همچنین در واکنش به اظهارات اخیر محسن رضایی در مصاحبه با فایننشال تایمز در مورد برجام و مذاکرات هسته‌ای در صفحه توئیترخود نوشت: عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند، اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود... رضایی گفته بود: ایران آماده است به مذاکرات هسته‌ای با امریکا و دیگر قدرت‌های جهان باز گردد اگر طرف‌های مقابل سیگنال واضحی بفرستند که تحریم‌ها تا یک سال آینده برداشته می‌شود.» ضمن تاکید بر نادرستی موضع محسن رضایی، باید دید نظر ظریف در مورد یادداشت همکارش در دولت چه خواهد بود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار