کد خبر: 1040946
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
اظهار نظر ۲ نماینده درباره چرایی عقب‌نشینی اروپا از مواضع ضد ایرانی
هفته گذشته را می‌توان یکی از جلوه‌های اقتدار ایران اسلامی در مواجهه با اروپا و امریکا نام برد؛ جلوه‌ای که با عقب نشینی تروئیکای اروپایی و امریکا در صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی آشکار شد.
سرویس سیاسی چوان آنلاین: پیشتر و برخلاف آنچه از سوی یک جریان خوش باور داخلی از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در امریکا تبلیغ می‌شد که او بر خلاف دولت ترامپ به توافق برجام بازخواهد گشت و تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهد شد، بایدن، اما نه تنها چنین نکرد، بلکه در معدود مواضعی که طی ۴۰ و اندی روز گذشته درباره ایران داشته، همچون اسلاف خود جمهوری اسلامی ایران را به تنش‌آفرینی در منطقه و انحراف از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای متهم کرده که اوج این ادعا‌های ضد ایرانی دو روز پیش در سند امنیت ملی این کشور آشکار شد.

همانگونه که از قبل هم قابل پیش بینی بود، فضای دولت اوباما این بار در دولت بایدن با خیمه شب بازی‌های شرکای اروپایی مجدداً بازتولید شده و آن‌ها به اشکال مختلف می‌کوشند با سیاست تکراری چماق و هویج، جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند و اهداف زیاده خواهانه خود را دنبال کنند.

اوایل هفته گذشته بود که تروئیکای اروپایی با حمایت امریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برد و ضمن تکرار ادعا‌های بی سند و فاقد وجاهت قانونی، باز هم ایران را به انحراف از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای متهم کرد، لیکن در چرخشی آشکار روز پنج‌شنبه این پیش نویس از دستور کار خارج شد و سخنگوی وزارت خارجه امریکا مدعی شد، عقب نشینی اروپا با حمایت امریکا صورت گرفته است!

در مقابل این تحریکات غیرحقوقی و غیرسازنده که، چون همیشه بر پایه برخی ادعا‌های واهی بنا نهاده شده بود، مقامات جمهوری اسلامی ایران، ضمن تاکید بر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای، هرگونه سیاسی کاری در این نهاد فنی بین‌المللی را تقبیح و تهدید کردند که تداوم این روند تخریبی همان برجام نصفه و نیمه را با مخاطره جدی مواجه خواهد کرد و همین پیام اقتدار بود که آن‌ها را به عقب‌نشینی وادار کرد.

نقش تعیین‌کننده زور در روابط بین‌الملل

دو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی ضمن تبیین رفتار جمهوری اسلامی ایران و عقب نشینی تروئیکای اروپا، به دلایل این تغییر رویکرد پرداختند.

وحید جلال‌زاده در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به عقب نشینی اروپا از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است: در زمان تدوین طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها برخی کارشناسان از جمله وزارت امور خارجه این موضوع را یادآوری می‌کردند که این قانون موجب عمل متقابل از سوی اروپایی‌ها خواهد شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: نمایندگان در مجلس ضمن مخالفت با این نظر وزارت امور خارجه معتقد بودند که روابط بین‌الملل به جای کنوانسیون‌ها و موازین بین‌المللی بیشتر بر مدار زور می‌چرخد. چنانکه امریکا با پیگیری رویکرد‌های یکجانبه‌گرایی و قدرت‌طلبی نشان داده که برخی مواقع اروپایی را تحت تاثیر زیاده خواهی خودش قرار می‌دهد.

پیروزی ایران در جنگ اراده‌ها

جلال‌زاده بیان کرد: در جنگ اراده‌ها، اگر ملت ایران، نظام جمهوری اسلامی اراده کند و یکپارچگی در داخل وجود داشته باشد قطعاً غربی‌ها عقب نشینی خواهند کرد. پس از قانون اقدام قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها توسط مجلس، اروپایی‌ها با صدور قطعنامه در شورای حکام قصد اهرم سازی علیه ایران را داشتند.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ظریف در اقدامی کم سابقه با ارسال نامه به کشور‌های عضو شورای حکام اعلام کرد که هرگونه تصویب قطعنامه اروپایی‌ها برخلاف همکاری‌های ما است و اجرای پروتکل الحاقی داوطلبانه بوده برای همین اکنون دیگر نمی‌خواهیم به آن عمل کنیم. وی ابراز کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی شان اعلام کردند که ایران توانایی غنی سازی ۶۰ درصد را دارد و برای پیشرفت برنامه هسته‌ای کشور به این میزان غنی سازی نیاز داریم. جلال‌زاده یادآور شد: طرحی در مجلس یازدهم تصویب شد که بر اساس آن مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق به وزارت دفاع برای پیشبرد طرح‌های راهبردی و دفاعی خودش از جمله ماهواره بر‌ها و پیشران هسته‌ای اختصاص پیدا کرد. وی افزود: این دو اقدام پیامی را برای غربی‌ها فرستاد که می‌توانست ضمن لغو بیانیه توافق با مدیرکل انرژی هسته ای، ایران آغاز غنی سازی ۶۰ درصد را اعلام کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها پس از دریافت پیام ایران از تصویب قطعنامه محکومیت اقدامات ایران در شورای حکام عقب نشینی کردند که این امر نشان می‌دهد می‌توان با پیشروی بر پایه مواضع اصولی، منطقی و عقلانی نتیجه گرفت.

سیاست چماق و هویج اروپایی

یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره عقب‌نشینی از صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی نگاه متفاوتی دارد. او معتقد است عقب نشینی تروئیکای اروپایی پازلی از اجرای سیاست چماق و هویج برای حل مشکلات برجامی است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپا پس از عقب‌نشینی از صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران در شورای حکام آژانس انرژی اتمی، گفت: اروپا و امریکا از مسیر عاقلانه مبتنی بر تامین منافع ایران که در قالب برجام طراحی شده بود، خارج شدند از این رو شاهد خروج یکجانبه کاخ سفید از توافقنامه بودیم. وی با اشاره به اینکه امریکایی‌ها از همه تهدید‌ها مانند افزایش فشار اقتصادی استفاده کردند، اما نتیجه‌ای به دست نیاوردند، اظهار کرد: اکنون نیز این کشور‌ها همه راه‌ها را تجربه کردند و متوجه شدند هیچ راهی جز بازگشت به برجام برایشان وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه اکنون جمهوری اسلامی ایران به فعالیت‌های پیش از برجام در حوزه غنی سازی، ذخیره اورانیوم و ... بازگشته است بنابراین این شرایط برای اروپایی‌ها قابل تحمل نیست، ادامه داد: بدون شک عقب نشینی طرف‌های برجامی رخ داده و اجرای سیاست چماق و هویچ نتیجه شرایط پیش آمده است و آن‌ها تلاش می‌کنند مسائل را برطرف کنند.

اجماع قوی در بخش‌های حاکمیت

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه بازگشت به چارچوب برجام عاقلانه‌ترین راه برای تامین منافع طرفین است، افزود: این مهم در حالی است که شرایط پیش آمده نمی‌تواند منجر به ایجاد توافق جدیدی شود زیرا جمهوری اسلامی ایران همه تهدید‌ها را پشت سر گذاشته و نقطه ضعف دیگری وجود ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اجماع قوی در میان بخش‌های حاکمیت کشورمان شکل گرفته که راه حل مسائل را صرفاً مشروط به بازگشت امریکا به چارچوب توافقنامه می‌داند، خاطرنشان کرد: این مهم در حالی است که رفتار‌های متناقض و بیان تهدید‌ها از سوی اروپا برای آوردن ایران در پای میز مذاکره است.

متوجه شدند ایران شوخی ندارد

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌های مجلس نیز در ارزیابی خود از رفتار تروئیکای اروپایی در قبال ایران گفت: اجرای غنی سازی ۲۰ درصد، طرح موضوع غنی سازی صلح آمیز ۶۰ درصدی و بهره گیری از نسل‌های جدید سانتریفیوژ موجب شد طرف‌های برجامی متوجه شوند ایران شوخی ندارد.

محمد صالح جوکار در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپا پس از عقب‌نشینی از صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی، گفت: همواره شاهد کارشکنی طرف‌های برجامی در راستای تحقق بخشیدن به منافع جمهوری اسلامی هستیم.

نماینده مردم یزد، در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با مرور مسائل مربوط به برجام می‌توان دریافت که خروج امریکا از برجام و سپس عدم اقدام لازم از سوی اروپایی‌ها مصداق بارز کارشکنی برجامی است. وی با بیان اینکه اروپایی‌ها درصدد بودند جمهوری اسلامی ایران را در وضعیت بلاتکلیفی نگه دارند تا فرصت سوزی شود، ادامه داد: بر این اساس مدت زمانی نیز با این روش پیش رفتند و شدیدترین تحریم‌ها علیه کشورمان اعمال شد و محدودیت‌های بانکی رقم خورد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: سپس در فواصل زمانی مختلف تلاش کردند مشوق‌هایی مانند راه اندازی کانال‌های مالی مستقل را ارائه دهند تا فرصت‌ها از بین برود.
جوکار تصریح کرد: این مهم در حالی است که با تصویب قانون راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها موجب شد فصل جدیدی ایجاد شود؛ به عبارتی جمهوری اسلامی ایران نشان داد دارای اهتمام لازم است و اگر طرف‌های مقابل تعهداتشان را اجرایی نکنند، به مسیر خودش ادامه خواهد داد و مسیر هسته‌ای صلح آمیز را ادامه می‌دهد. نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این میان از اجرای غنی سازی ۲۰ درصد، طرح موضوع غنی سازی صلح آمیز ۶۰ درصدی و بهره گیری از نسل‌های جدید سانتریفیوژ و ... موجب شد طرف‌های برجامی متوجه شوند ایران شوخی ندارد. وی ادامه داد: از این رو عقب نشینی اروپایی‌ها نشان می‌دهد آن‌ها در تلاش هستند روزنه‌های گفتگو را باز نگه دارند. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکرات در آینده به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست، خاطرنشان کرد: به عبارتی تامین منافع ملی در اولویت است و مجلس یازدهم در این حوزه به صورت جدی پای کار ایستاده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار