کد خبر: 1040840
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
گلعلی بابایی مطرح کرد
نویسنده کتاب «ماه، همراه بچه‌هاست» معتقد است: متأسفانه در کشور ما اقتباس از مکتوبات دفاع مقدس در تولید آثار سینمایی مغفول مانده است و کتاب‌ها در مکتوبات می‌مانند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: گلعلی بابایی نویسنده آثار دفاع مقدس با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما موضوع اقتباس مغفول مانده است به ایبنا گفت: در همه کشور‌ها مخصوصاً در سینمای هالیوود اگر دقت کنید بسیاری از فیلم‌های بزرگ و تأثیرگذار اقتباسی است، ولی متأسفانه در کشور ما کم اتفاق می‌افتد و کتاب‌ها در مکتوبات می‌مانند، اما اگر این مکتوبات در قالب یک اثر سینمایی انعکاس پیدا کند، خیلی بیشتر دیده می‌شود. برای نمونه کتاب در «هاله‌ای از غبار» و «همپای صاعقه» درباره حاج‌احمد متوسلیان نوشته شد، اما آن‌طور که باید، نتوانست شهید احمد متوسلیان را معرفی کند، در حالی که وقتی فیلم «ایستاده در غبار» ساخته شد، حاج‌احمد متوسلیان چند برابر بیشتر شناخته شد. این است که اقتباس خیلی می‌تواند کمک کند.

وی در ادامه درباره پرهیز از بزرگنمایی و بزرگ‌گویی درباره شهدای دوران دفاع مقدس که یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، می‌گوید: باید شهدا را همان طور که بودند، روایت کرد. غلوکردن چیزی به ارزش شهید نمی‌افزاید. مخاطب امروز بسیار کنجکاو است و اگر نویسنده در جایی از کتاب غلو کرده باشد، به خوبی متوجه می‌شود، بنابراین نباید بیش از آنچه واقعیت است، بیان شود، به عنوان مثال اگر جایی بی‌تدبیری رخ داده باید ذکر شود که کجای کارش خوب نبوده و اگر کار خوبی انجام داده هم باید بیان شود. گاهی لازم است برخی زوایای زندگی شهید بدون ملاحظات گفته شود، البته در مورد برخی موارد که به زندگی شخصی برمی‌گردد، باید رضایت خانواده شهید جلب شود، به عنوان مثال در کتاب جدیدی که درباره شهید نوری نوشتم، ماجرایی را همسر شهید عنوان می‌کند که برای خیلی‌ها ممکن است باورکردنی نباشد، از ایشان رضایت گرفتم که بیان کنم، اینکه وقتی می‌خواستند با هم ازدواج کنند، با توجه به اینکه در دوران قبل از انقلاب اسلامی بوده، ایشان دختر بی‌حجابی بوده است و چندوقت با همین شیوه باهم زندگی می‌کنند تا به مرور شهید می‌تواند با ارشاداتی که می‌کند روی تفکر و اعتقادات همسرش اثر بگذارد، به گونه‌ای که ایشان سال‌ها بعد خودشان مروج حجاب می‌شوند، در حالی که ایشان در خاطراتشان می‌گویند: «وقتی شهید نوری برای من روسری هدیه آوردند، با ایشان برخورد کردم که چرا برای من روسری هدیه آوردی، در حالی که تو مرا با همین روش پسندیدی؟» بیان کردن این موضوع نه‌تن‌ها ضرری به شهید نمی‌زند بلکه مقام شهید را بالا می‌برد و اثرات انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار