کد خبر: 1040781
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
تصميمات آبکي و ساده انگاري ها ايران را وارد يک بحران سخت خواهد کرد
کرونا بيداد مي کند. شهرها يکي پس از ديگري رنگ هايشان عوض مي شود اما هيچ تغييري در رفتار مسئولان و مردم ديده نمي شود. کروناي انگليسي آنقدر قوي است که بخواهد کروناي چيني را از بازي خارج کند اما...
حوريه ملکي

حوريه ملکي

 

کرونا بيداد مي کند. شهرها يکي پس از ديگري رنگ هايشان عوض مي شود اما هيچ تغييري در رفتار مسئولان و مردم ديده نمي شود. کروناي انگليسي آنقدر قوي است که بخواهد کروناي چيني را از بازي خارج کند اما مسئولان هنوز باور نکرده اند که بايد براي اين مهاجم ناشناخته و قدرتمند، برنامه ويژه اي ارايه کنند. هشدار دادن ها عادي شده و اعمال نشدن محدوديت هاي سنگين، چنين باوري را در جامعه القا کرده که اوضاع آنقدرها هم سخت و بحراني نيست. اما واقعيت اين است که پيک چهارم کرونا با شدت بيشتري در راه است و بايد زنگ خطر را باصداي بلندتري به صدا درآورد تا براي گوش هاي سنگين هم قابل شنيدن باشد.

 

***

 

در هرمزگان هم وضعيت مثل ديگر استان ها هر روز بدتر از ديروز است و اين موضوع در ميزان مبتلايان و بخصوص افرادي که گرفتار ويروس جهش يافته شده اند مشخص است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مي گويد: شمار موارد ابتلا به کرونای انگلیسی در هرمزگان با شناسایی ۵ مورد جدید به ۱۸ نفر رسید.

فاطمه نوروزیان با بيان اينکه در پارسیان ۷ نفر، بندرعباس ۴ نفر، بندرلنگه ۲ نفر، بندرخمیر ۲ نفر، قشم ۲ نفر و بستک ۱ نفر تاکنون در پی ابتلاء به کرونای جهش یافته شناسایی شده‌اند، با هشدار نسبت به شیوع خوشه‌ای کرونا در هرمزگان، تاکيد مي کند: در مورد جدیدی در بندر خمیر خوشه‌ای ۳۵ نفره از ابتلای یک پسر ۱۴ ساله شکل گرفته که به سرعت به خانواده و اطرافیانش منتقل شده است و یک موج از ابتلای کرونا از سمت شهرستان‌های غرب به مرکز استان در حال شیوع است که از مردم خواسته می‌شود برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری به سفرهای غیرضروری نروند.

وي در مورد آخرین وضعیت کرونا در هرمزگان نیز با اعلام اینکه ۱۴ اسفند موردی از فوتی ناشی از کرونا در استان گزارش نشده است، اضافه مي کند: اکنون ۱۰۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۲۶ نفر از آنان در آی‌سی‌یو قرار دارند و حال ۷ نفر نیز وخیم است.

نصف جهان با شناسايي ۳۱۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا و مرگ ۵ نفر مي داند خود را بايد براي روزهاي سختي آماده کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مي گويد: طی ۲۴ ساعت اخیر دو هزار و ۳۱ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مراجعه و شناسایی شده اند.

آرش نجیمی با بیان اینکه از این تعداد ۳۱۵ بیمار مبتلای قطعی به کرونا بوده‌اند، ادامه مي دهد: ۹۵ نفر از این بیماران در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۴۵ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری هستند، ادامه مي دهد: از این تعداد ۶۷ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

نجیمی مي گويد: در اين مدت پنج بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جان خود را از دست داده‌اند که تست دو نفر از آنها مثبت کرونا بوده است.

 

* افزایش پنج برابری تست‌های مثبت کرونا در قم

 

قمي ها با اعلام افزایش پنج برابری تست‌های مثبت کرونا در اين منطقه مي دانند کروناي انگليسي وارد شهرشان شده و نبايد با سهل انگاري باعث طغيان آن شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه در هفته گذشته روزانه حداکثر تست کرونا ۱۰ نفر مثبت بود، مي گويد: تنها در روزپنجشنبه تست کرونا ۵۰ نفر در قم مثبت بوده است.

محمدرضا قدیر مي گويد: متأسفانه زنگ خطر پیک بعدی کرونا با بستری‌های روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ نفر در قم به صدا درآمده است.

وي با اشاره به افزایش آمار شناسایی افراد آلوده ویروس انگلیسی با سرایت بالا در قم تاکيد مي کند: پیک بعدی در قم از نوع ویروس ووهان نیست و شاهد شیوع بیماری کرونا به دلیل آلودگی به ویروس جهش یافته انگلیسی خواهیم بود. متأسفانه تردد زیاد و عدم اعمال منع تردد شبانه، غیرفعال بودن دوربین‌های شهری و افزایش تجمعات و دورهمی ها از عوامل مؤثر در گسترش ویروس است.

خوزستان همچنان وضعيت بحراني دارد و آمارمراجعه به بیمارستان‌های آن بالاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تأکید بر اینکه بار مراجعه به بیمارستان‌های استان بالاست، مي گويد: تخت برای بیماران وجود دارد و شرایط در حوزه درمان تحت کنترل است.

فرهاد ابول نژادیان با تاکيد بر اينکه همچنان بار مراجعه به بیمارستان‌های استان بالاست اما با وجود تعداد زیاد بیماران در بخش‌های عادی و ویژه، همچنان تخت برای بیماران وجود دارد و شرایط در حوزه درمان تحت کنترل است و کنترل از دست ما خارج نشده است، ادامه مي دهد: در سه روز گذشته، چهار دستگاه بزرگ اکسیژن ساز وارد بیمارستان‌های اهواز شد و ظرفیت اکسیژنی بیمارستان‌ها افزایش یافته است؛ بنابراین شرایط ایجاد تخت جدید فراهم شده است.

وي تصريح مي کند: در حوزه بهداشت نیز در تلاش برای بیماریابی بیشتر در استان خوزستان هستیم به گونه‌ای که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۳۰ هزار تست یعنی روزانه ۱۵ هزار تست در خوزستان انجام شد که رکوردی در کشور است.

ابول نژادیان مي گويد: اکنون همه بیماران تخت دارند و هیچ بیماری پشت در بیمارستان نمانده است اما اگر می‌خواهیم این وضعیت کنترل و به همه بیماران، خدمات درمانی ارائه شود باید پروتکل‌های بهداشتی خوب رعایت و از تردد پرهیز شود. لذا از مردم خواهش می‌شود تا حد امکان از تردد خودداری کنند و رعایت نکات بهداشتی را جدی بگیرند.

در همين رابطه رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه مگر با تعطیلی خوزستان چه اتفاقی می‌افتد؟ دو هفته خوزستان را تعطیل کنیم و در عوض جان مردم را نجات دهیم، مي گويد: متاسفانه رفتار ما متناسب با این ویروس جهش‌یافته نیست و اگر به موقع اقدام نشود و محدودیت‌های بیشتری اعمال نشود و مردم بیشتر مراقبت نکنند، در روزهای آینده در خوزستان با یک فاجعه روبه‌رو می‌شویم.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده با اشاره به وضعیت قرمز جنوب غرب خوزستان ادامه مي دهد: این مساله نشان می‌دهد که موارد ابتلای سرپایی، بستری و به تبع آن موارد مرگ در شرایط خوبی نیست و باید شرایط قرمز در هر سه شهرستان حوزه این دانشکده شامل آبادان، خرمشهر و شادگان حاکم شود.

وي مي افزايد: در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ مورد بیمار سرپایی مبتلا به کرونا شناسایی و ۵۰ مورد بستری می‌شوند. به میزان بستری بیماران نیز بیماران دیگری ترخیص می‌شوند البته تنها در یکی دو روز گذشته نسبت موارد بستری به ترخیص پایدارتر شده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان مي گويد: در حال حاضر به جز بیمارستان شهید بهشتی آبادان، همه بیمارستان‌ها پذیرای بیماران مبتلا به کرونا هستند. این وضعیت نشان می‌دهد که در حال رفتن به سمتی هستیم که باید از همه ظرفیت‌ها برای بستری بیماران استفاده کنیم.

سلمان‌زاده با اشاره به افزایش ظرفیت تخت‌های ICU بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان، بیان مي کند: در حال حاضر بیماری نداریم که به ICU نیاز داشته باشد و نتوانیم بیمار را در ICU بستری کنیم و مشکلی برای بستری بیماران در بخش‌های عادی و ICU نداریم. اعلام وضعیت قرمز تنها یک کلمه و بازی با رنگ‌ها نیست و در پی آن باید یک سری اقدامات که مشخص هستند، انجام شوند.

وی مي گويد: محدودیت‌ها تنها بستن راه‌ها نیست بلکه شامل تغییر رفتار مردم، اصناف و مسئولان است اما این اتفاق نیافتاده است. طبق گفته دکتر علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان، زمانی که ویروس جهش پیدا می‌کند ما نیز باید رفتارمان تغییر کند.

سلمان‌زاده با بيان اينکه هنوز در وضعیت قرمز مراسم برگزار می‌شود و به زور از برگزاری مراسم عزاداری جلوگیری می‌شود، تصريح مي کند: مرگ بیماران مبتلا به کرونا زجرآور و در پی زجر تنفسی شدید رخ می‌دهد؛ مرگ بر اثر کووید - ۱۹ بسیار ناگوار است اما با این وجود شاهد عادی‌انگاری در مردم، مسئولان، اصناف و سایر نهادهایی هستیم که باید پای کار باشند. طبق پروتکل کشوری در شهرهای قرمز تنها مشاغل گروه ۱ اجازه فعالیت دارند اما مشاهده می‌شود همه مشاغل در حال فعالیت هستند و تردد و تجمع وجود دارد؛ قرار بود از ساعت ۲۱ به بعد تردد نباشد اما همچنان خیابان‌ها شلوغ است و مثل اینکه جریمه کردن نیز دیگر کفاف نمی‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار