کد خبر: 1040698
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
امضای تفاهمنامه وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و راه و شهرسازی، افتتاح کاخ موزه مرمر و ساختمان دفینه و توسعه گردشگری دریایی از جمله خبر‌های میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: در این هفته خبر رسید پس از آنکه امارات متحده عربی با ازسرگیری صدور ویزای گردشگری این کشور برای ایرانی‌ها موافقت کرده، یک شرکت هواپیمایی ایرانی از آغاز فروش بلیت پرواز‌های دبی خبر داده است. همچنین یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی پس از صدور ویزا، از فروش بلیت پرواز‌های روزانه به همه اقشار مردم خبر داد، ولی سفیر ایران در امارات اعلام کرد که هنوز جزئیات آن اعلام نشده بنابراین فعلاً اولویت با خانواده‌هایی است که پیش از این ثبت‌نام کرده بودند.

در این هفته همچنین پس از پایان نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، خبرگزاری مهر به بررسی چهاردهمین دوره این نمایشگاه پرداخت.

در این گزارش آمده بود که این نمایشگاه نه بین‌المللی بود، نه آنلاین و نه تخصصی، چون با توجه به آنکه پیش از شروع نمایشگاه، گفته شده بود بخش‌هایی از این برنامه به صورت آنلاین خواهد بود، اما هیچ پلتفرمی برای آن در نظر نگرفته بودند. همچنین هیچیک از شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه غرفه نداشتند. از طرفی، حضور مردم نیز بسیار کمرنگ بود، چون تبلیغات برای آن صورت نگرفته بود. با این وجود حتی نمی‌توان گفت که این نمایشگاه تخصصی بود به علت آنکه نه گروه‌های تخصصی حضور داشتند و نه شرایط برای مذاکرات تخصصی وجود داشت. یکی از این فضا‌های نامناسب برای مذاکرات تخصصی، صدای بلندگو‌ها و گروه‌های موسیقی بود که مزاحم مذاکرات می‌شد.

در این هفته اتفاق مهم حوزه میراث فرهنگی، بازگشایی موزه دفینه برای اولین‌بار بود. ساختمان دفینه با نمایش آثاری از گنجینه موزه‌های بنیاد مستضعفان در قالب سه موزه هنر جهان، موزه پول و موزه جواهرات بازگشایی شد. همچنین در مراسم افتتاح این موزه به صورت آنلاین، کاخ موزه مرمر با عنوان «موزه هنر ایران» نیز افتتاح شد. در این مراسم افتتاحیه مقاماتی از جمله حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری حضور داشتند.

وی در این مراسم بیان کرد: عربستان سعودی در منطقه حرف اول را در از بین بردن آثار تاریخی می‌زند.

محمدی گلپایگانی گفت: زمانی که شما به موزه لور فرانسه سر می‌زنید، می‌بینید که بخشی از آثار تاریخی ایران در آنجا قرار دارد و این آثار سرقت شده است. موزه آرمیتاژ روسیه هم همین وضعیت را دارد.

پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان نیز در این مراسم گفت که آثار تاریخی موزه‌های بنیاد، سرمایه ملی بودند که به ناروا به دست سلطنت‌طلبان افتاده بود و از خانه‌های درباریان و منصوبان دربار جمع‌آوری شدند بنابراین ما هیچیک از این آثار را از کاخ‌های مصادره شده، جمع‌آوری نکرده‌ایم. ما این دو موزه را در حالی افتتاح می‌کنیم که جامعه ما را به عنوان موزه‌دار نمی‌شناخت.

این هفته همچنین علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی تفاهمنامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی امضا کرد.

مونسان در مراسم این تفاهمنامه گفت: با توجه به پتانسیل‌های دریایی، در شمال و جنوب کشور و امکانات وزارت راه، می‌توان موضوع تجهیزات دریایی تفریحی را به طور جدی پیگیری کرد.

وی راه‌اندازی خطوط دریایی بین ساحل و جزایر و بین جزایر با هم را از نکات با اهمیت توسعه گردشگری دریایی دانست و ادامه داد: آمادگی داریم پکیج‌هایی را هم برای اقامت‌های شبانه و تردد‌های روزانه تعریف کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره مصوبه امحاء لنج‌های چوبی نیز گفت: هنر لنج‌سازی ثبت شده است. این نگرانی وجود دارد که مصوبه موجب از بین رفتن هنر لنج‌سازی شود. باید از این میراث ملی پشتیبانی شود و اگر نیازی به اصلاح در آئین‌نامه است، این کار انجام شود.

حرمت‌الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی این هفته در حوزه گردشگری اعلام کرد: بخشنامه‌ای از سوی یکی از اداره‌های کل میراث فرهنگی استان‌ها به دست ما رسیده که نشان می‌دهد آن‌ها اعلام کردند ما باید بندی به بند‌های قرارداد آژانس‌ها با مسافران اضافه کنیم که در آن آمده در صورتی که مسافر اقدام به خرید تور یا اجزای دیگر تور کرد و بنا به شرایط، آن خدمت لغو شد، مبلغی به مسافر برگردانده نمی‌شود؛ چنین اقدامی از نظر ما مردود است.

رفیعی با بیان اینکه هتلداران هم چنین اقدامی را انجام نخواهند داد، گفت: ما به معاونت گردشگری اعتراض می‌کنیم که مسافر در این صورت هیچ وقت به آژانس مراجعه نمی‌کند.

از سوی دیگر، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز اعلام کرد این بخشنامه به صورت سراسری ابلاغ نشده بلکه یکی از اداره‌های کل آن استان اعلام کرده بود که ما با آن سریعاً مخالفت کردیم.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار