کد خبر: 1040655
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
پس از انتشار گزارش دولت امریکا درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در آن به مجازات ولیعهد عربستان اشاره‌ای نشده است، حالا قانونگذاران امریکایی تلاش‌هایی را برای تحریم محمد بن سلمان آغاز کرده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جنجال‌ها درباره قتل جمال خاشقجی با انتشار گزارش روز جمعه امریکا، وارد مرحله جدیدی شده است. واشنگتن اگرچه شماری را در ارتباط با قتل ستون‌نویس واشنگتن پست تحریم کرده، اما در این فهرست، نام بن سلمان به عنوان فردی که در گزارش از او به عنوان آمر قتل یاد شده، به چشم نمی‌خورد. تام مالینووسکی، عضو دموکرات کنگره امریکا و دو نماینده دیگر این حزب، خواستار جلوگیری از ورود بن سلمان به امریکا و ممنوع‌السفر کردن تمام افرادی شده‌اند که نامشان در گزارش سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) آمده است. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان در پیش‌نویس این طرح آمده است: جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا فقط تحت شرایطی می‌تواند از موضوع ممنوع‌السفر کردن کوتاه بیاید که ۱۵روز قبل از صدور روادید به کنگره خبر داده باشد. مالینووسکی در این مورد گفت: «این قانون واضح است. باید ممنوعیت سفر بر افرادی که حقوق بشر را نقض کرده‌اند، اعمال شود. بایدن با مجازات نکردن بن سلمان، آن هم در شرایطی که او قاتل خاشقجی است، پیام واشنگتن به ریاض را از بین می‌برد.» ایلهان عمر، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان امریکا نیز لایحه‌ای را برای تحریم ولیعهد سعودی ارائه کرده است که مصادره اموال و جلوگیری از ورود بن سلمان به امریکا و ممانعت از معامله وی با امریکا را شامل می‌شود. ایلهان عمر گفت: «تحریم محمد بن سلمان آزمونی برای انسان‌دوستی ماست. اگر امریکا واقعاً از آزادی بیان، دموکراسی و حقوق بشر حمایت می‌کند، پس دلیلی وجود ندارد که محمد بن سلمان را که سازمان اطلاعاتی کشورمان دست داشتن او در قتل جمال خاشقجی را تأیید کرده، تحریم نکند.»

شکایت علیه بن سلمان در دادگاه «کارلسروهه»

علاوه بر نمایندگان امریکا در آلمان نیز تلاش برای تنبیه بن‌سلمان در جریان است، از این رو یک گروه بین‌المللی حقوق رسانه، در آلمان شکایتی را علیه ولیعهد عربستان و چهار مقام ارشد دیگر به اتهام جرائم علیه بشریت تنظیم کرده است. دفتر دادستانی فدرال آلمان در شهر کارلسروهه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که شکایت تنظیم شده بیش از ۵۰۰ صفحه است. به گزارش رویترز بر اساس اعلام خبرنگاران بدون مرز، شکایت مذکور که بخشی از آن به گزارش اطلاعاتی امریکا متکی است، پنج مظنون اولیه را شناسایی کرده است؛ «محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، سعود القحطانی مشاور نزدیک او و سه مقام عالی‌رتبه دیگر سعودی.» خبرنگاران بدون مرز همچنین اعلام کرد، این شکایت شامل جزئیات پرونده ۳۴ روزنامه‌نگار دیگر است که به دلایل سیاسی قربانی حملات گسترده و سیستماتیک هستند. روزنامه انگلیسی گاردین درباره رویکرد دولت جدید امریکا درباره قتل خاشقجی نوشت که جو بایدن زمانی که نامزد ریاست جمهوری بود، وعده داد کاری می‌کند تا عربستان سعودی هزینه این کار را پرداخت کند، اما حالا که در جایگاه اقدام قرار گرفته، به نظر می‌رسد تغییر عقیده داده است. امریکا دیگر مانند سابق وابسته به نفت سعودی نیست، اما این کشور را شریک امنیتی ضروری خود می‌داند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار