کد خبر: 1040612
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
گفت‌وگوی «جوان» با سردار «محمدحسین دینی» درباره یادواره «ستارگان دوکوهه» با محوریت شهید‌ابراهیم همت
اولین فرمانده لشکری که اگر نگوییم شهید شده، بگوییم جانش را در راه جنگ با دشمنان فدا کرد، حاج احمد متوسلیان است، اما الان نام جایی را به نام حاج احمد متوسلیان می‌شناسید؟ حاج احمد بچه تهران بوده و در تهران بزرگ شده، ولی جایی در تهران به نامش نیست
احمد محمدتبریزی

سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: نام لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در عملیات‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز دفاع‌مقدس به چشم می‌خورد. تیپ ۲۷ حضرت محمدرسول‌الله (ص) در هفدهم بهمن ۱۳۶۰ به فرماندهی حاج احمد متوسلیان به جرگه یگان‌های رزمی سپاه پیوست. تیپ در همان اوایل تأسیس آماده شد تا در عملیات بزرگ فتح‌المبین نقشی کلیدی ایفا کند. پس از عملیات رمضان، تیپ ۲۷ با ارتقا به لشکر، به سمت غرب کشور حرکت کرد تا در جبهه میانی وارد عمل شود. لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) تنها لشکری است که ۹ فرمانده‌اش در دفاع‌مقدس و پس از آن به شهادت رسیده‌اند. شهید حاج ابراهیم همت یکی از شاخص‌ترین و سرشناس‌ترین شهدای دفاع‌مقدس است که پس از حاج‌احمد متوسلیان فرمانده لشکر ۲۷ شد و در جریان عملیات خیبر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۶۲ به شهادت رسید. در اسفند امسال، لشکر ۲۷ یادواره شهدای لشکر با محوریت شهیدهمت را با نام «ستارگان دوکوهه» دارد که امروز در حوزه هنری برگزار می‌شود. سردارمحمدحسین دینی که در دفاع‌مقدس مسئول مخابرات لشکر ۲۷ بود، مسئولیت دبیری این یادواره را برعهده دارد. این سردار در گفتگو با «جوان» از جزئیات یادواره و فرماندهان شهید لشکر می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.

برای شروع کمی از برنامه‌ای که امروز برگزار می‌شود بگویید و بفرمایید در آینده چه برنامه‌هایی برای شهدای لشکر دارید؟


هر ساله در اسفندماه برنامه‌ای به نام شهدای لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) برگزار می‌کنیم. این کار را چندین سال است که شروع کرده‌ایم و تمام برنامه‌هایمان پسوندی از نام دوکوهه دارد؛ یعنی برنامه‌هایمان عنوان‌هایی مثل ستارگان دوکوهه، جوانان دوکوهه و سربازان دوکوهه دارد. اولین برنامه‌مان به حاج احمد متوسلیان و شهید حاج ابراهیم همت اختصاص داشت که دو فرمانده اصلی لشکر بودند. برنامه‌های بعدی به فرماندهان دیگر و جانشینان فرماندهان اختصاص داشت و هر سال یاد جمعی از شهدا را گرامی داشته‌ایم. چند شهید بزرگ و سرشناس لشکر در اسفندماه به شهادت رسیده‌اند و به همین خاطر اسفند، ماه مهمی برایمان است. شهید همت، شهید زجاجی، شهید عباس کریمی در اسفندماه و در عملیات‌های خیبر و بدر شهید شده‌اند. متأسفانه سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کرونا نتوانستیم برنامه‌ای بگیریم، ولی امسال در تالار حوزه هنری برنامه‌ای با عنوان «ستارگان دوکوهه» برگزار می‌کنیم. محوریت این برنامه شهیدهمت و هشت فرمانده شهید لشکر هستند. هشت فرمانده دیگرمان حاج احمد متوسلیان، شهیدان عباس کریمی، رضا چراغی، احمد سوداگر، حسین همدانی، سعید مهتدی، رضا فرزانه و حسین اسداللهی در کنار شهیدهمت محوریت برنامه هستند. لشکر ۲۷، تنها لشکری است که بیشترین فرمانده شهید را دارد. لشکر ۲۷ چه در زمان دفاع‌مقدس و چه پس از جنگ، فرماندهانش همواره در صحنه بودند و به شهادت رسیدند. بعد از جنگ شهید حاج حسین همدانی، شهید احمد سوداگر، شهید رضا فرزانه و شهید حسین اسداللهی فرماندهانی بودند که به شهادت رسیدند. محوریت لشکر ۲۷ شهیدهمت است و امسال یادواره شهدای لشکر به نام «ستارگان دوکوهه» با محوریت شهیدهمت برگزار می‌شود. همچنین بنا داریم در هر فصل یک یادواره برای همه شهدای لشکر که در آن فصل شهید شده‌اند، بگیریم. مثلاً در سه ماه اول سال برای شهدای آن فصل با محوریت یک شهید یادواره‌ای برگزار خواهیم کرد. از پارسال این تصمیم را گرفتیم که ایده خیلی خوبی برای گرامیداشت یاد و نام شهداست.


برای امسال چه برنامه‌هایی دارید؟


امسال برنامه‌های مختلفی داریم. مسابقات کتابخوانی برای دانش‌آموزان داریم. امروز جوایز مشخص می‌شود. موضوع کتاب‌ها در رابطه با شهیدهمت است. برای دانش‌آموزان کتابی از شهید‌همت مشخص کرده‌ایم که مسابقه کتابخوانی‌اش از پنج شنبه شروع می‌شود و تا ۱۲ اردیبهشت که روز معلم است، ادامه پیدا می‌کند. همانطور که می‌دانید شهیدهمت هم معلم بوده و مناسبت روز معلم با شهیدهمت بی‌ارتباط نیست. قرار است یادواره‌ای برای شهدای معلم و فرهنگی آموزش و پرورش نیز بگیریم. هفته معلم نیز یادواره شهدای معلم را می‌گیریم و روز اختتامیه‌اش در ۱۲ اردیبهشت سال آینده است.


دلیل این تعداد فرمانده لشکر شهید در لشکر ۲۷ را چه می‌دانید؟


فرماندهان لشکر ۲۷ به همراه نیرو‌های گردان‌ها همیشه در خط مقدم حضور داشتند. ما فقط فرمانده لشکر‌های شهید نداریم. من، چون به‌عنوان نیروی مخابراتی با این عزیزان بودم در جریان حضورشان در خط مقدم و منطقه قرار داشتم. جانشین لشکر‌های زیادی هم از لشکر ۲۷ شهید شده‌اند. شهید علیرضا نوری و شهید صالحی که خودشان در حد فرمانده لشکر بودند، شهید زجاجی که جانشین شهیدهمت بود و با فاصله کوتاهی از حاج ابراهیم همت در جریان عملیات خیبر به شهادت رسید، نیرو‌های قدر و شاخصی بودند.

قائم‌مقام و فرمانده تیپ‌های زیادی از لشکر ۲۷ شهید شده‌اند. شهید حاجی‌پور و شهید دستواره هم نمونه‌هایی از این شهدا هستند. شهید رضا دستواره بعد از شهادت عباس کریمی در عملیات بدر فرمانده لشکر شد. بعد از یک مدت خودش نخواست بماند و سردار کوثری را معرفی کرد و خودش قائم‌مقام لشکر ماند. به خاطر اینکه فرماندهان لشکر با گردان در خط بودند، به شهادت می‌رسیدند. من در جریان عملیات کربلای ۵ یک لحظه کنار خط کنار کانال ماهی دیدم حاج محمد کوثری در خط حضور دارد و دستش را روی سرش گذاشته و همینطور آتش و گلوله روی سرش می‌بارد. فرماندهان اینگونه در خط حضور داشتند و همین حضور مستمرشان کنار گردان‌ها باعث شهادت‌شان نیز می‌شد.


شهیدهمت چطور از شهرضا به لشکر ۲۷ در تهران آمد؟


شهیدهمت فرمانده سپاه پاوه و حاج احمد، فرمانده سپاه مریوان بود. از فرمانده سپاه به حاج احمد گفتند یک تیپ در جنوب تشکیل بدهد. حاج احمد از جنوب راه می‌افتد و آدم‌هایش را با گروهی که در مریوان بود جمع می‌کند. حاج ابراهیم که در پاوه بود، به همراه رضا دستواره و سایر نیرو‌ها در جنوب یک تیپ تشکیل می‌دهد. حاج احمد در همدان محمود شهبازی که بچه همدان و فرمانده سپاه همدان است را با خود می‌برد. محمود شهبازی قائم‌مقام حاج احمد در فتح‌المبین بود. این تیم از آنجا جمع می‌شود. اول این تیپ شکل می‌گیرد و بعداً تیپ تهران می‌شود. این برای قبل از عملیات فتح‌المبین است.


لشکر ۲۷ در کدام عملیات‌ها حضور نداشت؟


آقای محسن رضایی وقتی حاج احمد متوسلیان را از مریوان می‌آورد و می‌گوید شما یک تیپ تشکیل بدهید ایشان به همراه حاج ابراهیم همت و یکسری آدم‌های قدر یک تیپ تشکیل می‌دهند. آن تیپ از فتح‌المبین در تمام عملیات‌ها حضور داشت و تا آخر جنگ این حضور ادامه پیدا کرد. در کنار لشکر ۲۷، لشکر‌های دیگر هم حضور داشتند و نقش مهمی را در عملیات‌ها ایفا کردند.


چرا آنطور که باید و شاید از سبک زندگی این شهدای بزرگ برای عموم گفته نمی‌شود؟


اولین فرمانده تیپ قوی و قدر ما نسبت به همه یگان‌ها بدون، چون و چرا حاج احمد متوسلیان است. فرمانده تیپ حضرت رسول (ص) که قبلاً فرمانده سپاه مریوان بوده یک فرمانده قدر و بزرگ است. اولین فرمانده لشکری که اگر نگوییم شهید شده، بگوییم جانش را در راه جنگ با دشمنان فدا کرد، حاج احمد متوسلیان است، اما الان نام جایی را به نام حاج احمد متوسلیان می‌شناسید؟ حاج احمد بچه تهران بوده و در تهران بزرگ شده، ولی جایی در تهران به نامش نیست. می‌توانیم بگوییم حاج احمد درجه سرلشکری دارد و قدرت فرماندهی ایشان مثال‌زدنی است. حاج احمد چه در زمان عملیات و چه قبل و بعد عملیات‌ها یک فرمانده واقعی بود که رفتارش زبانزد سایر نیرو‌ها و فرماندهان بود. شما صحبت‌های حاج قاسم را درباره حاج احمد بخوانید تا متوجه بزرگی و عظمت ایشان بشوید. حتی حاج قاسم سلیمانی در سخنرانی‌اش از مظلومیت شهیدهمت هم صحبت می‌کند. شهیدهمت وقتی شهید شد کسی متوجه شهادتش نشد و بعداً از روی پیکرشان متوجه شهادت فرمانده لشکر ۲۷ شدند.


هر کدام از نیرو‌ها و فرماندهان لشکر ۲۷ یک وزنه بودند و قدرت و عظمت زیادی به لشکر می‌دادند؟


هر کدام از فرماندهان ما توانمندی‌های فوق‌العاده‌ای داشتند. شما در نظر بگیرید در عملیات خیبر شهیدهمت فرمانده لشکر، شهید زجاجی جانشین فرمانده، شهید دستواره فرمانده تیپ و شهید عباس کریمی مسئول اطلاعات بودند. هر کدام از این نیرو‌ها یک وزنه هستند و حضور این نیرو‌ها چه قدرتی به لشکر ۲۷ می‌داد. من تا زمان شهادت حاج عباس کریمی همراه ایشان بودم و نیم ساعت قبل از شهادتشان مجروح شدم و بعداً متوجه شدم ایشان به شهادت رسیده است. وقتی این سمت آب رسیدیم، من به هوش آمدم و من را می‌خواستند داخل آمبولانس بگذارند. لب آب شهید دستواره گفت دینی از حاج عباس چه خبر؟ گفتم من خبری ندارم و بعد یکی از رزمندگان به نام شهید سیدمهدی سلطانی‌مهر که تک پسر خانواده نیز بود، خبر شهادت حاج عباس را داد. شهید سلطانی‌مهر اولین شهید عملیات والفجر ۸ است. تا عملیات والفجر ۸ شروع شد یک گلوله آمد و ایشان به شهادت رسید. شهید سلطانی‌مهر ۲۲ بهمن ۱۳۶۴ شهید شد. شهید سلطانی‌مهر زمانی که کادر لشکر بود در دانشگاه قبول شد. تسویه گرفت و به تهران آمد. به تهران آمد و فهمید دانشگاهش از بهمن ماه شروع می‌شود. چند ماه در سپاه تهران ماند و فهمید عملیات است. دوباره دانشگاه نرفت و به جبهه آمد.

همیشه می‌گفت اجازه بدهید من به گردان بروم، ولی این اجازه را به ایشان نمی‌دادند. ابلاغ آمده بود بچه‌های تک پسر تا جایی که می‌شود به خط نروند. یک بچه عجیب و دوست‌داشتنی بود و همه ایشان را دوست داشتند. می‌گفت من شهید نمی‌شوم، چون مادرم نمی‌خواهد. اما آخرین باری که به جبهه آمد گفت برادر دینی! این‌بار با دفعه‌های پیش فرق دارد. من این دفعه به مادرم چیزی گفتم و ایشان جواب متفاوتی به من داد.

وقتی شهید شد چهره‌اش قابل تشخیص نبود. از حکمی که در پیراهنش بود متوجه شدند ایشان شهید شده است. بچه ضرابخانه بود و بچه‌های قدیم مسجد جامع ضرابخانه به خوبی شهید را می‌شناسند. سبک زندگی شهید درس‌های زیادی دارد که بسیار خواندنی و شنیدنی است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Germany
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
1
0
حاج احمد در همدان محمود شهبازی که بچه همدان و فرمانده سپاه همدان است را با خود می‌برد. محمود شهبازی قائم‌مقام حاج احمد در فتح‌المبین بود

محمود شهبازی بچه اصفهان بود.

لطفا اصلاح کنید.
محمد اسیر .
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
0
0
سلام . خیلی خیلی خیلی ، خوب بود .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار