کد خبر: 1040604
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان عنوان کرد:
رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان، از افزایش بیماری های ناشی از مصرف نان های سفید بدون سبوس در این شهرستان خبر داد.

دکتر مسعود دهقانی با بیان خواص نان سبوس دار توصیه کرد: مردم نان های تهیه شده از آرد سبوس دار مانند نان سنگک سنتی و سایر نان های سبوس دار که رنگ تیره تری دارند، نسبت به نان‌های تهیه شده با آرد سفید را خریداری کنند.

وی، با اشاره به اهمیت ارزش غذایی و کیفیت نان نسبت به ظاهر آن، افزود: مصرف نان سبوس دار موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و همچنین انواع سرطان ها می شود.

دکتر دهقانی توصیه کرد: فیبر موجود در نان سبوس دار، کلسترول و مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذایی را جذب کرده و از روده دفع می‌کند.

وی، با تأكيد بر اينکه سفيد بودن نان به معناي بالا بودن كيفيت آن نيست، اظهار داشت: متاسفانه در سال های اخیر عموم مردم به استفاده از آرد سفيد بدون سبوس روي آورده‌اند چرا كه نان توليد شده از اين آرد، ظاهري سفيد و مشتري‌پسند دارد در حالي كه حذف سبوس از آرد و پخت نان با آرد سفيد و استفاده مردم از اين نان مشكلات و بيماري‌هايی از جمله ديابت، مشكلات گوارشي، چاقي و در درازمدت سرطان‌ روده را ايجاد مي‌كند که در کنار تبعات جبران ناپذیر، خود هزینه های زیادی را بر خانواده ها تحمیل می کند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان درباره خواص نان سبوس دار یادآور شد: نان های سبوس دار به طور میانگین دو برابر ویتامین، مواد معدنی و سبوس نسبت به نان های سفید بدون سبوس دارد.

وی ادامه داد: نان‌هایی که از آرد سبوس دار تهیه و با خمیر مایه و بدون استفاده از جوش شیرین و با حرارتی ملایم و یکنواخت پخته می شوند سالم‌ترین نان‌ها هستند.

دکتر دهقانی تاکید کرد: بنابراین سعی کنیم در طی یک برنامه کوتاه مدت ذائقه افراد خانواده را از نان های بدون سبوس به طرف نان های سبوس دار و تیره ارتقا دهیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار