کد خبر: 1040501
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
در گفت‌وگوی «جوان» با دبیر جشنواره پاسداران اهل قلم مطرح شد
جشنواره پاسداران اهل قلم، به صورت جدی به موضوع «مکتب سردار سلیمانی» خواهد پرداخت.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: با برگزاری مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره پاسداران اهل قلم و رونمایی از پوستر فراخوان دوره شانزدهم این جشنواره از سوی سردار سلامی، فرمانده کل سپاه، این رویداد فرهنگی پرداختن به موضوع مکتب سردار سلمیانی را به عنوان موضوع ویژه و راهبردی در دوره‌های آتی پیگیری می‌کند. سردار محمدعلی آسوری مدیرمؤسسه علمی- فرهنگی پاسداران اهل قلم و دبیر جشنواره «پاسداران اهل قلم» در گفتگو با «جوان» با اعلام راهبرد این جشنواره فرهنگی در پیاده‌سازی رهنمود‌های مقام معظم رهبری در خصوص جنگ نرم، گفت: سال ۱۳۸۴ معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه وارد عرصه مقابله با جنگ نرم و شبیخون فرهنگی دشمن شد تا توانایی خود را در مبارزه با دشمن علاوه بر جنگ سخت نظامی در جنگ نرم فرهنگی نیز بسنجد.

سردار آسوری با اشاره به اینکه یکی از ابزار‌های جنگ نرم کتاب است، افزود: در همان سال ۸۴، فراخوان اولین همایش «پاسداران اهل قلم» منتشر شد و با استقبال خوب صورت گرفته بیش از هزارو ۵۶۰ اثر در قالب مقاله و کتاب از سوی بیش از هزار نفر از پاسداران به این جشنواره ارسال شد. وی ادامه داد: این استقبال باعث شد تا مجموعه‌های خارج از سپاه مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و مؤسسات انتشاراتی تمایل خود را برای همکاری با «پاسداران اهل قلم» بیان کنند. مدیر مؤسسه علمی- فرهنگی پاسداران اهل قلم گفت: با حمایت فرمانده وقت سپاه پاسداران، سردار صفوی جشنواره پاسداران اهل قلم از سال ۸۴ شکل گرفت و تا امروز ۱۵ دوره از آن برگزار شده و با انتشار فراخوان دوره شانزدهم، ان‌شاءالله دوره آتی آن جشنواره در سال آینده برگزار می‌شود.

سردار آسوری با بیان اینکه در ۱۵ دوره برگزاری جشنواره پاسداران اهل قلم، آمار ارزشمندی از حمایت و حضور پاسداران در این جشنواره به وجود آمده است، ادامه داد: در این مدت ۶ هزارو ۶۹۹ پاسدار اهل قلم در مجموع ۹ هزارو ۴۸۳ اثر را در قالب کتاب و ارسال کردند و ما نیز مانند سایر جشنواره‌های کتاب از دوره دوم برگزاری، بخش مقاله را حذف کردیم تا تمرکز روی کتاب باقی بماند و تا امروز ۵۶۲ اثر در ۱۵ رشته حائز رتبه‌های اول تا سوم و شایسته تقدیر از سوی داوران جشنواره شده‌اند.

تقدیر از اولین کتاب ایرانی درباره کرونا

دبیر جشنواره پاسداران اهل قلم درباره شاخه‌های این جشنواره گفت: گستردگی موضوعات جشنواره نشان‌دهنده فعالیت گسترده پاسداران اهل قلم است، به طوری که در بخش‌های آثار پژوهشی و تحقیقاتی، تاریخ شفاهی دفاع مقدس، زندگینامه شهدا، داستان و رمان، شعر، مباحث اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی، جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی، مدیریت جهادی، پزشکی و پیراپزشکی، سیاسی و امنیتی و فنی و مهندسی، آثار ارائه و مورد داوری قرار گیرد. سردار آسوری ادامه داد: در دوره اخیر جشنواره اولین کتابی که در کشور با موضوع کووید ۱۹ نوشته شده است، مورد تقدیر قرار گرفت که نشانه‌ای از توجه پاسداران به مباحث روز پزشکی است.

بخش ویژه شهید سلیمانی در جشنواره

دبیر پانزدهمین جشنواره پاسداران اهل قلم با بیان اینکه موضوع ویژه این دوره از جشنواره، شهید سلیمانی و مکتب شهید سلیمانی بود، گفت: بخش مکتب شهید سلیمانی از موضوعات مورد تأکید مقام معظم رهبری بود، بنابراین بخش ویژه‌ای برای آن در جشنواره تعیین شد که در دوره اول هشت کتاب با موضوع سردار سلیمانی و مکتب سردار سلیمانی مورد داوری قرار گرفت که در نهایت سه کتاب «شاخصه‌های مکتب سردار سلیمانی»، «پرواز بغداد - بهشت» و «آرزوی گل سرخ» که ویژه کودکان و نوجوان است و به موضوع گل دادن یک کودک به سردار سلیمانی سر نماز می‌پردازد، تقدیر شدند.

استقبال از دوره پانزدهم

مدیرمؤسسه علمی- فرهنگی پاسداران اهل قلم با بیان اینکه فراخوان دوره پانزدهم جشنواره اواخر سال ۹۸ منتشر شد، گفت: مهلت ارسال آثار برای حضور در این دوره تا مرداد ماه امسال بود، ما تصور می‌کردیم به دلیل شرایط کرونایی و گرانی کاغذ، استقبالی از جشنواره نشود ولی ۳۳۹ اثر به جشنواره رسید و ما متناسب با آیین‌نامه، آثار را برای ۷۳ نفر از اساتید مجرب که سابقه داوری در چندین جشنواره کتاب را دارند، ارسال کردیم تا آن‌ها را داوری کنند. سردار آسوری با اشاره به مدت‌زمان سه ماهه داوری آثار راه یافته به جشنواره ادامه داد: در پایان داوری‌ها ۵۱ عنوان کتاب توانستند در ۱۵ رشته رتبه بیاورند و مراسم اختتامیه آن روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه در سالن ولایت ستاد کل سپاه با حضور مهمانان ویژه و سخنرانی سردار سلامی فرمانده کل سپاه و سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس برگزار شد.

راهبرد‌های جشنواره پاسداران اهل قلم

دبیر جشنواره پاسداران اهل قلم درباره تلاش برای غنای محتوای آثار گفت: یکی از راهبرد‌های ما تأکید روی محتوا و سوژه‌هاست و تلاش می‌کنیم با عبور از شرایط فعلی روی مسائل روز و مأموریت‌های سپاه و بسیج از جمله طرح بزرگ «شهید سلیمانی» در حوزه مهار بیماری کرونا، همیاری سپاه و بسیج و در کنار مردم بودن آن‌ها در مقابله با حوادث طبیعی از جمله حوادث سیل گلستان، لرستان و مازندران در سال گذشته و همچنین اردو‌های جهادی تمرکز کنیم.

ملاقات با مقام معظم رهبری

سردار آسوری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اهمیت کتاب گفت: همان طور که حضرت آقا می‌فرمایند «کتاب معجزه دین ماست» و ما باید در این حوزه فعالیت خود را افزایش دهیم. در همین راستا یکی از مواردی که فرمانده محترم سپاه قول پیگیری آن را داده‌اند، برپایی نمایشگاهی از آثار جشنواره پاسداران اهل قلم در حسینه امام خمینی (ره) و بازدید مقام معظم رهبری از آن و ملاقات با پاسداران اهل قلم است که در صورت فراهم شدن شرایط ان‌شاءالله اجرایی می‌شود.

قول سردار قاآنی درباره سردار سلیمانی

دبیر جشنواره پاسداران اهل قلم با اشاره به ایجاد بخش ویژه مکتب شهید سلیمانی گفت: در مراسم اختتامیه امسال از سردار قاآنی قول گرفتیم که اطلاعات، منابع و موضوعاتی را که پیرامون سردار سلیمانی وجود دارد در اختیار نویسندگان قرار دهد تا برای نوشتن کتاب مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: از موضوعات دیگری که قرار است در آینده اجرایی شود، ایجاد «پاتوق اهل قلم» است که از سال ۱۴۰۰ در تهران و برخی از استان‌ها تشکیل می‌شود تا نویسندگان برای تبادل نظر و سوژه‌یابی و تبادل منابع کنار هم جمع شوند.

جلسات نقد کتاب به صورت تخصصی با حضور اساتید دانشگاه، کارگاه‌های آموزسی برای نوقلمان پاسدار، ایجاد نمایشگاه دائمی آثار برگزیده جشنواره حوالی دانشگاه تهران، معرفی اسوه‌های پاسدار در نویسندگی که اغلب از رزمندگان دوران دفاع مقدس هستند و کمک به خرید کتاب‌های برگزیده جشنواره از سوی سپاه‌های استانی از دیگر طرح‌هایی است که در آینده اجرایی می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار