سرویس جامعه جوان آنلاین: لایحه افزایش نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی روز گذشته در صحن شورای شهر تهران مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر پیشنهاد این کمیسیون را در مورد نرخ بلیت مترو، اتوبوس و تاکسی ارائه داد.
وی افزود: پیشنهاد شهرداری تهران برای نرخ بلیت مترو در سال ۱۴۰۰ افزایش ۴۵ درصدی بودهاست که ما از آنها درخواست کردیم برای اولینبار نرخ تمامشده را در شرایط کرونا حساب کنند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به کاهش مسافران و افزایش هزینهها در شرایط کرونا قیمت تمامشده بلیت مترو در سال ۱۴۰۰، ۱۹ هزار و ۸۵۹ تومان برآورد شدهاست که سهم شهروندان را از این قیمت ۹ درصد در نظر گرفتهایم. وی تصریح کرد: البته بر اساس قانون یک سوم قیمت تمام شده را باید مردم، یک سوم را شهرداری و یک سوم را دولت بپردازد و اگر ما میخواستیم همین میزان را برای شهروندان در نظر گیریم بیش از ۹ درصد میشد. این اظهارات که آمیخته با منتگذاری بر سر مردم است، در حالی از سوی علیخانی و سایر اعضای شورای شهر ابراز میشود که مجموعه مدیریت شهری چند هزار میلیارد از دولت بابت حمل و نقل عمومی طلب دارد و با وجود همسویی دولت با شهرداری و شورای شهر پایتخت، اهتمامی برای گرفتن این طلب از دولت وجود ندارد. علاوه بر این، دولت تقریباً هیچیک از تعهداتش را در زمینه تأمین اتوبوسهای نو برای پایتخت انجام ندادهاست. با همه اینها، هر وقت بحث هزینههای شهر میشود، مجموعه مدیریت شهری یا دست در جیب مردم میکنند، یا با چنین اظهاراتی بر سر شهروندان منت میگذارند که چرا بیشتر از این از جیب مردم برداشت نکردهاند!
علیخانی در ادامه اعلام کرد: متوسط افزایش نرخ بلیت مترو در سال ۱۴۰۰، ۷۵/۲۴ درصد افزایش خواهد داشت که البته برای بلیتهای تکسفره حومه تهران مانند هشتگرد متفاوت است و به طور کلی میتوان گفت نرخ بلیت مترو به طور میانگین در سال آینده کمتر از ۲۵ درصد بیشتر میشود. به گزارش فارس، وی همچنین اعلام کرد: نرخ کرایه خطوط اتوبوس از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۰ افزایش مییابد که شهرداری پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی داده ولی نظر ما متوسط افزایش نرخ ۲۵ درصد است. این عضو شورای شهر تهران گفت: در مورد نرخ کرایه تاکسیها شرایط متفاوت است و نمیتوانیم از جیب رانندههای تاکسی ببخشیم، ولی در کمیسیون پیشنهاد دادیم به شهرداری اجازه داده شود نرخ کرایه در خطوط تاکسی حداکثر تا ۳۵ درصد بیشتر شود. سرانجام این لایحه در صحن شورا با مخالفی همراه نبود و لایحه افزایش نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۰ با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید.