کد خبر: 1040383
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
طرح حصارکشی و ساماندهی محیط پیرامونی تئاتر شهر از دهه۸۰ مطرح شده و هر دوره با فراز و فرود‌هایی همراه بوده است. عوامل متعددی در به سرانجام نرسیدن این طرح دخیل هستند که از جمله آن‌ها تعامل‌نداشتن بین دستگاهی است که بین مسئولان شهری و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری وجود دارد؛ مسئله‌ای که باعث بروز نارضایتی‌هایی در بین اهالی تئاتر و علاقه‌مندان به این هنر نمایشی قدیمی کشورمان شده است.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مسئله ساماندهی محیط پیرامونی مجموعه فرهنگی- هنری تئاتر شهر و مساعد کردن فضای آن برای رفت و آمد خانواده‌ها و دوستداران تئاتر به غیر از مدیران شهری و مسئولان میراث فرهنگی باعث نگرانی اهالی تئاتر و هنرمندان هم شده است. قادر آشنا، مدیر اداره کل هنر‌های نمایشی درباره وضعیت حریم تئاتر شهر می‌گوید: ساختمان تئاتر شهر میراث گران‌قیمتی برای تئاتر ایران است. اکنون اطراف تئاتر شهر زیبنده اهالی تئاتر و هنرمندان نیست. متأسفانه برخی سنگ‌های این ساختمان کنده شده و روی قسمت‌هایی از دیوارها، یادگاری نوشته‌اند. جلسات مفصلی با مدیران داشتیم که در تمام این جلسات به این نتیجه رسیدیم که باید به حفظ بنای تاریخی تئاتر شهر کمک کنیم. سازمان میراث فرهنگی مشخص کردن حریم تئاتر شهر را بر عهده گرفته و شهرداری نیز مشخص شدن وضعیت تئاتر شهر را تا پایان سال جاری نوید داده است. تلاشمان بر این است که تا پایان اسفند ماه حریم مشخص و با شروع سال جدید طرح اجرایی و عملیاتی شود.

وی درباره شکل ظاهری حریم تئاتر شهر اظهار می‌دارد: دیواری با نمای هنری، تئاتر شهر را محصور خواهد کرد که هم دید ساختمان تئاتر شهر را نگیرد و هم از آسیب دیدن این ساختمان جلوگیری کند. همچنین برخی از سنگ‌های دیوار تئاتر شهر کنده شده که مرمت کردن آن‌ها کار دشواری است. با ساخت کافه و رستوران در اطراف تئاتر شهر موافق نیستم، زیرا دید بنا را از دست می‌دهیم و ساختمان پوشیده می‌شود.

هادی مرزبان کارگردان باسابقه تئاتر کشورمان نیز با تأکید بر اینکه فضای پیرامون تئاتر شهر باید سر و سامانی پیدا کند، به ایسنا می‌گوید: دست‌کم حرمت خانواده‌هایی را که به این مجموعه رفت و آمد دارند، نگه داریم. تئاتر شهر نماد تئاتر ایران است و نمی‌دانم چرا در برنامه‌ریزی شهری، تئاتر شهر را به حساب نمی‌آورند و فکری بابت وضعیت غم‌انگیز آن نمی‌کنند. با وجود اینکه در این سال‌ها تئاتر‌های زیادی راه‌اندازی شده‌اند، تئاتر شهر همچنان قبله آمال و مدینه فاضله بسیاری از فعالان تئاتر در تهران و دیگر شهرهاست و بسیاری از جوانان هنوز آرزو دارند در این مجموعه روی صحنه بروند ولی متأسفانه این مکان زیبا که یکی از نماد‌های مهم شهر تهران است، همچنان با بی‌اعتنایی مسئولان روبه‌رو است.

این کارگردان باسابقه تئاتر اضافه می‌کند: می‌گویند حرمت امامزاده را متولیان نگه می‌دارند. بچه‌های تئاتری عاشقانه تئاترشهر را دوست دارند و علاقه خود را به این بنا اثبات کرده‌اند و مردم هم از اقشار گوناگون مخاطب این مجموعه هستند.

مرزبان با ابراز تأسف از محیط بیرونی تئاتر شهر یادآوری می‌کند: با وجود علاقه‌مندی مردم و بچه‌های تئاتری به تئاتر شهر متأسفانه این مکان در برنامه‌ریزی‌های شهری به حساب نمی‌آید. وقتی به این مجموعه نزدیک می‌شویم، به جای اینکه با فضایی فرهنگی- هنری رو‌به‌رو شویم، با هر چیزی برخورد می‌کنیم به جز فضای فرهنگی. در این میان بی در و پیکر بودن پارک دانشجو هم قوز بالا قوز شده است. در این پارک همه جور آدمی و همه نوع خلافی وجود دارد. یک خانواده با چه امنیتی می‌تواند برای تماشای نمایش به تئاترشهر بیاید یا چگونه به فرزندان جوان خود اجازه ورود به این مجموعه را بدهد. او در پایان می‌گوید: امیدوارم مسئولان فکری برای حریم تئاتر شهر بکنند و این مجموعه با بهره‌مند شدن از حریم امنی که متناسب با این بنا و معماری و جایگاه فرهنگی‌اش باشد، قدری سر و سامان پیدا کند و از این وضعیت تأسف‌برانگیز رها شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار