کد خبر: 1040378
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱
هشدار تلویحی «النجباء»
به دنبال حمله اخیر امریکا به نیرو‌های حشدالشعبی، این سازمان با صدور بیانیه‌ای آن را نشانه‌ای از تکرار وقایعی مشابه در آینده دانست. سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء هم از لغو همه توافقات مقاومت عراق با دولت موقت در مورد حمله به منافع امریکا خبر داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: هواپیما‌های امریکایی بامداد جمعه به دستور جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا، منطقه بین البوکمال و القائم در مرز میان سوریه و عراق را هدف قرار دادند. این حمله یک شهید و شماری زخمی از نیرو‌های حشدالشعبی برجای گذاشت. نصر الشَمَّری روز دوشنبه در گفت‌وگوی زنده با شبکه المیادین با انتقاد از اینکه دولت عراق تاکنون در این مورد توضیحی نداده است، هشدار داد: «در صورت خودداری دولت از معرفی عناصر مزدور، مقاومت اسلامی خود را مکلف می‌داند با افرادی که اطلاعات حشد‌الشعبی را به امریکا منتقل کردند، برخورد کند.»

الشمری تصریح کرد: «مقاومت با وجود اینکه سفارت امریکا در بغداد را لانه جاسوسی می‌داند، پذیرفت که آن را هدف قرار ندهد. تمامی توافقات پیشین ملغی شده است و از این پس مقاومت حق دارد اهداف خود را تعیین کند.»

تأیید حضور حشد در خط دفاعی

این موضع‌گیری در حالی صورت گرفت که سازمان حشد‌الشعبی نیز با تأکید بر اینکه امریکا مواضع این سازمان را در نوار مرزی عراق با امریکا و نه خاک سوریه هدف گرفته است، این اقدام را پیش‌بینی‌کننده اتفاقاتی خطرناک در آینده دانست. در بیانیه‌ای که به این منظور منتشر شده، آمده است: «چند روز پیش نیرو‌های ما هدف تجاوز جنایتکارانه نظامیان امریکایی قرار گرفتند که به شهادت یکی از رزمندگانمان منجر شد.» حشد‌الشعبی افزود: «با توجه به جدی بودن این موضوع و بازتاب آن بر حاکمیت، امنیت و ثبات کشور عزیزمان عراق، سازمان حشد‌الشعبی برای مدتی منتظر ماند تا روایت کامل در مورد این حمله به اتمام برسد و تأیید شود که رزمندگان ما بر خلاف روایت نظامیان متجاوز امریکایی در عمق خاک سوریه نبودند و رزمندگان ما در نوار مرزی بین دو کشور برای حفاظت از خاک عراق در برابر تروریسم حضور داشتند.»

این سازمان تأکید کرد: «پس از اینکه در این خصوص مطمئن شدیم، رسماً اعلام می‌کنیم که نیرو‌های ما در خط دفاعی عراق حضور داشتند و این تجاوز، پیش‌بینی‌کننده اتفاقاتی خطرناک در آینده است که باید از وقوع آن جلوگیری شود. مقامات ذی‌صلاح و مربوطه نیز باید به وظیفه خود در قبال فرزندان حشد‌الشعبی عمل کنند که در راه امنیت عراق جانفشانی کرده‌اند و خواهند کرد.»

دولت حتی بیانیه هم صادر نکرد

کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق روز یک‌شنبه موضع دولت عراق در برابر حملات امریکا به مرز‌های عراق را شرم‌آور خواند و سکوت دولت عراق را مشکوک ارزیابی کرد.

ریاض المسعودی، نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان عراق از شیوه برخورد دولت با جنایت اخیر امریکا و بمباران مقر حشد‌الشعبی در مرز عراق انتقاد کرد. وی تصریح کرد: «دولت عراق درباره بمباران امریکا علیه نیرو‌های حشد‌الشعبی در داخل خاک عراق بیانیه‌ای صادر نکرد، گویی که این حادثه در نیجریه روی داده است. این در حالی است که حشد‌الشعبی از سال ۲۰۱۷، دارای یک ساختار قانونی گسترده است.»

این نماینده عراق گفت: «واشنگتن از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مرز‌ها و حاکمیت کشور‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و حاکمیت عراق و سوریه برای امریکا، معنایی ندارد. داعش نیز با حمایت آشکار امریکا به عراق حمله کرد. مفهوم تشکیل ائتلاف بین‌المللی، به رسمیت نشناختن مرز‌های کشورهاست. امریکا در عراق منابع اطلاعاتی مورد اعتمادی دارد.»

اقامه دعوی علیه امریکا در دیوان کیفری بین‌المللی

مختار الموسوی، عضو کمیته روابط خارجه پارلمان عراق در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه گفت: «تجاوزگری‌های امریکا و حملات مکرر این کشور علیه نیرو‌های حشد‌الشعبی، امریکا را در عرصه بین‌المللی محکوم می‌کند و عراق می‌تواند این پرونده‌ها را علیه امریکا به جریان اندازد.» وی افزود: «این مسئله نیازمند اقدام جدی دولت عراق در بالاترین سطوح و وزارت امور خارجه این کشور است تا از تکرار این تخلفات جلوگیری کند و همچنین پرونده حذف نیرو‌های امریکایی از عراق فعال شود.» الموسوی ضمن تأکید بر کوتاهی وزارت خارجه عراق در پرونده تخلفات و تجاوزگری‌های امریکا، گفت: «هیچ حرکتی از سوی دولت یا موضع‌گیری واقعی در قبال این تخلفات وجود نداشته است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
2
بزنن همه شون آش لاش کنن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار