کد خبر: 1040369
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
با نزدیک شدن به سال‌نو فعالیت‌های جهادگران و بسیج در قالب رزمایش کمک‌های مؤمنانه افزایش یافته است. در اغلب استان‌ها جهادگران به فکر تهیه بسته‌های معیشتی و ارزاق برای خانواده‌های نیازمند و آسیب‌دیدگان از کرونا هستند. در خراسان‌شمالی نیز بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه (ع) برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار دارد تا در کنار اقدامات قبلی بهار آرامی را برای مردم رقم بزند. ناگفته نماند حدود دو سال است سپاه استان با راه‌اندازی معاونت اجتماعی محلات آسیب‌زا و جرم‌خیز را هدف قرار داده تا با انجام یکسری فعالیت‌ها، معضلات اجتماعی این مناطق را حل و فصل کند.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: چند روز پیش بود که در خراسان‌شمالی و به همت بسیج سازندگی استان ۴ هزار بسته معیشتی آماده و در میان ساکنان مناطق کم‌برخوردار توزیع شد. در همین رابطه مسئول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه (ع) خراسان‌شمالی با بیان اینکه ارزش هر بسته حدود ۵۰۰ هزار تومان است، می‌گوید: «از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۲۵ هزار بسته معیشتی بین افراد نیازمند استان توزیع شده است.» دانیال نقویان با بیان اینکه به مناسبت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی، به همت سپاه و بسیج، ۶۹ پروژه عمرانی محرومیت‌زدایی در قالب پروژه‌های کوچک عام‌المنفعه در استان اجرایی شد و به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: «در آبان ماه نیز سپاه خراسان‌شمالی ۴۱ پروژه برای جهش تولید آماده کرده بود که به بهره‌برداری رساند.»

کاهش ۹۰ درصدی فوتی‌های کرونایی

حالا در خراسان‌شمالی پروژه‌های زیادی وجود دارند که علاوه بر اشتغالزایی برای ساکنان این استان، توانسته‌اند چرخ‌های اقتصادی منطقه را نیز به حرکت درآورند. بسیج سازندگی خراسان‌شمالی طرح‌هایی را در دستور کار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دهکده‌های پرورش زنبور عسل، تولید گیاهان دارویی، پرورش قارچ، دهکده ایجاد باغ الگوی درختان اصلاح شده و هسته‌دار و دانه دار، خزانه کشت نهال باغات هسته‌دار و دانه‌دار، گلخانه، پرورش بوقلمون، کارگاه ماهی زینتی، کانال انتقال آب، دهکده پمپاژ آب، دهکده ایجاد استخر و تکمیل و تجهیز سالن آموزش کمک به زارعین اشاره کرد. طرح‌هایی که به گفته رئیس بسیج سپاه جوادالائمه (ع) ۵۰۵ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آن‌ها پیش‌بینی شده است. یکی از ویژگی‌های اقدامات مسئولان در خراسان‌شمالی در بحث مقابله با کرونا است. جای‌که سپاه استان با اجرای طرح شهید سلیمانی توانست فوتی‌های ناشی از این بیماری را تا ۹۰ درصد کاهش دهد. اقدامی که به گفته فرمانده سپاه بجنورد، زحمات کادر درمان و همکاری سپاه و بسیج در طرح شهید سلیمانی باعث شد آرامش به استان بازگردد و روز‌های سخت را پشت سربگذاریم.

سرهنگ مهدی الهی‌راد در گفتگو با «جوان» با بیان اینکه جهادگران کادر درمان خراسان‌شمالی با از خودگذشتگی و ایثاری که از خود نشان دادند، توانستند بیماری منحوس کرونا را کنترل کنند، می‌گوید: «این تلاش‌ها باعث شد تا در وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، کمکی به حال مردم شود و کشور را از حوادث و بحران‌های امنیتی و اقتصادی نجات دهد.» وی ادامه می‌دهد: «طرح شهید سلیمانی نقش مهمی در کنترل اپیدمی کرونا در استان داشت. با این حال از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده تا همچنان در کنترل این ویروس موفق باشیم.»

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

نزدیک به دو سال است که معاونت اجتماعی سپاه خراسان‌شمالی در جامعه هدف استان فعالیت خود را شروع کرده است. در سال ۹۸ محوریت اقدامات این معاونت با محلات طرح کرامت بود. زیرا این محلات آسیب‌زا و جرم خیز محسوب می‌شدند که یکسری فعالیت برای حل معضلات اجتماعی اجرایی شد، اما در سال‌جاری فضا متفاوت‌تر شده است به طوری که نوع نگاه پیشگیرانه برجسته‌تر شد و نام آن را تولد برنامه‌ای گذاشته‌ایم.
در همین رابطه معاون اجتماعی سپاه حضرت جوادالائمه خراسان‌شمالی می‌گوید: «اکنون به تمام پایگاه‌های بسیج استان که هزار مورد است، هدف ارائه دادیم و از آن‌ها خواستیم متناسب با منطقه خود برنامه اجرایی تعریف کنند. در سال گذشته نگاه ما بیشتر اعتیاد بود، اما سال‌جاری حوزه را گسترده‌تر کردیم زیرا استان صرفاً با اعتیاد مواجه نیست و در حوزه‌هایی همچون فرزندپروری، سبک زندگی اسلامی، طلاق و جرم‌خیزی نیز مشکلاتی داریم. اکنون ۹۰ درصد برنامه‌ها با محوریت پیشگیرانه و پایگاه محور است. البته بخشی از برنامه‌ها نیز معطوف به حل مسئله می‌باشد زیرا یک عده اکنون درگیر اعتیاد و طلاق هستند که باید برای حل آن فعالیت‌هایی آغاز می‌شد لذا حسب تأکید فرمانده سپاه استان مأمور شدیم در این حوزه به سازمان‌های مربوط مانند بهزیستی کمک کنیم.»

هادی حسن‌دوست ادامه می‌دهد: «در حوزه اعتیاد پس از بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ موفق نبوده و کمتر از ۱۰ درصد خروجی این کمپ‌ها باعث ترک افراد می‌شوند لذا سعی بر این شد فرد معتاد از طریق پایگاه بسیج و امام جماعت محل شناسایی شود. در گام بعدی کمپ متفاوتی را در یکی از پادگان‌های سپاه تأسیس کردیم؛ در این کمپ به مدت ۳ تا ۴ ماه فرد نگهداری می‌شود. در این زمان علاوه بر کمک به باز توانی جسمی، معارف اسلامی و سبک زندگی نیز به فرد آموزش داده می‌شود. هر فرد با خروج از این محل یک گواهینامه معتبر از فنی حرفه‌ای برای اشتغال خواهد داشت. اکنون در مرحله آخر کار هستیم و نخستین خروجی‌ها را تا مدتی دیگر مشاهده می‌کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار