کد خبر: 1040357
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
تخصیص حقابه بختگان از سال ۸۴ رعایت نشده‌است. تالاب بختگان با ۱۰۸ هزار هکتار مساحت پس از تالاب هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب کشور است. بختگان فقط تالاب نیست و دریاچه و پناهگاه حیات‌وحش و پارک ملی بختگان را هم در بر‌می‌گیرد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: تالاب بختگان در جنوب ایران و بین استان‌های فارس و هرمزگان قرار دارد. اکنون مشکل این دریاچه – تالاب به حدی جدی است که صدای امام جمعه شهر نی‌ریز را هم درآورده‌است. نی‌ریز نزدیک‌ترین شهر به تالاب بختگان است.

امام جمعه نی‌ریز با گلایه از اینکه برخی از مسئولان نیز نسبت به این موضوع بی‌تفاوت شده‌اند، هشدار داد: «خشک‌شدن بختگان باعث بیماری‌هایی همچون بیماری‌های تنفسی شده‌است. آلایندگی‌هایی که حذف تالاب ایجاد می‌شود، مضرات زیادی را برای پوشش‌های گیاهی، خاک، کوه، زمین و مردم به‌همراه دارد و حتی گاهی مردم این موضوع را به من می‌گویند که خاک و منابع را دیگران می‌برند؛ ولی چیزی به ما نمی‌رسد و کمکی به ما نمی‌شود.»

حجت‌الاسلام سیدجواد فقیه، در بخش دیگری از سخنان خود درمورد وضعیت کنونی دریاچه بختگان به مهر گفت: «متأسفانه در کنار وضعیت بدی که دریاچه بختگان از سال۸۴ تاکنون به‌دلیل اختصاص نیافتن حقابه‌ها به این دریاچه دارد، مشکلات بسیاری برای تالاب بختگان به‌عنوان یکی از تالاب‌های معروف دنیا به‌وجود آمده است. حقابه نیرو باید برای بختگان یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون مترمکعب در سال باشد که این میزان در شرایط عادی ۷۰۰میلیون مترمکعب و در خشکسالی ۳۴۲میلیون مترمکعب است که از سال۸۴ این موضوع رعایت نشده و بختگان هم‌اکنون خشک شده‌است.» معاون امور آب وزارت نیرو، اما اخیراً در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که وضعیت دریاچه بختگان نسبت به سال قبل بهتر و مناسب‌تر شده‌است. قاسم تقی‌زاده خامسی با اشاره به وجود ۱۸۰ پهنه آبی در کشورمان گفت: «ایران با داشتن ۳ میلیون هکتار پهنه آبی شامل تالاب، مرداب و دریاچه دارای بیشترین پهنه‌بندی در این بخش است.»

وی با بیان اینکه ۲۵ پهنه از این تالاب‌ها در رامسر ثبت شده‌است، ادامه داد: «در سال جاری ارتفاع بارش‌ها ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته و سیلاب اتفاق نیفتاده که این موضوع سبب وضعیت نامساعد تالاب‌ها شده‌است. تالاب پریشان در استان فارس، تالاب گاوخونی در استان اصفهان و تالاب صالحیه در استان البرز از جمله تالاب‌های دارای مشکل کم آبی هستند که البته با وجود کاهش بارندگی‌ها، وضعیت آن‌ها نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد.»

تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه این تالاب‌ها فصلی هستند و با یک سیلاب دوباره پرآب می‌شوند، افزود: «دریاچه بختگان و هامون نسبت به سال قبل از شرایط بهتری برخوردار هستند.»

سخنان معاون وزیر نیرو در حالی است که به گفته مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط‌زیست، دو سال است که قانون تالاب‌ها تصویب شده‌است و ما به عنوان متولی این عرصه خیلی دیر به داد تالاب‌ها رسیدیم.

مسعود باقرزاده کریمی در گفتگو با ایسنا تأیید کرده که تالاب گاوخونی و بختگان در میان تالاب‌های کشور بدترین وضعیت را دارند.

ناگفته نماند که ماده ۲ قانون احیای تالاب‌ها، مسئولیت تأمین آب تالاب‌ها را برعهده سازمان محیط‌زیست قرار داده است. در همین راستا مطالعات مورد نیاز ۱۸ تالاب در این سازمان صورت گرفت و اوایل سال، داده‌های خود را در اختیار وزارت نیرو که متولی تأمین آب است قرار داده‌اند. محیط‌زیست وظیفه خود را در این خصوص فقط پیگیری و نظارت می‌داند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار