کد خبر: 1040347
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
رییس قوه قضاییه:
رئیس قوه قضائیه بر لزوم سلامت همکاران دستگاه قضا تأکید کرد و گفت: سلامت قوه قضائیه تضمین کننده سلامت تصمیمات، آرا و احکام قضایی است و خدشه در این امر به همه تصمیمات نظام قضایی آسیب می‌زند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز در نشست شورای عالی قوه قضائیه با شورای قضایی استان‌ها که به‌صورت ارتباط تصویری برگزار شد، شرط قضاوت عادلانه را آراستگی به دانش و ادب دانست و گفت: قضات ما هم باید از دانش برخوردار باشند هم موظف به آداب باشند.

آیت‌الله رئیسی افزود: بسیاری با جوسازی حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهند، اما برای عبور از فضای غبارآلود و قضاوت بحق و عادلانه باید در مسیر تقوای الهی حرکت کرد تا از قدرت تمییز حق و باطل برخوردار شد. رئیسی تشخیص موضوع، تشخیص حکم، تناسب حکم و موضوع و اراده پولادین برای تصمیم‌گیری و صدور حکم مبتنی بر مبانی را امری مهم دانست و از علم و ادب و تقوی به عنوان لوازم مورد نیاز برای این کار یاد کرد.
آیت‌الله رئیسی اجرای عدالت را از محور‌های مهم در بیانیه ابلاغی مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی و آن را مربوط به همه شئون حکومتی و دستگاه‌ها دانست. وی تأکید کرد: اقتدار بدون عدالت هرگز به صراط مستقیم قرار نمی‌گیرد و قدرتمندی بدون رعایت عدالت فقط نوعی قدرت‌نمایی است.

رئیس دستگاه قضایی گفت: امروز می‌بینیم امریکایی‌ها که ادعای حقوق بشر دارند، حقوق ملت‌ها را پایمال می‌کنند و صرفاً نمایش قدرت می‌دهند. آیت‌الله رئیسی افزود: آن‌ها در سوریه مراکز مقاومت را می‌زنند، اما از آن طرف پرونده خاشقجی را مطرح می‌کنند و از سعودی‌ها هم باج می‌گیرند، اما از سوی دیگر مدعی اجرای عدالت هستند در حالیکه تاکنون دیده نشده آن‌ها عدالت را اجرا کنند. وی تصریح کرد: آن‌ها حق را زیر پا می‌گذارند و عدالت را لگدمال و مردم حق خواه را سرکوب می‌کنند، اما مدعی حقوق بشر هستند در حالیکه مردم دنیا به‌خوبی آن‌ها را می‌شناسند دیگر فریبشان را نمی‌خورند و می‌دانند که امریکایی‌ها تضییع کننده حق و پیمان‌شکن هستند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه تبیین تصمیمات قضایی را از دیگر نماد‌های حفظ کرامت انسان دانست و گفت: ادله قطعیه و امارات قضائیه از دلایل مهم برای صدور احکام و آرای مبتنی بر شرع و قانون است که بایست به آن‌ها توجه ویژه داشت. آیت‌الله رئیسی استفاده از نظرات مشورتی کارشناسان و متخصصان را نیز از مسائل مهم عنوان کرد و گفت: مراجعه قاضی به کارشناس و متخصص و مشاوره با افراد آگاه و صاحب تجربه، خلاف استقلال قضایی نیست بلکه در صدور رأی متقن تأثیر بسزایی دارد.

آیت‌الله رئیسی همچنین بر لزوم پایش و غربالگری زندانیان تأکید کرد و گفت: قاضی هر روز باید اسم افرادی را که در حبس قرار دارند به‌صورت مستمر مرور کند و ببیند که آیا این افراد همچنان مستحق حبس هستند یا امکان آزادی آن‌ها وجود دارد. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: آمار موجود نشان می‌دهد که زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه‌ها مناسب‌تر شده، اما باز هم باید در این رابطه گام‌های جدی‌تر برداشته شود.

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: توجه به حقوق عامه نباید حالت شکلی داشته باشد. وی افزود در روز گذشته در تقویم رسمی کشور روز حمایت از حقوق مصرف‌کننده بوده، اما آیا حمایت از مصرف‌کننده در بازار هم اتفاق افتاده است، وی بر همین اساس تأکید کرد که باید‌ساز و کار‌های مناسب و سازمان‌های فعال حمایت از حقوق عامه و حقوق شهروندی با جدیت بیشتری صورت گیرد.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه اعتماد عمومی بزرگ‌ترین سرمایه دستگاه قضایی است که نباید مخدوش شود تأکید کرد: هر کس به دستگاه عدلیه پناه آورد باید احساس کند که حقوق او ستاندن می‌شود و وای به روزی که کسی احساس کند دستگاه قضایی حق او را نمی‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار