کد خبر: 1040246
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
عباس حاجی نجاری
شهریور ماه امسال ترامپ پس از ناکامی در تسلیم مردم ایران نهایتاً با تمسک به سازمان ملل و برای حفظ اعتبار و آبروی خود تلاش کرد که با اعمال مکانیزم ماشه، فشار بین‌المللی علیه ایران را از طریق سازمان ملل تشدید کند، اما در پی ایستادگی ایران وتهدید به واکنش متقابل، امریکا نه تنها در آن ماجرا موفق نشد، بلکه چند ماه بعد این ایران بود که با تعیین ضرب الاجل به کشور‌های غربی برای اجرای قانون مجلس، عملاً اراده خود را در برابر آن‌ها اعمال و نشان داد که ایستادگی و مقاومت همچنان حرف اول را می‌زند.

در روز‌های اخیر نیز قبل از تعیین و اعمال ضرب‌الاجل ایران برای اجرای قانون مصوب مجلس، مطالبه غربی‌ها این بود که ایران علاوه بر مذاکره بر سر توان هسته‌ای باید در زمینه مهار توان خود در زمینه موشکی و نفوذ منطقه‌ای همکاری کند، اما اکنون بعد از تمکین در برابر اراده ایران در تعلیق پروتکل الحاقی وکاهش همکاری‌ها، به جای درخواست برای مذاکره در زمینه توان موشکی ونفوذ منطقه ای، در خواست توقف غنی سازی ۲۰ درصد را دارد و طبعاً در ماه‌های آینده چنانچه آن‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، علاوه بر اینکه باید شاهد جمع‌آوری دوربین‌های آژانس باشند، دوباره این غربی‌ها هستند که از ایران باید درخواست کنند که غنی سازی ۶۰ درصد را متوقف کند.

هفته گذشته پس از اعلام برنامه رئیس جمهور جدید امریکا برای طرح قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام سازمان انرژی اتمی، به بهانه لغو اجرای داوطلبان پروتکل الحاقی از سوی ایران، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود در آژانس خبر داد که به نامه‌ای دست یافته که در آن ایران تهدید کرده در صورتی که در جلسه آینده شورای حکام، موضع ضد ایرانی واشنگتن از سوی اعضا پیش برده شود، به توافق اخیر با آژانس پایان می‌دهد.
در پی اتخاذ این سیاست‌ها از سوی ایران، این تنها حلقه اطراف بایدن نیستند که نظام محاسباتی شان بر هم ریخته است بلکه اروپایی‌ها نیز با این واکنش‌های عجولانه ومتضاد فهمیده‌اند که شرایط با گذشته تفاوت کرده و اعتراف می‌کنند که این رهبر معظم ایران است که نقشه راه آینده را ترسیم می‌کند.

در روند تقابل قدرت‌های سلطه با ایران بار‌ها کلمه حق انقلاب اسلامی یعنی ایستادگی و مقاومت در برابر سلطه گران که از زمان پیروزی انقلاب، دوران هشت ساله دفاع مقدس و مقابله با تحریم ۴۲ ساله، منشأ پیروزی‌های ملت ایران بود و با شکست راهبرد‌های دشمن قابلیت و کارآمدی خود را نشان داد، اکنون نظام جمهوری اسلامی، به رغم انفعال‌ها و وادادگی مسئولان اجرایی در سال‌های گذشته فرصت دیگری یافته است تا بار دیگر با تأکید بر اصول و مبانی خود اهداف بلند انقلاب اسلامی را در مواجهه با سلطه گران و دشمنان نظام به اثبات برساند.

اندک تأملی در چرایی تغییر این صحنه بیانگر آن است که دست برتر ایران در این مواجهه ناشی از تغییر راهبرد از اتکا و اعتماد به بیگانگان، تکیه بر مردم و پیشبرد راهبرد مقاومت فعال است که البته رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال‌های قبل بر آن تأکید، اما در سال‌های اخیر چشم انتظاری مسئولان به گشایش بیگانگان و شرطی سازی کشور به سیاست‌های آن‌ها به مقاومت مجال نمی‌داد، اما خاصیت ترامپ این بود که تابوی اعتماد و انتظار از کدخدا را شکست و سبب تغییر ریل تحولات شد. اکنون دیگر تردید نباید داشت که آنچه تعیین کننده روند تعاملات و پشتوانه مذاکراتی است که هنوز کسانی از آن دم می‌زنند، مقاومت و ایستادگی است. مقاومتی که رکن اساسی‌اش مردم ایران هستند که با صبر و تحمل خود توطئه‌های دشمنان را برای غائله آفرینی‌ها (در عین تحمل سختی‌ها و دشواری‌هایی که به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و ضعف مسئولین تحمل می‌کنند) خنثی کرده و بعد دیگر آن هماهنگی مجلس دولت در تصویب و اجرای قانون است که مسیر حرکت کشور را در چارچوب راهبرد‌های رهبری پیش می‌برند.

جلوه دیگر این مقاومت این روز‌ها در سطح منطقه تجلی کرده و ایستادگی نیرو‌های مقاومت آرایش منطقه را تغییر داده است که علاوه بر نقش نیرو‌های مقاومت در منطقه نظیر حزب‌الله وحماس، آنچه سبب تغییر راهبرد امریکا در برابر سعودی‌ها در یمن شده تنها و تنها مقاومت مردم یمن وانصارالله است چرا که اگر بن‌سلمان توانسته بود مقاومت مردم یمن را بشکند و پرونده انصار الله را ببندد، اکنون دیگر بایدن برای پذیرش بن‌سلمان مشکلی نداشت. بلکه آنچه سبب تغییر سیاست امریکا در یمن شده ناتوانی نه تنها عربستان، بلکه ائتلاف نظامی پنج کشور بزرگ غربی یعنی انگلیس، آلمان، فرانسه، امریکا وایتالیا و پادو‌های آن‌ها یعنی امارات و عربستان در برابر مقاومت مردمی یمن است که بعد از پنج سال نه تنها در یمن کاری از پیش نبردند، بلکه در ریاض وجده نیز امنیت ندارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ترسیم نقشه راه انقلاب، مقاومت را راهبرد اصلی نظام اسلامی در مواجهه با فزون خواهی‌های دشمن دانسته‌اند. در پیام‌های زیر ابعاد این مقاومت را که آثار آن این روز‌ها متجلی شده است، به روشنی می‌توان پی گرفت:

معظم له در ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در این زمینه می‌فرمایند «در مواجهه با دشمن، شعار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی «مقاومت» است. دشمن می‌خواهد تجاوز کند، پیشروی کند؛ دو راه در مقابل این دشمنی که می‌خواهد دائم پیش بیاید وجود دارد: یک راه این است که شما عقب بروید؛ تا شما عقب بروید او پیش می‌آید، هر چه شما عقب بروید او پیش می‌آید؛ یک راه هم این است که بِایستید، مقاومت کنید؛ و تجربه‌ی خود ما در جمهوری اسلامی -به تجربه‌های تاریخ و صدر اسلام و مانند این‌ها نمی‌خواهیم تمسّک کنیم- نشان می‌دهد که مقاومت در مقابل دشمن جواب می‌دهد؛ هر جا ما مقاومت کردیم جواب گرفتیم».

در چارچوب راهبردِ مقاومت، رهبر انقلاب اسلامی توجه به چند مؤلفه کلیدی را ضروری می‌دانند. اولاً باید در مقابل «اخم و تشر» امریکایی‌ها محکم و قاطع برخورد کرد و «پیام قدرت» به دشمن داد: «ما بایستی به دشمن پیام قدرت بدهیم، نه پیام ضعف؛ در حرف ما، در رفتار ما، در منش زندگی ما، دشمن باید احساس کند با یک مجموعه‌ی مقتدر مواجه و روبه‌رو است؛ اگر در ما احساس ضعف بکند، جَری می‌شود و شدّت عملش را افزایش خواهد داد.» ۱۲ /۰۷ /۱۳۹۷

این ارسالِ پیام قدرت به‌عنوان یک اصل مهم، متکی بر منطقی استوار و تجربیاتی روشن است: «قدرت‌های استکباری بیش از آنچه در واقع توانایی و اقتدار داشته باشند، با تشر، با اخم، با ابراز قدرت، کار خودشان را پیش می‌برند. اگر ملّتی از این تشر نترسید، از این اَخم جا نخورد، اگر ملّتی به قدرت خود اعتماد کرد، اطمینان کرد و با شجاعت قدم در میدان حق و عدالت گذاشت، ابرقدرت‌ها را به عقب‌نشینی وادار می‌کند و شکست می‌دهد.» ۱۸ /۰۶ /۱۳۹۷

و البته در عرصه عمل نیز «استفاده از مؤلفه‌های فشار متقابل» به‌عنوان راهکاری عملیاتی ضروری است: «راهبرد او فشار است، و مذاکره یک ذیلی است در مقابل فشار. راه مقابله‌ی با این ترفند هم جز یک چیز بیشتر نیست و آن، اینکه طرف مقابل هم اگر ابزار فشاری در اختیار دارد، از آن ابزار فشار استفاده کند؛ راه فقط این است. اگر چنانچه از آن ابزار فشار استفاده کرد، آن وقت طرف را می‌تواند متوقّف کند؛ یا فشار را کم کند یا فشار را متوقّف کند.» ۸ /۰۳ /۱۳۹۸
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار