کد خبر: 1040128
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
مسئول سازمان بسیج سازندگی ایلام در گفتگو با «جوان»:
فلسفه بسیج سازندگی و ساختار اصلی آن بر اساس گروه‌های جهادی است. این گروه‌های جهادی در عرصه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند که مباحث فرهنگی، اقتصادی، پزشکی از جمله کار‌های ثابت آن‌ها در مناطق محروم و کم‌برخوردار است. امروزه ارزش بسیج برای همه جهانیان هم ثابت شده است. کارکرد بسیج به عنوان یکی از پدیده‌های مؤثر در حوزه‌های مختلف باعث شده تا ثمرات آن را در بخش‌های مختلف جامعه شاهد باشیم.
سيد‌احمد هاشمی اشكا

سرویس ایران جوان آنلاین: ایلام از جمله استان‌هایی است که به خاطر قرار داشتن در خط مقدم، در مدت ۸ سال دفاع مقدس، ارتباط مستقیمی با جنگ داشت. به همین خاطر خرابی‌های زیادی در آن به وجود آمد. اما همین موضوع موجب شد تا اقدامات بعد از جنگ و سازندگی‌ها نیز بیش از هر چیز دیگری در آن به چشم بیاد. حالا بسیج سازندگی که مسئولیت خدمات‌رسانی به مناطق محروم و کم‌برخوردار ایلام را بر عهده دارد، تمام نیرو‌های جهادیش را به صف کرده تا به رفع این کمبود‌ها و نیاز‌ها بپردازند. به سراغ علی ملک‌زاده، مسئول بسیج سازندگی سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام رفتیم تا در گفت‌وگویی از برنامه‌ها و اقدامات آن‌ها بیشتر آگاه شویم.

نگاه شما در بسیج سازندگی به گروه‌های جهادی و فعالیت‌هایشان چیست؟


فلسفه بسیج سازندگی و ساختار اصلی آن بر اساس گروه‌های جهادی است. این گروه‌های جهادی در عرصه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند که مباحث فرهنگی، اقتصادی، پزشکی از جمله کار‌های ثابت آن‌ها در مناطق محروم و کم‌برخوردار است. امروزه ارزش بسیج برای همه جهانیان هم ثابت شده است. کارکرد بسیج به عنوان یکی از پدیده‌های مؤثر در حوزه‌های مختلف باعث شده تا ثمرات آن را در بخش‌های مختلف جامعه شاهد باشیم.


در مجموع باید گفت بسیج با ورود مناسب خود در مباحثی همچون سازندگی، محرومیت‌زدایی، گروه‌های جهادی، اقتصاد مقاومتی و اخیراً در موضوع کرونا توانسته به خوبی ورود کند.


ایلام به خاطر اینکه به طور مستقیم با جنگ درگیر بود صدمات زیادی دیده است. در این زمینه و در جهت رفع مشکلات استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟


ایلام به عنوان یک استان کمتر توسعه یافته به علت صدمات ناشی از حملات دشمن خرابی‌های زیادی داشت. اما امروز می‌توان خدمات بسیج در این استان را به خوبی مشاهده کرد. تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح محرومیت‌زدایی در ایلام از سوی بسیج اجرا شده است. در حوزه طرح‌های اقتصاد مقاومتی بیش از ۴ هزار طرح زودبازده با اشتغالزایی حداقل ۱۰ هزار نفر صورت گرفته است. تمامی این خدمات در حالی است که از هفته بسیج در حال اجرای یک طرح ویژه برای مقابله با کرونا است. یکی از کار‌های بزرگی که در استان انجام شد، اهدای جهیزیه به جوانان نیازمند و در شرف ورود به زندگی مشترک بود. چندی قبل گروه‌های جهادی این استان با وجود شرایط موجود در جامعه و با توجه به فرامین و رهنمود‌های مقام معظم رهبری در کنار محرومین قرار گرفتند و این‌بار به کمک جوانان رفتند. در این راستا جهادگران با جمع‌آوری مبالغی از خیرین و مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اقدام به تهیه و اهدای ۲۰ سری جهیزیه هرکدام به مبلغ ۳۰ میلیون تومان به نوعروسان ایلامی کردند که بازتاب بسیار خوبی داشت.


هم اکنون چند گروه جهادی در ایلام وجود دارد؟


در سطح استان نزدیک به ۸۰۰ گروه جهادی وجود دارد. این گروه‌ها در دو قالب جغرافیا محور و محله محور تقسیم‌بندی می‌شوند که هر پایگاه مقاومت یک گروه جهادی دارد و در سطح کلان‌تر گروه‌های جهادی از یک روز تا ۱۰ روز به مناطق محروم و کم‌برخوردار اعزام می‌شوند.


جهادگران با برنامه‌ریزی به روستا‌های نیازمند کمک و خدمات می‌روند و فعالیت‌های گوناگونی از جمله احداث مسکن مددجویان، احداث چشمه، احداث خانه عالم و در عرصه‌های آبرسانی احداث قنوات، مخازن آب لایه‌های کشاورزی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.


بسیج با توجه به اینکه از پشتوانه مردمی و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی برخوردار است توانسته در همه عرصه‌ها ورود موفقی نماید.


نظر شما در مورد تخصصی شدن گروه‌های جهادی چیست؟


از زمانی که بسیج تخصصی شد می‌توان گفت که این نیرو در جهت وظایف محوله و مأموریت‌هایی که برعهده داشت، هوشمند شد. بدین معنا در اقشار مختلف که در بسیج وجود دارد هرکدام وظایف خاصی را با توجه به نیازمندی‌های جامعه برعهده دارند. پس از آنکه جهاد سازندگی منحل شد بسیج سازندگی به فرمان امام (ره) تشکیل شد که فلسفه آن بر خدمات‌رسانی است و نزدیک به دو دهه است که از تأسیس آن می‌گذارد و تاکنون منشأ خدمات زیادی بوده است. جهادگران بازوی توانمند بسیج هستند و بسیج سازندگی نیز با اتکا به همین نیرو‌های خوب و متخصصش اکنون به عنوان یک بازوی قدرتمند در سطح جامعه توانسته است با نهاد‌های مختلف هم‌گرایی داشته باشد.


در سال‌جاری بسیج سازندگی ایلام چه کار‌هایی انجام داده است؟


بسبج سازندگی در عرصه‌های مختلف عمرانی همچون تأمین خانه‌های محرومان ۱۰۴۹باب، ساخت و تعمیر مساجد ۳۵۶ باب و تأمین جهیزیه در بین بسیجیان اقدامات خوبی داشته است.


این در حالیست که در حوزه آبرسانی و احداث کانال ورود کرده و توفیقات خوبی را کسب کرده است. یکی از مشکلات موجود مهاجرت روستاییان به شهر‌ها بود که بسیج سازندگی استان به این موضوع ورود کرده که نمونه آن را می‌توان به روستای ملک‌آباد ملکشاهی اشاره کرد. در این زمینه توانستیم نزدیک به ۱۳۰ هکتار از زمین‌های این منطقه به صورت قطره‌ای آبیاری کنیم که نتیجه آن جلوگیری از مهاجرت بود.


در حوزه پروژه‌های عمرانی ۵ هزار و ۶۰۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۸ میلیارد تومان در سطح استان اجرایی شده است. در حوزه تهیه وتوزیع سبد معیشتی به تعداد۷۰ هزار بسته معیشتی در قالب کمک مؤمنانه در بین قشر‌های آسیب‌پذیر توزیع شد. همچنین ۲۰ کارگاه در راستای تولید ماسک در سطح استان دایر شد که تاکنون ۵ میلیون ماسک تولید و در سطح جامعه توزیع شده است؛ و در زمینه اقتصاد مقاومتی چه کار‌هایی صورت گرفته است؟


در راستای طرح‌های اقتصاد مقاومتی تعداد ۴ هزار و ۱۹۴ طرح با اعتبار بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال مربوط به مشاغلی همچون پرورش مرغ، شتر مرغ، بلدرچین، ماهی، همچنین صنایع تبدیلی، صنایع دستی، مشاغل خانگی و... اجرایی شده که بالغ بر ۱۲ هزار نفر مشغول به کار شدند.


فراموش نکنیم که یکی از اهداف بسیج سازندگی حذف واسطه‌ها و ایجاد درآمد و ثبات اقتصادی برای اقشار محروم است که در قالب وام و تسهیلات برای صنوف آسیب‌دیده در نظر گرفته شده است. علاوه بر طرح‌های اقتصاد مقاومتی تعداد ۸۶۰ واحد تبدیلی نیز در سطح استان دایر و فعال شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار