کد خبر: 1040123
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵
نگاهی به ترکیب اعضای مجمع فدراسیون فوتبال که امروز رئیس جدید را انتخاب می‌کنند
با توجه به قدرت بالای هیئت‌های استانی در انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال، بیشترین لابی‌ها توسط نامزد‌های انتخابات در بین این گروه صورت می‌گیرد. سیطره فدراسیون روی هیئت‌های استانی سبب شده تا نامزد‌های مورد حمایت مسئولان وقت فوتبال شانس بیشتری برای به دست آوردن رأی آن‌ها داشته باشند
سعید احمدیان
سرویس ورزش جوان آنلاین: سالن اجلاس سران امروز یکی از متفاوت‌ترین جلساتش یعنی مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال را میزبانی می‌کند، مجمعی که قرار است در پایان آن از رئیس جدید فوتبال رونمایی شود، رئیسی که ۸۹ عضو مجمع قرار است او را ازبین چهار گزینه کیومرث هاشمی، شهاب‌الدین عزیزی خارم، مصطفی آجورلوو علی کریمی انتخاب کنند تا فدراسیون فوتبال پس از ۱۴ ماه که از استعفای مهدی تاج به بهانه بیماری می‌گذرد، رئیس‌دار شود. در گزارشی به معرفی اعضای مجمع و بررسی تأثیرگذاری و میزان قدرت‌شان در تعیین رئیس فدراسیون فوتبال پرداخته‌ایم.

بیشترین رأی را باشگاه‌ها دارند

باشگاه‌ها با ۳۸ رأی، بیشترین رأی را در مجمع فدراسیون فوتبال دارند و با در اختیار داشتن بیش از ۴۰ درصد رأی‌ها می‌توانند نقش مؤثری در تعیین رئیس جدید داشته باشند. طبق آیین‌نامه فدراسیون فوتبال، ۱۶ باشگاه لیگ برتری، هشت باشگاه اول دسته اول، چهار باشگاه لیگ دسته دوم، سه باشگاه برتر لیگ برتر فوتسال آقایان، دو باشگاه برتر لیگ برتر ساحلی آقایان، دو تیم لیگ برتر بانوان، دو تیم لیگ برتر فوتسال بانوان و یک باشگاه لیگ ساحلی بانوان، باشگاه‌هایی هستند که در مجمع فدراسیون حق رأی دارند و با توجه به اینکه بزرگ‌ترین گروه را در مجمع تشکیل می‌دهند، رأی آن‌ها می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

اگر‌چه باشگاه‌ها با ۳۸ عضو بیشترین رأی را دارند، اما تجربه دوره‌های گذشته مجامع انتخاباتی نشان داده که هیچ هماهنگی بین آن‌ها دیده نمی‌شود و به همین خاطر با وجود رأی بالایی که در مجمع دارند، انتخاب باشگاه‌ها بستگی به تصمیماتی دارد که در بیرون برای آن‌ها گرفته می‌شود. بعضی از باشگاه‌ها در هر استان بیشتر با هماهنگی با هیئت فوتبال استان، به گزینه مورد نظرشان رأی می‌دهند، هر چند اکثر باشگاه‌ها با توجه به دولتی بودن، از سوی وزارتخانه‌هایی که مورد حمایت هستند، نیز خط می‌گیرند، رأیی که به سبد آرای گزینه مورد حمایت دولت و وزارت ورزش ریخته می‌شود.

تأثیرگذار‌ترین رأی را هیئت‌ها دارند

بعد از باشگاه‌ها، هیئت‌های استانی فوتبال با ۳۲ عضو دومین گروهی هستند که بیشترین رأی را در مجمع فدراسیون دارند که این گروه را ۳۱ استان به‌علاوه هیئت فوتبال کیش تشکیل می‌دهند. اگرچه هیئت‌های استانی نسبت به باشگاه‌ها شش رأی کمتر دارند، اما هماهنگی بیشتری بین آن‌ها برای رأی دادن به یک گزینه دیده می‌شود و به همین خاطر تأثیرگذار‌ترین گروه در مجمع برای انتخاب رئیس هستند. بر‌خلاف باشگاه‌ها که تشتت آرا دارند، در هیئت‌ها با توجه به لابی‌هایی که صورت می‌گیرد، در رأی دادن یکدستی بیشتری دیده می‌شود و حتی مشاهده می‌شود باشگاه‌ها نیز با هیئت فوتبال استان موردنظرشان برای انتخاب یک گزینه رایزنی می‌کنند.

با توجه به قدرت بالای هیئت‌های استانی در انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال، بیشترین لابی‌ها توسط نامزد‌های انتخابات در بین این گروه صورت می‌گیرد. اگر در بخش باشگاه‌ها، دولتی‌ها دست بالایی در جمع کردن آرا به سمت گزینه موردنظرشان دارند، سیطره فدراسیون روی هیئت‌های استانی سبب شده تا نامزد‌های مورد حمایت مسئولان وقت فوتبال شانس بیشتری برای به دست آوردن رأی آن‌ها داشته باشند.

با توجه به اهمیت رأی هیئت‌ها، همواره رؤسای فدراسیون‌ها در برگزاری انتخابات هیئت‌های استانی، سعی می‌کنند با مهندسی انتخابات، نامزد مورد‌نظرشان را در استان‌ها به صندلی ریاست هیئت برسانند تا در روز مجمع انتخاباتی، رأی‌شان را در سبد آرای خود داشته باشند. این در حالی است که نفوذ و مهره‌چینی که در هیئت‌ها توسط فدراسیونی‌ها صورت می‌گیرد، منتقدان زیادی دارد که معتقدند سلامت انتخابات فدراسیون فوتبال را زیر سؤال می‌برد.

اقلیتی که در یک رقابت نزدیک تأثیرگذارند

علاوه بر ۳۸ باشگاه و ۳۲ هیئت استانی، ۱۹ عضو باقی مانده مجمع را چهار گروه دیگر تشکیل می‌دهند که اگر‌چه رأی‌شان به تنهایی تعیین‌کننده نیست، اما رأی آن‌ها می‌تواند درصورت یک رقابت نزدیک بین نامزد‌ها نقش اصلی را داشته باشد و یک نامزد را پیروز و یکی دیگر را بازنده کند. از این تعداد، ۱۲ رأی متعلق به شش سرمربی و شش کاپیتان تیم‌های ملی است که سرمربی و کاپیتان تیم‌های ملی فوتبال آقایان و بانوان، تیم ملی فوتسال آقایان و بانوان، تیم ملی فوتبال ساحلی آقایان و بانوان هستند.

چهار عضو دیگر، فدراسیون‌های دانش آموزی، دانشگاهی، کارگری و نیروهای‌مسلح هستند، رأی این اعضا با توجه به اینکه زیرمجموعه وزارت ورزش هستند، بیشتر به نظر می‌رسد به سمت گزینه مورد‌حمایت دولت در انتخابات فوتبال باشد. دو داور که یک آقا و یک خانم هستند، در کنار نماینده اتحادیه باشگاه‌های فوتبال سه عضو دیگر مجمع فدراسیون فوتبال هستند تا ترکیب ۸۹ نفره مجمع که قرار است امروز رئیس جدید فوتبال را تعیین کنند، کامل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار