کد خبر: 1040119
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
عمر کوتاه تیم‌های خصوصی با سرنوشتی تلخ و تکراری
امتیاز تیم فوتبال شهرخودرو مشهد به زودی به مالک جدید منتقل خواهد شد. بعد از بحرانی شدن وضعیت هلدینگ شهرخودرو، تیم فوتبال وابسته به این هلدینگ نیز با مشکلات جدی مدیریتی و مالی مواجه شده تا جایی که دیگر راهی جز فروش امتیاز این تیم باقی نمانده است.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: با بالا گرفتن بحث شکایات مالباختگان شرکت شهرخودرو و همچنین دستگیری برخی از مدیران این شرکت، کار این تیم لیگ برتری نیز به پایان رسید و تنها راه باقی مانده برای جلوگیری از انحلال نماینده مشهد واگذاری امتیاز به مالک جدید است. شهرخودرو همان تیمی است که در یکی، دو فصل اخیر با توجه به پشتوانه مالی خود در لیگ برتر ریخت و پاش‌های زیادی کرد و برای گرفتن بازیکنان و مربیانی، چون مهدی رحمتی تن به قرارداد‌های میلیاردی داد، اما در نهایت شهرخودرو هم به سرنوشت پدیده شاندیز دچار شد. پرونده سنگین مالباختگان این شرکت در قوه قضائیه در حال پیگیری است و حکم جلب برخی مدیران آن نیز صادر شده است. در شرایط فعلی تیم خصوصی دیگر نمی‌تواند تحت مالکیت حمیداوی به حیات خود ادامه دهد و هواداران فوتبال در خراسان باید منتظر معرفی مالک جدید بمانند.

شهرخودرو همان تیمی است که قبلاً همه آن را به نام پدیده می‌شناختند. پدیده شاندیز از جمله تیم‌های خصوصی فوتبال ایران بود که بعد از خرید امتیاز «مس سرچشمه» با هزینه زیاد پا به میدان گذاشت. منتها هلدینگ پدیده با شاکیان متعدد و بدهی‌های سنگین به یکی از سنگین‌ترین پرونده‌های نهاد‌های قضایی تبدیل شد. فروش امتیاز به شهرخودرو در سال ۹۷ مانع از انحلال این تیم شد. با وجود این در عرض دو سال اتفاقات پدیده برای شرکت خودروسازی نیز تکرار شد؛ ورشکستگی و بازداشت‌های اخیر نیز مهر تأییدی است بر پایان کار تنها نماینده فوتبال مشهد در لیگ برتر.

با وجود این مسئولان استان خراسان رضوی تلاش می‌کنند هرچه زودتر تکلیف این باشگاه را روشن کنند. محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی به اعضای تیم و هواداران قول داده شرایط در نیم‌فصل دوم کاملاً تغییر کند: «شهرخودرو با وجود مشکلات و محدودیت‌هایی که در نیم‌فصل نخست داشته،  توانسته نتایج خوبی کسب کند. مردم، به ویژه جوانان خراسان رضوی نتایج این تیم را رصد می‌کنند و یکی از مطالبات آنان حمایت همه‌جانبه از شهرخودرو است. وظیفه خود می‌دانیم تا از تمام ظرفیت‌های موجود در استان از جمله بخش‌های دولتی برای حمایت از نماینده استان در لیگ برتر استفاده کنیم. برای حمایت بخش‌ خصوصی نیز رایزنی خواهیم کرد. فراز و نشیب همیشه وجود دارد، اما بابت مشکلات نگران نباشند. با تدابیری که در استان شکل گرفته، حمایت‌های حداکثری از این تیم در نیم‌فصل دوم به عمل خواهد آمد. وضعیت مالکیت شهرخودرو در دستور کار قرار دارد و در حال رایزنی هستیم تا آن را نیز حل کنیم. تمام مسئولان استان تا جایی که مسئولیت داشته باشند به حل مشکلات شهرخودرو کمک خواهند کرد.» فرزاد فتاحی، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز برای برطرف کردن مشکلات پیش آمده قول همکاری داده است.

به‌رغم وعده‌های مسئولان برای سروسامان دادن به وضعیت شهرخودرو، خبر‌های خوبی از این تیم به گوش نمی‌رسد. آینده نامعلوم این تیم باعث شده تیم‌های دیگر لیگ برتری برای خرید بازیکنان شهرخودرو وارد عمل شوند. قاسمی‌نژاد، کاپیتان تیم اولین بازیکنی بود که سر از نساجی درآورد و شنیده می‌شود سایر بازیکنان نیز در نقل و انتقالات زمستانی در حال بررسی پیشنهاد‌های خود هستند. رحمتی، سرمربی شهرخودرو هم نگران آینده خود در این تیم است و هنوز تکلیفش را برای نیم‌فصل دوم نمی‌داند.

این اولین باری نیست که یک تیم خصوصی در فوتبال ایران خیلی زود و به خاطر مشکلات مالی و مدیریتی از پای درمی‌آید. راه‌آهن تیم ریشه‌دار تهرانی هم زمانی که در فرآیند خصوصی‌سازی قرار گرفت، اسیر فردی به نام «بابک زنجانی» شد. لوکوموتیورانان خیلی زود سقوط آزاد در لیگ برتر و فوتبال کشور را تجربه کردند. استیل آذین که با سرمایه‌گذاری حسین هدایتی شکل گرفت، به‌رغم ریخت و پاش‌های سرسام‌آور، اما به ورطه نابودی رسید. البته آقای عابربانک ناامید نشد و سراغ ملوان بندرانزلی رفت و اتفاقاً این تیم قدیمی هم بعد از پروسه به اصطلاح «خصوصی‌سازی» یک روز خوش ندید. تیم‌های استقلال اهواز، صباباتری، پگاه و فجر نیز همین شرایط را تجربه کردند تا ثابت شود در فوتبال ما خصوصی‌سازی نتیجه‌ای جز نابودی در پی ندارد. حال آنکه پرسپولیس و استقلال نیز قرار است در آینده‌ای نامعلوم واگذار شوند و اگر بعد از چند دهه این وعده محقق شود، هواداران باید امیدوار باشند سرخابی‌ها به سرنوشت تیم‌های واگذار شده قبلی دچار نشوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار