کد خبر: 1040035
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
جان باختن دو پرستار باردار به فاصله کمتر از یک هفته، با واکنش‌هایی از سوی نیرو‌های پرستاری همراه بود. اینکه چرا یک پرستار در معرض خطر باید در بخش‌های پرخطر بیمارستان‌ها به کار گرفته شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: با شیوع ویروس کرونا در کشور، اهمیت حرفه پرستاری بیش از پیش برای همگان نمایان شد. شاید بتوان پاندمی کووید ۱۹ را باعث خیر برای نیرو‌های زحمتکش و تلاشگر پرستاری دانست که مردم بتوانند با چشمان باز، شاهد خدمت طاقت فرسای پرستاران بر بالین بیماران باشند. پرستارانی که در این یک سال کرونایی، بیشترین تعداد مبتلا‌های کادر درمانی و بهداشتی را داشته اند و چند نفری از آن‌ها نیز جان باخته اند. با تمامی این اوصاف، می‌شد با مدیریت بهتر نیرو‌های پرستاری، شرایط خدمت را کمی آسان‌تر و کم دغدغه‌تر ساخت. به طوری که در چند روز گذشته شاهد جان باختن دو تن از پرستاران باردار بوده ایم. پرستارانی که در بخش‌های کرونایی مشغول خدمت بوده اند و در نهایت جان خود را فدای مراقبت از هموطنان خود کردند.

اما، اینکه چرا پرستاران در معرض خطر می‌بایست در بخش‌های پرریسک مثل بخش بیماران کووید ۱۹ مشغول به خدمت شوند.

یکی از پرستاران آبادانی، چند روز قبل زیر پست یکی از اخبار کرونایی نوشته بود که یک پرستار برای سه تخت کرونایی در نظر گرفته شده است و این می‌تواند سخت‌ترین تصمیم برای مسئولان پرستاری باشد که اجازه می‌دهند نیرو‌های پرستاری خیلی آسان از دست بروند.

ابلاغی که یک سال قبل صادر شد

مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که سلامت کادر بهداشتی و درمانی برای ما یک اولویت همیشگی است، به ابلاغی که در نیمه نخست اسفند ۹۸ و در آغازین روز‌های های شیوع کرونا در کشور به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ارسال شد، اشاره کرد و گفت: بر اساس این ابلاغ بر حفظ ایمنی کادر پرستاری آسیب پذیر تاکید شد و از رؤسای دانشگاه‌ها خواسته شد تا پرستاران آسیب پذیر مانند پرستاران باردار و شیرده، پرستاران دارای هر نوع بیماری زمینه‌ای، پرستاران دارای نقص ایمنی بدن، یا افرادی که داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، در بیمارستان‌های ریفرال و کووید ۱۹ به کار گرفته نشوند و از خدمات این افراد در امر آموزش، مشاوره و پیگیری امور بیماران مبتلا پس از ترخیص در بیمارستان‌های ریفرال استفاده شود.

اما، این سوال مطرح می‌شود که آیا در یک سال گذشته چنین ابلاغی، شکل اجرایی به خود گرفته است. اگر اینگونه بوده چرا این دو پرستار باردار در بخش کرونایی بوده اند و جان خود را از دست داده اند.

منع حضور پرستار باردار در بخش کرونا یک تصمیم راهبردی نیست

رضا فانی عضو شورای عالی نظام پرستاری، در واکنش به فوت پرستاران باردار، گفت: باید توجه داشته باشیم به غیر از دوران کووید ۱۹، وضعیت پرستاران در بخش‌ها چگونه خواهد بود. بیمارستان محیطی است که پرستار با انواع میکروب و بیماری‌های واگیر و عفونی سر و کار دارد. با توجه به اینکه آغاز بیماری کرونا و افزایش بیماران باعث شد، پرستاران باردار آسیب جدی ببیند و شاهد فوت آن‌ها باشیم.

وی افزود: اینکه بگویم پرستاران باردار در بخش کووید ۱۹ نباشند و در دیگر بخش‌ها فعالیت کند، تصمیم راهبردی نیست؛ به دلیل اینکه فرقی نمی‌کند در چه بخشی پرستار فعالیت کند؛ اغلب بخش‌های بیمارستانی آلوده هستند که تأثیر مستقیم بر سلامت جنین و پرستاران باردار دارد.

فانی با عنوان این مطلب که نباید بگذاریم پرستاران باردار در بالین بیمار فعالیت کنند، گفت: وزارت بهداشت در این خصوص بررسی‌های لازم را انجام دهد که هم پرستاران باردار از محیط بیمارستان دور باشند و هم نیروی جایگزین وجود داشته باشد، تا با مشکل کمبود نیرو که رابطه مستقیم با فرسودگی پرستاران دارد، مواجه نشویم.

بر اساس آنچه از سوی مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، به دفعات اعلام شده است، تاکنون بالغ بر ده‌ها هزار پرستار در حین خدمت به بیماران کووید ۱۹، خودشان درگیری بیماری شده اند و در این بین، تعدادی از آن‌ها در شرایط سخت قرار گرفته و لاجرم از مسیر خدمت به بیماران خارج شده اند. ضمن اینکه تعدادی نیز به شهادت رسیده اند. حتماً یادمان نرفته است که اولین شهیده کادر درمان، یکی از پرستاران جوان استان گیلان بود و به دنبال آن تعدادی دیگر نیز جان خود را فدای سلامت هموطنانشان کرده اند.

کمبود نیروی پرستاری در خوزستان

در حالی که این روز‌ها شاهد بحرانی شدن وضعیت کرونا در خوزستان هستیم، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، از کمبود نیروی پرستاری برای مراقبت از بیماران کووید ۱۹ خبر داده اند.

فرهاد سلطانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با اشاره به خستگی و فرسودگی پرستاران که می‌تواند کیفیت خدمات را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: آمار مراجعه کنندگان و بیماران از ظرفیت نیروی انسانی مستقر در بیمارستان‌ها بیشتر است.

واکنش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

فاطمه محمدبیگی عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: برای عدم فعالیت گروه‌های پرخطر در بخش کرونا در نظام پرستاری قانونی وضع نشده، اما در وزارت بهداشت در مورد کووید ۱۹ تاکید شده که افراد پرخطر، اشخاص دچار بیماری‌های خاص یا زمینه‌ای نباید در ارتباط مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا قرار گیرند.

وی افزود: بنده به عنوان دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مسئولان وزارت بهداشت می‌خواهم چنین موضوعی را در اولویت بررسی قرار داده و مانع از فعالیت زنان باردار به عنوان گروه‌های حساس و پرخطر باشند. فعالیت پرستاران باردار و کادر سلامت در این شرایط کرونایی در بیمارستان هم جان مادر و هم جان فرزند را به خطر می‌اندازد.

در همین حال، عبدالحسین روح الامینی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به فوت پرستاران باردار، گفت: سوال و گله ما از مسئولان وزارت بهداشت این است که مگر ما چند پرستار باردار داریم که سیستم درمانی نتواند از آن‌ها حمایت کند. بدون شک حضور و خدمت در بخش‌های دیگر بیمارستان نیز ریسک ابتلاء به بیماری را بالا می‌برد.

وی افزود: بنده با تمام قوا مطالبه گر اصلاح این شرایط و ناظر تحقق عدم حضور حتی یک پرستار باردار ولو خودخواسته خواهیم بود و بر اساس وظیفه نظارتی خود با مسببین آن برخورد قانونی خواهد شد.

در روز‌های گذشته یکی از پرستاران بیمارستان شهید مدنی کرج بنام فرانک داودی که در بخش جراحی مشغول خدمت بود به دلیل ابتلاء به کرونا چشم از جهان فرو بست. این دومین پرستار مادر بود که در راه دفاع از سلامت مردم شهید شد، پیش از این نیز مهشید گودرز یکی دیگر از پرستاران باردار بخش کرونا بیمارستان لقمان، به دلیل ابتلاء به کرونا به شهدای سلامت پیوست.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار