کد خبر: 1039967
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
صبر بایدن مقابل جنگ افروزی در خاورمیانه یک ماه بیشتر دوام نیاورد و سرانجام امریکا به پایگاه نیرو‌های مقاومت در مرز سوریه و عراق حمله کرد. روس‌ها به این حمله واکنش نشان دادند و گفتند معلوم می‌شود مبارزه با تروریسم در دولت بایدن هم جایی ندارد.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امریکا در نخستین ساعات بامداد دیروز، چند پایگاه حشدالشعبی در مرز عراق با سوریه را هدف قرار داد؛ پایگاه‌هایی که مانع نقل و انتقال داعش بین عراق و سوریه می‌شوند. پنتاگون گفته که حمله به گذرگاه البوکمال - قائم، واکنش به حملات راکتی چند روز اخیر است، ولی این اقدام، در نخستین هفته‌های ورود جو بایدن به کاخ سفید، حدس و گمان‌ها درباره کمک به داعش را تقویت کرده است.

در روز‌های منتهی به روی کار آمدن دموکرات‌ها در کاخ سفید، گزارش‌های مختلفی درباره کمک امریکا برای انتقال داعشی‌ها از سوریه به عراق منتشر شد. این گزارش‌ها که از تقویت همزمان هسته‌های باقی مانده داعش در عراق و سوریه حکایت داشت، حالا با خبر حمله بامداد جمعه نیرو‌های امریکایی به نقطه مرزی که داعش بسیار در آن تردد دارد، بیش از پیش جنبه واقعی برنامه‌های کاخ سفید را علنی می‌کند. چندین منبع عراقی از جمله صابرین‌نیوز گزارش کرده که امریکا به منطقه بین البوکمال و القائم در مرز سوریه و عراق حمله کرده که در نتیجه آن، یک تن شهید و شماری از نیرو‌های مقاومت عراق زخمی شده‌اند. در این حمله که نخستین اقدام نظامی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکاست، مواضع نیرو‌هایی که با گروه تروریستی داعش مبارزه می‌کنند هدف قرار گرفت. وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این عملیات در واکنش به حملات راکتی اخیر علیه مراکز محل استقرار امریکایی‌ها در عراق صورت گرفت و تأسیساتی واقع در نقطه کنترل مرزی که گروه‌هایی از جمله کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا از آن استفاده می‌کردند، تخریب شد. مقام‌های امریکایی به نیویورک‌تایمز گفتند که در این حمله از هفت بمب ۲۲۶ کیلوگرمی استفاده شده است.

پنتاگون: اهداف درست را بمباران کردیم

مقامات امریکایی تأکید دارند که هدف قرار دادن کریدور تردد داعش بین عراق و سوریه را به صورت حساب شده انتخاب کرده‌اند. آن‌ها در این مورد به نیویورک‌تایمز گفتند که پنتاگون چند هدف بزرگ‌تر را به عنوان گزینه احتمالی به جو بایدن پیشنهاد دادند و او در نهایت کوچک‌ترین گزینه را انتخاب کرد. لوید آستین، وزیر دفاع امریکا به خبرنگاران اطمینان داد که در این عملیات اهداف درست بمباران شده‌اند. او گفته که ایالات متحده در این حمله به طور حساب شده عمل کرده و افزود: «ما به عراقی‌ها اجازه دادیم تحقیق کنند و اطلاعات جمع‌آوری کنند که این در تعیین هدف نهایی برای ما بسیار مفید بود.» جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا هم گفت: «این اقدام متناسب نظامی همزمان با تدابیر دیپلماتیک انجام شد که شامل رایزنی با شرکای ائتلاف بود. این عملیات حامل این پیام صریح است که رئیس‌جمهور بایدن برای حفاظت از پرسنل امریکا و ائتلاف بیکار نخواهد نشست. در همین حال، ما به شکلی حساب شده عمل کرده‌ایم که هدف آن رفع تنش از وضعیت کلی در شرق سوریه و عراق است.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق امریکا درباره حمله بامداد جمعه به شبکه فاکس‌نیوز گفت: «عملیات هوایی ارتش امریکا که در شرق سوریه انجام شد، باید چیزی که ایالات متحده را تهدید می‌کند را هدف گرفته باشد. شما باید از نیروهای‌تان محافظت کنید و باید بازدارندگی ایجاد کنید. ما این کار را بار‌ها انجام داده‌ایم.» وی در عین حال، با طعنه به دولت جدید امریکا گفت: «من نمی‌دانم که آن‌ها به چه چیزی حمله کرده و چه مواضعی را هدف گرفته‌اند، اما امیدوام که دشت و صحرا را بمباران نکرده باشند. امیدوارم دقیقاً چیزی را زده باشند که تهدیدی برای امریکا بوده است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که ایران را در هر کجا از اقدام بازداریم. ضعف و مماشات در برابر ایران، پاداشش رعب و وحشت علیه امریکاست.»

مسکو و تل‌آویو می‌دانستند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تأیید کرده که امریکا تنها چند دقیقه پیش از انجام حمله به شرق سوریه، مسکو را در جریان قرار داده و وبگاه صهیونیستی «والا» هم گزارش داد امریکا پیش از حمله بامداد جمعه، تل‌آویو را از قصد خود باخبر کرده بود. با این حال، این حمله مورد انتقاد روسیه قرار گرفته است. کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته بین‌المللی شورای فدراسیون، مجلس علیای پارلمان روسیه روز جمعه به خبرنگاران گفته که تجاوز نظامی امریکا به سوریه منجر به افزایش تنش در منطقه و ایجاد اختلال در روند عادی‌سازی تعامل واشنگتن و ایران در چارچوب توافق هسته‌ای برجام با تهران می‌شود. دیمیتری سابلین، هماهنگ‌کننده روابط دومای روسیه با پارلمان سوریه که کشورش از نقش‌آفرینان مؤثر در سوریه است درباره حمله اخیر گفت‌: «حمله به اهداف شبه‌نظامیان عراقی در سوریه نشانگر این واقعیت است که امریکا برای مبارزه با تروریسم در سوریه اهمیت چندانی قائل نیست. این حمله یک بار دیگر این واقعیت را نشان داد که در میان اهداف امریکا، هدف مبارزه با تروریسم در مکان آخر قرار دارد.»‌سابلین که معاون اول کمیسیون دوستی جنگی در دومای روسیه است، حمله به کشور سوریه را چماق مورد علاقه ملت دارای حق انحصاری (امریکا) خواند و گفت: «امریکا که در سوریه همانند حضور در عراق، ناخوانده است، جنگجویان خودی را مسلح کرده که بدتر از داعش سوری‌ها را می‌کشند. امریکا با تحریم‌های خود سعی دارد سوریه را به کشور عقب مانده قرون وسطایی تبدیل کند و در مناطق تحت کنترل خود به غارت منابع و ثروت‌های این کشور می‌پردازد. روسیه سعی دارد به مردم سوریه کمک کند و برای بازگشت مهاجران سوری به کشور خود مساعدت می‌کند.» این مقام روس با اعلام اینکه حملات به مراکز دولت قانونی سوریه و متحدان آن به بهانه واهی در دوران دونالد ترامپ و باراک اوباما رؤسای جمهور پیشین امریکا هم سابقه داشته است، تصریح کرد: «تغییر حکومت از جمهوریخواهان به دموکرات‌ها در امریکا وضعیت را تغییر نداد و واشنگتن با ریاکاری حملات خود به سوریه و عراق را توجیه می‌کند.» وانگ ون بین، سخنگوی وزارت خارجه چین از تمامی طرف‌ها خواست که به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند و اوضاع سوریه را پیچیده‌تر نکنند.

بایدن باید مجوز کنگره را می‌گرفت

رو خانا از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان امریکا در شبکه اجتماعی توئیتر درباره این تحولات نوشت: «نباید اینطور باشد که ما فقط در صورت حضور رئیس‌جمهوری جمهوریخواه، قبل از حملات نظامی بر صدور مجوز کنگره تأکید داشتیم. دولت (بایدن) باید پیگیر دریافت مجوز کنگره باشد. ما باید تلاش کنیم که از خاورمیانه خارج شویم نه اینکه حضور در آنجا را تشدید کنیم.» تاکر کارلستون، مجری معروف فاکس‌نیوز هم به حمله امریکا به البوکمال اینطور واکنش نشان داد: «صنعت دفاعی دائمی واشنگتن، اکنون مرد خود را به کاخ سفید بازگردانده است. طی چهار سال، آن‌ها بیش از هر چیزی آرزو داشتند درگیری‌های بی‌معنی بیشتری را در خاورمیانه داشته باشند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار