کد خبر: 1039957
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
گفت‌وگوی «جوان» با رئیس بسیج سازندگی سپاه زنجان
با توجه به تمهیدات سپاه و بسیج در راستای تحقق بخشی به تدابیر رهبر معظم انقلاب جهت تمرکز بر محرومیت‌زدایی بخصوص در مناطق محروم، روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها این کار در دستور تمام نیرو‌ها و بخصوص بسیج سازندگی قرار گرفت. در زنجان هم مثل تمام استان‌های دیگر کشور نیرو‌های جهادی بخش اعظمی از کار را بر عهده گرفته و به خدمات‌رسانی و کمک به خانواده‌های ضعیف و کم‌برخوردار مشغولند. به سراغ فرهاد امندی رئیس بسیج سازندگی استان زنجان رفتیم تا در گفت‌وگویی از فعالیت‌ها و برنامه‌هایشان بیشتر آگاه شویم.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: با توجه به تمهیدات سپاه و بسیج در راستای تحقق بخشی به تدابیر رهبر معظم انقلاب جهت تمرکز بر محرومیت‌زدایی بخصوص در مناطق محروم، روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها این کار در دستور تمام نیرو‌ها و بخصوص بسیج سازندگی قرار گرفت. در زنجان هم مثل تمام استان‌های دیگر کشور نیرو‌های جهادی بخش اعظمی از کار را بر عهده گرفته و به خدمات‌رسانی و کمک به خانواده‌های ضعیف و کم‌برخوردار مشغولند. به سراغ فرهاد امندی رئیس بسیج سازندگی استان زنجان رفتیم تا در گفت‌وگویی از فعالیت‌ها و برنامه‌هایشان بیشتر آگاه شویم.

هم اکنون چند گروه جهادی در استان زنجان به صورت رسمی مشغول خدمات‌رسانی به مردم هستند؟

۹۹۷ گروه جهادی محله و جغرافیا محور در استان زنجان وجود دارد که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند. سپاه و بسیج در کنار هم برای توسعه استان زنجان برنامه‌ریزی لازم را دارند که در بحث فرهنگی، بهداشت و سلامت، اقتصادی و بخش اشتغال وارد عرصه شده‌اند. بر همین اساس گروه‌های جهادی در بیش از ۱۰۰ روستا و منطقه محروم زنجان در حال فعالیت هستند.

کمک‌رسانی به مناطق محروم و ساکنان آن‌ها چطور پیش می‌رود؟

رزمایش کمک مؤمنانه یکی از مهم‌ترین کارهاست که بعد از دستور مقام معظم رهبری در جهت حمایت از خانواده‌های نیازمند و آسیب‌دیدگان از کرونا در دستور کار قرار گرفت و چند مرحله از آن انجام شده است. در همین رابطه در ماه گذشته و همزمان با دهه مبارک فجر توزیع ۶ هزار بسته معیشتی در میان خانواده‌های کم‌برخوردار صورت گرفت. همچنین ۲۳۵ پروژه محرومیت‌زدایی در استان زنجان همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسید و در اختیار مناطق محروم استان قرار گرفت. این پروژه‌ها در حوزه‌های آب محرومیت‌زدایی و اشتغال افتتاح شده است که دستاورد‌های مطلوبی برای استان محسوب می‌شود. سپاه و بسیج همواره پای کار بوده و با اجرای طرح شهید سلیمانی، محرومیت‌زدایی و آبرسانی خدمات ارزشمندی را در مناطق مختلف این استان ارائه کرده است.

در رزمایش همدلی و مواسات، جوانان کم‌برخورداری که قصد تشکیل زندگی دارند هم دیده شده‌اند؟

بله، تاکنون ۱۵۰ سری جهیزیه در استان زنجان توزیع شده است. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما همین است و به منظور ادامه کمک‌های مؤمنانه و در قالب رزمایش همدلی و مواسات، در مرحله سوم این حرکت خداپسندانه، کمیته‌های تخصصی در استان زنجان تشکیل شد. در این مرحله از رزمایش ۳۰۰ سری جهیزیه در بین زوج‌های جوان نیازمند توزیع می‌شود که تاپایان سال به دست زوج‌های جوانی که خود را برای آغاز زندگی آماده کرده‌اند، می‌رسد. در این هدایا چهار قلم از لوازم اساسی جهیزیه از جمله یخچال، لباسشویی، اجاق گاز و جاروبرقی وجود دارد.

هزینه تهیه این جهیزیه‌ها از کجا تأمین شده است؟

این جهیزیه‌ها از طریق کمک‌های مردمی، خیرین، سپاه و بنیاد علوی تأمین و نهایی شده است. به منظور مشارکت دستگاه‌ها، نهادها، کارخانجات برای اجرای این حرکت جهادی، جلسه‌ای برگزار شد. اقلام پیشنهادی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و حالا توزیع آن‌ها در استان آغاز شده است.

اخیراً پروژه‌ای در شهرستان‌ها داشته‌اید که آماده و به بهره‌برداری رسیده باشد؟

در ماه گذشته و با حضور سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین ۲۳۵ پروژه محرومیت‌زدایی در استان زنجان به بهره‌برداری رسید. البته نباید فراموش کنیم که بسیج در کل ایران مشغول به خدمت است و به گفته رئیس سازمان بسیج مستضعفین، در سال‌جاری بسیج سازندگی بیش از ۱۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی متوسط و کوچک را در مناطق محروم سراسر کشور به ویژه روستا‌ها در دستور کار قرار داد و با هماهنگی مردم و دستگاه‌های مربوطه بیش از ۹۰ درصد این پروژه‌ها در زمان‌بندی مشخص با موفقیت به بهره‌برداری رسید.

مثل تمام ایران، در زنجان هم تأمین آب شرب، آبرسانی و کشاورزی، احداث منازل مسکونی برای نیازمندان مناطق محروم، پروژه‌های مربوط به انرژی و تولید نیروگاه‌های کوچک خانگی، احداث و ایجاد فضا‌های ورزشی و فرهنگی نمونه‌هایی از پروژه‌هایی به شمار می‌آیند که با نهایی شدن آنها، مردم از خدماتشان بهره‌مند می‌شوند.

در زمان حضور سردار سلیمانی در زنجان هم که مصادف با دهه فجر بود، خانه محروم، پروژه‌های آبرسانی، پروژه‌های ورزشی و چندین پروژه دیگر افتتاح شد. البته در همین روز‌های باقیمانده تا پایان سال نیز ۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی دیگر در زنجان به بهره‌برداری می‌رسد.

با توجه به وضعیت کشور و درگیری آن با کرونا، اجرای طرح شهید سلیمانی در زنجان به چه صورت است و چطور پیش می‌رود؟

بسیج در طول سال‌های گذشته همواره کارآمدی خود را به خوبی ثابت کرده و کارنامه‌ای پرافتخار برای خود به ارمغان گذاشته و هر جا که ملت احساس نیاز کرده‌اند بسیج حضور با قوت داشته است. طرح «شهیدسلیمانی» یکی از بهترین حرکت‌های بسیج برای مقابله و مهار کروناست. این طرح از ۲۹ آبان ماه امسال به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله و خانواده محور با استفاده از ظرفیت برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت شروع شد. در راستای اجرای این طرح، سپاه انصارالمهدی (ع) استان زنجان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، پنج کمیته شامل کمیته‌های حمایت و قرنطینه، رهگیری و مراقبت، آموزش همگانی، پایش و نظارت و عملیاتی را تشکیل داده است. سه کمیته آموزش، مراقبت و رهگیری تحت مسئولیت مستقیم علوم پزشکی بوده و کمیته‌های حمایتی، قرنطینه خانگی و عملیاتی با محوریت و فعالیت بسیجیان است.

در این طرح به راهبرد‌هایی از جمله قطع زنجیره انتقال با افزایش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، انجام تست گسترده هدفمند و هوشمند، بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هوشمند، آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای، تعیین و اعلام هوشمند و هدفمند محدودیت‌ها و تقویت فرآیند درمان سرپایی و کاهش حداکثری موارد بستری توجه شده است. همچنین در طرح شهید قاسم سلیمانى افراد بیمار و مواجهه یافته با آنان شناسایی، ردیابی و رهگیری می‌شوند و بسته به شرایط افراد در نقاهتگاه‌های از پیش تعیین شده ایزوله یا قرنطینه می‌شوند.

تاکنون به همت جهادگرانی که در کنار کادر درمان قرار گرفته و برای یاری رساندن به مردم پای کار آمده‌اند به خوبی طرح را پیش برده و وضعیت مناسب استان در رابطه با میزان ابتلا به کرونا گواه همین امر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار