کد خبر: 1039777
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
حاشیه‌ای بر احیای شورای عالی ورزش پس از 19 سال تعطیلی
جلسات شورای عالی ورزش کشور پس از 19 سال تعطیلی در حالی قرار است برگزار شود که این شورا نقش مهمی در تببین راهبردها و نقشه راه ورزش کشور دارد.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: حسن روحانی در حالی روز دوشنبه در احکامی جداگانه، شش عضو شورای عالی ورزش و تربیت بدنی را منصوب کرد که به نظر می‌رسد دولت دوازدهم در ماه‌های پایانی به فکر احیای یکی از مهم‌ترین شورا‌های تعطیل شده ورزش افتاده است، شورایی که نزدیک به ۱۹ سال از آخرین جلساتش می‌گذرد و جای خالی آن در سیاستگذاری‌ها به شدت احساس می‌شد. حالا گویا پوشه برگزاری جلسات شورا پس از نزدیک به دو دهه از بایگانی خارج شده و قرار است دوباره اعضای آن که از بلندرتبه‌ترین مقامات عالی کشور هستند دور هم جمع شوند و سیاست‌های راهبردی ورزش کشور را تبیین و برای اجرا ابلاغ کنند.

تعطیلی ۱۹ ساله یک شورای تأثیرگذار

شورای عالی ورزش که می‌تواند نقش تأثیرگذاری در اتخاذ راهبرد‌هایی برای توسعه ورزش در بخش‌های مختلف داشته باشد، قدمتی بیش از نیم قرن در کشورمان دارد. در قانون سازمان تربیت بدنی هم که در سال ۱۳۴۸ نوشته شد و در ۱۳۵۰ به تصویب رسید، سازمان تربیت بدنی با جمع محدودتری این وظیفه را برعهده داشت که بتواند انسجامی ایجاد کند.

این شورا با نام شورای تربیت بدنی و تفریحات سالم پیش از انقلاب اسلامی تشکیل شد و در رابطه با برگزاری بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران نیز کاملاً فعال بود. این شورا بعد از انقلاب نیز به حیات خود ادامه داد. آخرین جلسات این شورا که بعد‌ها به شورای عالی ورزش تغییر نام داد در دوره اول ریاست جمهوری خاتمی برگزار شد و از سال ۸۴ تاکنون این شورا تشکیل نشده است.

عدم توجه به تشکیل این شورا که نقش پررنگی در تبیین سیاست‌های کلان ورزش دارد، در دو دهه گذشته انتقاد‌های زیادی را متوجه مسئولان ورزش کرده است، مانند محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس وقت فدراسیون کشتی که سال ۸۹ از تعطیلی این شورا انتقاد کرده بود و تعطیلی آن را به ضرر ورزش دانسته بود: «کوتاهی و بی‌اهمیتی نسبت به تشکیل شورای عالی ورزش در چهار سال گذشته باعث شده ما وضعیت روشنی در ورزش نداشته باشیم، به‌طوری که یک جایی می‌بینیم رئیس سازمان تربیت بدنی کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال شده یا رئیس کمیته ملی المپیک می‌شود. بدون برنامه‌ریزی بعضی فدراسیون‌ها ایجاد می‌شوند یا در بعضی از استان‌ها سالن‌هایی می‌سازیم که بدون استفاده باقی مانده، در حالی که در تهران سالن تمرینی به اندازه کافی نداریم. اما اگر شورای عالی ورزش تشکیل می‌شد اینگونه مسائل مورد بحث و گفتگو قرار می‌گرفت تا با انجام کار کارشناسی بدانیم که کجا باید این رشته‌ها را گسترش دهیم و کجا ندهیم.»

احیای شورای عالی ورزش

سال ۹۶ بود که دولت در لایحه‌ای به مجلس تحت عنوان اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، تشکیل دوباره شورای عالی ورزش را کلید زد. دی‌ماه ۹۶ هم بعد از حدود ۲۰سال کمیسیون فرهنگی مجلس در جریان بررسی این لایحه، تشکیل شورای عالی ورزش به ریاست رئیس جمهور را تصویب کرد تا تشکیل دوباره این شورا جدی‌تر شود.

هفتم مهر‌ماه ۹۸ این لایحه در صحن علنی مجلس مطرح شد و نمایندگان در مصوبه‌ای مقرر کردند شورای عالی تربیت بدنی و ورزش به ریاست رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شود. به موجب ماده ۵ این لایحه، شورای عالی ورزش و تربیت بدنی جهت تسهیل در تحقق اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان تشکیل می‌شود.

اتخاذ سیاست‌های راهبری توسعه تربیت بدنی و ورزش کشور، بررسی و تصویب برنامه‌های بلندمدت، راهبردی، اجرایی و نظارتی حوزه تربیت بدنی و ورزش متناسب با سند آمایش سرزمینی کشور و همچنین تقسیم و تسهیم کار ملی و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های تربیت بدنی و ورزش کشور و نظارت بر حسن اجرای آن و رفع چالش‌ها و موانع توسعه ورزشی بین دستگاه‌های مرتبط با ورزش از وظایف این شورای عالی عنوان شده است.

به موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی ترکیب شورای عالی ورزش و تربیت بدنی را رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس‌جمهور (رئیس شورا)، وزیر ورزش و جوانان (دبیر شورا)، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر کشور، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس شورای عالی استان‌ها، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، رئیس کمیته ملی المپیک، رئیس کمیته پارالمپیک، دو نفر از رؤسای فدراسیون‌های ورزشی به پیشنهاد وزیر ورزش و با حکم رئیس‌جمهور، یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و با رأی مجلس به عنوان عضو ناظر و دو نفر از صاحب‌نظران باتجربه ورزشی (یک نفر از بانوان) به پیشنهاد وزیر ورزش و با حکم رئیس‌جمهور تشکیل می‌دهند. طبق تبصره یک این ماده، وزرا و رؤسای دستگاه‌های دیگر حسب مورد با دعوت دبیر شورا با حق رأی در جلسات شورا حضور می‌یابند.

مهر‌ماه امسال در حالی قانون تأسیس وزارت ورزش که با عنوان اهداف، اختیارات و وظایف این وزارتخانه پس از بررسی چند ساله در مجلس و تأیید شورای نگهبان هفته اول مهر‌ماه ۹۹ به صورت رسمی ابلاغ شد که در بخشی از آن بر فعالیت شورای عالی ورزش در سطح کشوری و استانی تأکید شده است تا برنامه‌ریزی جهت برگزاری شورای عالی ورزش پس از ۱۹ سال به صورت رسمی کلید بخورد. روز دوشنبه این هفته هم حسن روحانی احکامی را برای رضا صالحی‌امیری، محمود خسروی‌وفا، محمدرضا داورزنی، فضل‌الله باقرزاده، مهدی علی‌نژاد و فریبا محمدیان جهت عضویت در شورای عالی ورزش صادر کرد تا شمارش معکوس برای برگزاری اولین جلسه این شورا پس از دو دهه تعطیلی آغاز شود.

شورای عالی ورزش گره‌گشا و راهگشاست

عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و ورزش همگانی وزارت ورزش در گفتگو با «جوان» درباره احیای شورای عالی ورزش می‌گوید: «خلأ وجودی این شورا در ورزش احساس می‌شد، به همین خاطر در قانون وظایف و اختیارات وزارت ورزش تشکیل این شورا لحاظ شد. اهمیت و ضرورت تشکیل این شورا در قانون مشخص شده و نقشی محوری را در تعیین راهبرد‌های کلان ورزش کشور هم در ورزش قهرمانی و هم ورزش همگانی دارد. حضور مقامات مختلف در این شورا نشان‌دهنده مشارکت دستگاه و نهاد‌های کشوری در ورزش است که با تقسیم کاری که صورت می‌گیرد، این شورا می‌تواند نقش پررنگی در ورزش داشته باشد.»

احمدی معتقد است که این شورا می‌تواند گره‌گشای مشکلات ورزش باشد: «حضور رئیس‌جمهور در این شورا مؤید اهمیت آن است که سیاست‌هایی که در آن تعیین می‌شود، می‌تواند برای مشکلاتی که ورزش با آن درگیر است، راهگشا باشد و گره آن را باز کند، سیاست‌هایی که به پس از بررسی و به تصمیم رسیدن برای اجرا و عملیاتی شدن به بخش‌های مختلف ورزش سپرده می‌شود.»

معاون وزیر ورزش بر منظم بودن برگزاری شورای عالی ورزش برای برآورده شدن انتظارتی که از این شورا وجود دارد تأکید کرد: «شورای عالی ورزش باید از یک دبیرخانه منظم، فعال و با برنامه برخوردار باشد و کمیسیون‌ها و کارگرو‌هایی در زیرمجموعه شورا تشکیل شود تا حاصل کار کارشناسی صورت گرفته درباره مسائل کلان ورزش به شورا مطرح شود و به تصمیم برسد و در ادامه نیز عملیاتی شود تا ورزش در همه بخش‌ها روان‌تر، شفاف‌تر و بهتر به سمت توسعه حرکت کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار