کد خبر: 1039772
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
تنها چند روز دیگر تا برگزای مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال باقی مانده و یکی از مهم‌ترین مطالباتی که رئیس جدید باید نسبت به آن اهتمام داشته باشد مبارزه با «فساد در فوتبال» است. سال‌هاست که هیچ رئیسی به این مطالبه جدی و مهم اهمیتی نداده و حتی این واقعیت تلخ را تکذیب کرده‌اند!
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: با نزدیک شدن به زمان انتخابات فدراسیون فوتبال فعالیت مدعیان پست ریاست برای جلب اکثریت آرا بیشتر شده است. در مناظره تلویزیونی نامزد‌های فدراسیون اگرچه جای علی کریمی خالی بود، ولی موضع مشترک کیومرث هاشمی، عزیزی‌خادم، کریمی و مصطفی آجرلو در برخورد جدی با فساد در فوتبال اهالی و دوستداران این رشته را به آینده امیدوار کرد. اگر شعار‌ها و ادعا‌های این چهار نفر در مورد مبارزه با ناپاکی‌ها، تخلفات و فساد اجرایی شود، قطعاً روز‌های بهتری در انتظار فوتبال کشورمان خواهد بود.

جدیت قبل از انتخابات

هر سه نامزد حاضر در مناظره تلویزیونی بحث فساد در فوتبال را به شیوه خود یکی از معضلات جدی نامیدند و از عزم راسخ برای مبارزه با این موضوع سخن گفتند. کیومرث هاشمی ضمن تأکید بر این موضوع به فساد سازمانی اشاره کرد: «فوتبال به دلیل شرایطی که دارد در اتاق شیشه‌ای قرار دارد. شاید یک مسئول یک سفر خارجی برود، دیده شود، اما در جا‌های دیگر شاید دیده نشود. رسانه در فوتبال زیاد است، به همین خاطر مسائل کمی پررنگ می‌شود. شاید اگر بخش‌های دیگر را هم داخل اتاق شیشه‌ای بگذاریم، آن وقت ببینیم که فوتبال کمترین فساد را دارد. البته باید با همین مقدار نیز برخورد شود. بحث‌های شهرت‌طلبی هم وجود دارد که یکی از بحث‌های فساد است، اما بیشترین ریشه فساد بحث ریشه‌های سازمانی است.»

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از رویکرد قاطعانه‌اش در مبارزه با رد و بدل شدن پول‌های مشکوک گفت: «در این موضوع رویکرد قاطعانه‌ای خواهیم داشتیم. ابتدا باید کالبدشکافی کنیم که منبع تولید فساد چیست. یک بحث، عدم شفافیت در بحث قرارداد‌ها و هزینه‌های خارج از ردیف است. وقتی ساختار نظام‌مندی نداریم، به خاطر همین بودجه خارج از ردیف می‌دهیم. نظام‌های مالی و آیین‌نامه‌های ما باید به‌روز شوند.  مبحث بعدی همین تشکیلات قانونی است. این همه حرف و حدیثی که در مزایده‌ها و مناقصه‌ها به وجود می‌آید، برای چیست.  در بحث شرط‌بندی هم نهاد‌های نظارتی و امنیتی باید کنترل کنند،  تحمل ما در حوزه فساد صفر است.»

آجرلو نیز عمل نکردن به شعار‌ها و وعده‌ها را آغازگر فساد عنوان کرد: «برای مبارزه با فساد باید عوامل فساد را از بین ببریم. ما باید اتاق شیشه‌ای را که نداریم، راه‌اندازی کنیم. فساد از کجا آغاز می‌شود؛ از جایی که ما یک حرفی بزنیم و عمل نکنیم. کسی که خودش فساد می‌کند، مگر می‌تواند فسادستیز باشد. فساد را سیستم منتقل کرده است. ما باید همه چیزمان در اتاق شیشه‌ای باشد. فساد را کسی ایجاد می‌کند که خودش فاسد باشد. یک بخشی از فساد فوتبال ما رمال‌ها هستند که اکنون در فوتبالمان حضور دارند و بسیاری از مربیان همزمان که مربی بدنساز و آنالیزور می‌گیرند، رمال هم دارند. مگر تیمی را که قهرمان شده و از رمال استفاده می‌کند، می‌توانید در قالب فساد نبینید. فساد از خود ما شروع می‌شود.» علی کریمی با اینکه حضور در مناظره ضبط شده را نپذیرفت، اما فوتبال پاک و مبارزه با فساد شعار اصلی او است: «پاکسازی فوتبال صرفاً یک شعار نیست، بلکه برای ما یک هدف است، هدفی که با زد و بند‌های همیشگی محقق نخواهد شد، چون معتقدیم سرانجام زد و بند‌های نادرست ختم می‌شود به قرارداد ننگین با ویلموتس، شعار و عوام‌فریبی در استفاده از VAR و سوءاستفاده از احساسات هواداران، هدیه دادن پست‌های مختلف به دوستان، وضعیت مبهم و دردآور فوتبال بانوان، مشکلات فراوان ورزشگاه‌ها، بدهی‌های کلان و صد‌ها معضل دیگر.»

از تخلف تا پلشتی!

با اینکه پرونده سنگین فساد در فوتبال سال‌هاست از طریق مجلس شورای اسلامی و نهاد‌های ذی‌صلاح پیگیری و دنبال می‌شود، ولی هنوز هستند آقایانی که کمافی‌السابق فوتبال را عاری از هر نوع فسادی می‌دانند. علی کفاشیان و مهدی تاج همان دو رئیسی هستند که نایب‌رئیس همدیگر نیز بوده‌اند و در مدت طولانی مدیریت‌شان در خیابان سئول حال و روز خراب فوتبال را از نزدیک لمس کرده‌اند. منتها بعد از به جریان افتادن پرونده «فساد در فوتبال» این دو و البته برخی دیگر از همکاران‌شان بازی با کلمات را شروع کردند تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. کفاشیان وجود فساد در این رشته پرحاشیه، پرهزینه و بدون بازده را نمی‌پذیرفت و در عوض از کلمه «تخلف» استفاده می‌کرد!

عجیب‌تر اینکه مهدی تاج رفیق گرمابه و گلستانش نیز به فساد اعتقادی نداشت و آن را «پلشتی در فوتبال» می‌خواند. همین بازی با کلمات و وقت‌کشی‌های شائبه‌برانگیز باعث شده کشتی فوتبالمان به گِل بنشیند. حالا باید دید رئیس جدید برای به حرکت درآوردن این کشتی به گِل نشسته چه برنامه‌ای دارد.

فراموشی نگیرید

سرنوشت چهار سال آینده فوتبال ایران دست رئیس جدیدی است که ۱۰ اسفندماه از بین کاندیدا‌های تأیید صلاحیت شده انتخاب خواهد شد. تأکید کاندیدا‌ها بر مبارزه و برخورد با مفاسد را به فال نیک می‌گیریم، اما این واقعیت را هم نمی‌توان انکار کرد که فراموشی در فوتبال ما مسری است و هر کسی که رئیس می‌شود به وعده‌ها و شعار‌های خودش پشت می‌کند. اگر قرار باشد هر یک از این چهار نفر نیز هفته آینده ادعاهای‌شان در خصوص مبارزه با فساد را به دست فراموشی بسپارند، خیلی زود کشتی مدیریت‌شان به سمت تباهی، شکست و عوام‌فریبی تغییر مسیر خواهد داد. اتفاقی که برای قبلی‌ها رخ داد و در نهایت هم جز رسوایی و مضحکه عام و خاص شدن ثمره‌ای برای کشور و فوتبال نداشت. البته این را هم باید گفت که مبارزه با فساد سختی‌های زیادی خواهد داشت و رئیس تازه‌وارد باید عواقب آن را بپذیرد و شاید مجبور شود تاوان هم بدهد، چراکه فساد در همه جای فوتبال رخنه کرده و اختاپوس‌ها، دلال‌ها، رمال‌ها و باج‌گیر‌های چسبیده به این رشته در صورت به خطر افتادن منافع‌شان بیکار نخواهند نشست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار