کد خبر: 1039751
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان مطرح کرد
رئیس کانون وکلا خراسان رضوی گفت:درکشورما فرهنگ مراجعه به وکیل نهادینه نشده است و این درحالی است که هرچه مردم امکان مراجعه به وکیل را داشته باشند پرونده های قضایی با کاهش مواجه خواهد شد.

استقلال مهمترین دغدغه کانون وکلا

مجتبی زاهدیان رئیس کانون وکلا خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت سالگرد تاسیس کانون وکلا درجمع اصحاب رسانه با بیان اینکه شغل وکالت باید جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب شود، تصریح کرد:علت تاسیس کانون وکلا به فلسفه و شان حقوق قضایی در جامعه  یعنی احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت بر می گردد از این رو وجود دستگاه قضایی در جامعه بدون وکیل معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه کانون وکلا یک نهاد خود گردان است،ادامه داد:استقلال کانون وکلا به معنای نبود نظارت برانها نیست بلکه منظور عدم دخالت واعمال فشار براین نهاد است تا وکیل برای اجرای وظیفه ذاتی خود و دفاع از حق ،هیچ گونه نگرانی نداشته باشد.

زاهدیان افزود:ازطرفی اگرچه استقلال نهاد وکلا در همه جوامع پذیرفته شده است و دستگاه قضا نیزهمواره بر این مورد تاکید دارد اما گاهی اوقات اقداماتی که در کشور درباره کانون وکلا انجام می شود،متناقض با این استقلال و عدم دخالت نهاد های حاکمیتی است که این موضوع باعث پایین آمدن شان یک وکیل می شود.

زاهدیان با بیان اینکه در حال حاضر فضای گفتمان و تعامل خوبی بین کانون وکلا و قوه قضائیه وجود دارد،افزود:ظرفیت کانون وکلا طی چهار دهه اخیر به خوبی به مردم معرفی نشده است این در حالی است که اعضای کانون وکلا همگی ازنخبگان رشته حقوق هستند.

بهره مندی 3 هزار نفر ازکانون وکلا

وی با اشاره به انتظار حمایت از کانون وکلا ازسوی  دولت اظهار کرد:متاسفانه  برداشت جامعه ما از شخصیت و شغل وکیل همیشه منفی بوده است و در تقویم رسمی نیز هنوز روزی با عنوان روز وکیل نداریم  ،حتی در رسانه ملی نیز این موضوع به کرات رخ داده است و هیچ موقع از خدمات مثبتی که وکلا در احقاق حقوق مردم انجام می دهند سخنی گفته نشده است، از طرفی  فرهنگ مراجعه به وکیل هنوز در جامعه ما به طور کامل نهادینه نشده است این در حالی است که هر چه مردم امکان مراجعه به وکیل را داشته باشند پرونده های قضایی موجود در  جامعه بسیار کمتر خواهد شد زیرا پیگیری پرونده ها از سوی خود فرد بدون مشاوره با وکیل باعث کاهش دقت و سرعت در پیگیری پرونده ها خواهد شد.

زاهدیان افزود:در سال گذشته پرونده ۳هزار نفر از افراد محروم و نیازمند به صورت رایگان از سوی کانون وکلای دادگستری خراسان مورد پیگیری قرار گرفته است و این رویه نیز همچنان از سوی این نهاد ادامه خواهد داشت اما انتظار ما این است که دولت در بودجه سالانه برای پیگیری پرونده اینگونه اقشار ردیف بودجه ای را برای کانون وکلا در نظر بگیرد .

عدم تمدید پروانه

وی بابیان اینکه مهمترین دغدغه  کانون وکلا حفظ استقلال این نهاد و همچنین اشتغال وکلا است، افزود:سال گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از اعضای این کانون پروانه خود را  تمدید نکردند که جای تامل دارد، از طرفی برخی به کانون وکلا انتقاد می کنند که شما انحصار گر هستید و  سقف محدودی را برای پذیرش افراد در کانون وکلا در نظر گرفته اید این در حالی است که مجوز پذیرش سالانه کانون وکلا تنها توسط ما تعیین نمی شود و رئیس دادگستری و همچنین رئیس دادگاه عمومی و انقلاب هر شهرستان در این باره نقش دارند.

وی با اشاره به اینکه برای افرادی که مرتکب تخلف شوند به ترتیب اخطار، توبیخ، تعلیق و سپس ابطال پروانه آنها صورت می گیرد، افزود:صرفا داشتن مدرک لیسانس حقوق به معنای این نیست که یک فرد می تواند وکیل خوبی باشد از این رو درخواست کرده ایم که ازمون وکالت  را به صورت تستی و تشریحی برگزار کنند که تاکنون با این موضوع موافقت نشده است.

حق الزحمه وکلا

نائب رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان نیز در ادامه این نشست گفت:این کانون در سال ۱۳۷۷ در کشور تاسیس شده است و کانون وکلا خراسان به دلیل وسعت سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را شامل می شود و در حال حاضر 2 هزار و310نفر عضو آن هستند که ۷۲۵نفر آنها خانم و ۱۵۸۵نفر نیز آقا هستند .

حسن حسن زاده با بیان اینکه حق الزحمه وکلا براساس تعرفه در نظرگرفته شده و یا توافق کتبی بین طرفین تعیین می شود، افزود: خدمات مختلفی از سوی کانون وکلا برای اقشار محروم جامعه انجام می شود که از جمله آنها می توان به پیگیری رایگان پرونده افراد نیازمند از سوی کمیسیون معاضدت این کانون، مشاوره های رایگان حقوقی توسط وکلا در محل کانون و همچنین  در نهادهایی نظیر کمیته امداد و بهزیستی و حضور وکلا در مجتمع های قضایی اطفال اشاره کرد که هیچ رسانه ای تاکنون به آن نپرداخته است که البته این موضوع ممکن است به دلیل ضعف در اطلاع رسانی مناسب ما نیز بوده است.

وکالت عنابستانی

وی ادامه داد:30درصد اعضای این کانون در کشور از خانواده ایثارگران هستند و تصور اشتباهی که در جامعه از قشر وکیل که از طبقه مرفه و ثروتمند جامعه هستند صحیح نمی باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پروانه وکالت عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وی دوره کارآموزی وکالت خود را به دلیل همزمان شدن با فعالیت های سیاسی به طور کامل سپری نکرد از این رو موفق به دریافت پروانه وکالت پایه یک دادگستری نشد و هرگونه ادعایی در این باره نیز صحیح نمی باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار