کد خبر: 1039671
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان:
دکترزهرا امینی گفت: برچسب منفی زدن به بیماران مبتلا به کرونا و طرد کردن آنها، همه گیری این بیماری را در جامعه شدت می بخشد.

       

  به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان  با بیان اینکه ابتلا به کرونا، انگ نیست و برای هر فردی در هر قشر و سنی ممکن است رخ بدهد، افزود: برخی به دلیل هراس از ابتلا به این بیماری، با مبتلایان یا اعضای خانواده آنها، برخوردی سرد و توام با تحقیر انجام می دهند که همین امر، زمینه پنهان کاری را در مبتلایان فراهم ساخته و بر شدت شیوع بیماری در جامعه می افزاید.

    وی با اشاره به اینکه با وجود گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کووید 19 در کشور، هنوز فرهنگ صحیح مواجهه با این بیماری به درستی در جامعه نهادینه نشده است، تصریح کرد: ناشناخته بودن ابعاد مختلف بیماری کرونا، واگیر بودن شدید آن و عوارض خطرآفرینی همچون تخریب سیستم تنفسی و مرگ حاصل از آن، باعث شده است برخی از افراد، به دلیل اضطراب ناشی از احتمال ابتلا به این بیماری، حتی با مبتلایان بهبود یافته یا اعضای کادر درمانی نیز مواجهه ای سرد و تحقیرآمیز انجام دهند.

    سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان اجتناب از ورود به طرح های غربالگری، عدم انجام تست و رعایت نکردن قرنطینه را از جمله عوارض منفی ناشی از انگ زدن به بیماران مبتلا به کرونا برشمرد و خاطرنشان کرد: ترس از برخوردهای تحقیرآمیز اجتماعی و نگرانی از برچسب خوردن، طرد شدن و مورد تبعیض قرارگرفتن موجب می شود افراد به هنگام مشاهده عوارضی نظیر تب، سرفه و... از مراجعه به مراکز درمانی و انجام تست کرونا سر باز زده و با شدت یافتن بیماری، هم جان خود را به خطر اندازند و هم افراد دیگر را به این ویروس مبتلا سازند.

    این متخصص پزشکی اجتماعی با بیان اینکه انگ اجتماعی موجب بروز اختلالات روانی و رفتاری نظیر استرس، ناامنی روانی و افسردگی در افراد مبتلا می شود، اظهار داشت: بیماران مبتلا به کرونا، پس از بهبودی و سپری کردن ایام قرنطینه، هیچ خطری برای اطرافیان خود ندارند و باید بدون هیچگونه نگرانی در اجتماعات دوستانه و محیط های شغلی پذیرفته شوند.

    امینی با بیان اینکه خانواده هایی که عزیزان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند، به دلگرمی و حمایت های اجتماعی گسترده ای نیاز دارند، افزود: متاسفانه ناآگاهی و هراس افراطی موجب شده است عده ای با خانواده های سوگوار به عنوان ناقلان بیماری کرونا که پیش از این، با افراد فوت شده در تعامل بوده اند، برخوردی ننگ آمیز و طردکننده داشته باشند که همین امر، وضعیت روانی و اجتماعی خانواده های داغدیده را به مراتب دشوارتر می سازد.

    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به چکاپ مستمر کادر درمانی و هوشیاری سیستم بهداشت و درمان کشور، درخصوص رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و کاهش احتمال ابتلای مجاهدان عرصه پزشکی به بیماری کرونا تصریح کرد: در شرایطی که همه ما باید قدردان و شکرگزار این مجاهدین جان بر کف باشیم، عده ای به دلیل احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق این افراد، ارتباط خویشاوندی و دوستانه خود را با آنها به کلی قطع نموده اند که این امر، خستگی جسمی و روانی این قشر زحمتکش را دوچندان می کند.

    وی با اشاره به موج جدید ابتلا به بیماری کرونا در کشور که از ابتدای اسفندماه آغاز شده است، خاطرنشان کرد: همزمان با موج جدید کرونا، به روال سالهای گذشته با شیوع سایر بیماری های خفیف تنفسی نظیر سرماخوردگی نیز مواجه هستیم لذا نباید همه افراد دارای علائم تنفسی همچون عطسه و سرفه را به عنوان بیمار مبتلا به کرونا، قلمداد نموده و با آنها برخوردی افراطی و سخت گیرانه داشت.

     سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان، نقش رسانه های جمعی را در ارائه اطلاعات صحیح به افراد و کاهش واکنش های افراطی در جامعه، نقشی خطیر و تعیین کننده برشمرد و گفت: شیوع ترس، اضطراب و افسردگی در جامعه، به خودی خود موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلای افراد به بیماری های مختلف می شود لذا رسانه های جمعی در حین تحذیر و سفارش به رعایت پروتکل های بهداشتی، باید بر رفتار معقول و غیر افراطی در مواجهه با مبتلایان بهبود یافته، خانواده افراد مبتلا و اعضای کادر درمانی تاکید نمایند.

    وی به کارگیری صحیح واژگان و توجه به بار معنایی هر واژه را یکی از نکات مهم در انعکاس صحیح اخبار از سوی رسانه های جمعی عنوان نمود و افزود: به عنوان نمونه، بهتر است به جای استفاده از واژه «کرونایی» در خطاب نمودن بیماران، از ترکیب های مثبتی نظیر «مبتلایان به بیماری کووید19» استفاده نماییم.

    امینی ترویج همدلی، عطوفت و دلجویی را رمز مقابله با بیماری کرونا ذکر نمود و یادآور شد: در ماه های گذشته شاهد حمایت های مادی و معنوی فراوانی از سوی اقشار خیّر و نیکوکار بوده ایم که ارائه بسته های حمایتی و ارزاق به خانواده های مبتلا به کرونا، تهیه آب میوه برای افراد بستری در بیمارستان ها و تشکیل گروه های مردم نهاد و جهادی برای مراجعه به درب منازل و غربالگری و تشخیص مبتلایان به بیماری کرونا، از آن جمله است.

 

    

 

    

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار