کد خبر: 1039665
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) از انجام بیش از ۶ هزار بازرسی از بازار شب عید کالا‌های اساسی و کشف نزدیک به ۵/۱ میلیارد تومان تخلف در نتیجه آن خبر داد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: سعید محمدی‌پور در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای طرح بازرسی و نظارت بر اقلام اساسی ویژه ایام پایانی سال تاکنون ۶ هزار و ۴۱ بازرسی از عرضه‌کنندگان کالا‌های اساسی شامل گوشت قرمز، تخم‌مرغ، روغن خوراکی، برنج، لوازم‌خانگی، قند و شکر انجام گرفته است. به گفته وی از این تعداد بازرسی، ۳۵۵پرونده تخلف به ارزش ریالی بیش از یک میلیارد و ۴۶۷ میلیون تومان تنظیم و به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی ارسال شده است. محمدی‌پور با بیان اینکه این طرح از ۱۵بهمن در راستای پایش و نظارت بر بازار کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال آغاز شده، از حضور دستگاه‌های اجرایی و نیز اتاق اصناف، سازمان تعزیرات حکومتی، پلیس اقتصادی و... در این طرح خبر داد.

بیشترین بازرسی در حوزه مرغ و تخم‌مرغ

همچنین به گفته معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت تهران طی دو هفته اخیر بیشترین بازرسی‌های انجام شده، درخصوص عرضه‌کنندگان مرغ و تخم‌مرغ با هزار و ۳۹۷ مورد بازرسی بوده که ۱۳۳ فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از یک میلیارد و ۲۵۳ میلیون تومان کشف و جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

انباشت ۴۰۰ هزار تن گوشت قرمز در سردخانه‌های کشور

به گفته فعالان حوزه تولید و عرضه گوشت قرمز میزان تولید سالانه این کالا در کشور به ۸۰۰ هزار تن رسیده که در همین حال میزان مصرف آن کمتر از ۴۰۰ هزار تن است. به عبارت دیگر در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار تن گوشت قرمز مازاد در سردخانه‌های کشور انباشت شده است. روز گذشته نیز دبیر کارگروه تنظیم بازار خبر داد که اواخر هفته جاری با حذف دلالان هر کیلو گوشت دام سنگین را با قیمت حدود ۱۰۰ هزار تومان و هر کیلوگرم دام سبک را با قیمت ۱۲۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند. این در حالی است که فعالان بازار تولید و عرضه گوشت قرمز معتقدند با قیمتی که دام از دامدار خریداری می‌شود، قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز حداقل ۱۰ تومان باید کمتر از این نرخ باشد. براساس آمار جمعیت دام سبک کشور نزدیک به ۷۲ میلیون رأس است و دامداری‌های کشور و دامداران در ماه آخر سال ۳۰۰ هزار رأس دام آماده عرضه در دامداری‌های خود دارند. نتیجه افزایش جمعیت دام در کشور افزایش تولید گوشت قرمز بوده است، به نحوی که در سال جاری ۸۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شده است. همزمان با افزایش تولید به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مراکز پر مصرف و همچنین کاهش توان اقتصادی خانوار‌ها شاهد کاهش قابل توجه در مصرف هستیم. برخی منابع کاهش میزان مصرف گوشت قرمز را ۴۰ درصد و منابعی دیگر ۴۵ درصد عنوان می‌کنند. منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور، در گفتگو با ایلنا مدعی شد به دلیل مشکلات ذکر شده از ۸۰۰ هزار تن گوشت قرمز تولیدی در سال‌جاری تاکنون ۴۰۰ هزار تن آن به صورت منجمد در سردخانه‌ها انباشت شده است. علاوه بر ۸۰۰ هزار تن وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات ۳۳ هزار تن گوشت منجمد خارجی را نیز داده است.

به گفته پوریان، انباشت گوشت قرمز تولید داخل در پی کاهش مصرف همراه با وارداتی که به اعتقاد او در زمان مازاد بیش از نیمی از تولید بی‌معناست و موجب شده دامداران با بازار بی‌رمق روبه‌رو شوند که فرصت را برای سودجویی افراد فرصت طلب فراهم کرده است.

وی قیمت بالای گوشت قرمز در خرده‌فروشی‌ها به رغم قیمت خرید پایین دام از دامداران را گواه حضور این افراد دانست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار