کد خبر: 1039664
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۴
در پی اختلافات وزارت صمت با فولادسازان بر سر قیمت مواداولیه صنعت فولاد، عرضه فولاد به یک‌باره کاهش و قیمت‌ها برای صنایع پایین‌دستی افزایش یافت. صنعت لوازم‌خانگی، خودرو و قطعه نیز اولین صنایعی بودند که مواداولیه‌شان با افزایش قیمت مواجه شد و ضرر کردند. دبیر انجمن قطعه‌سازان معتقد است، با کاهش قیمت مواداولیه صنعت قطعه‌سازی (فولاد)، قیمت خودرو در در کارخانه حدود ۳۰درصد کاهش می‌یابد. از این رو باید قیمت خودرو به نفع مصرف‌کنندگان اصلاح شود.
بهناز قاسمی

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: با ورود مدرس خیابانی (سرپرست سابق وزارت صمت) به شرکت سرمایه‌گذاری امید، قیمت مواداولیه کارخانجات فولاد به یک‌باره افزایش یافت و به قیمت جهانی نزدیک شد. در پی این اقدام که با هماهنگی وزارت صمت صورت گرفته بود، فولادی‌ها تولید را کاهش دادند و با این اقدام آنها، قیمت‌ها به یک‌باره گران شد و دود اختلافات صنعت فولاد با وزارت صمت به چشم صنایع پایین‌دستی رفت. بعد از این ماجرا سهمیه ورق صنعت خودرو و قطعه‌سازان کم شد و تحویل ورق و فولاد بیشتر را منوط به بازرسی واحد‌های قطعه‌سازی کردند و تولیدکنندگان به ارائه آمار دقیق از میزان مصرف‌شان در سامانه بهین‌یاب مکلف شدند. در این خصوص سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در نشست خبری روزگذشته از افزایش قیمت فولاد و کاهش تولید و عرضه آن انتقاد کرد و گفت: «اختلافات به وجود آمده در صنعت فولاد باعث افزایش قیمت مواداولیه و قیمت تمام‌شده قطعات شده که فعالان این صنعت در یک ماه و نیم اخیر به شدت متضرر شده‌اند.» فرهاد بهنیا با انتقاد از عدم بازرسی دفاتر یک‌ساله قطعه‌سازان از سوی سازمان امور مالیاتی افزود: «متأسفانه سال‌هاست که بازرسان این سازمان بدون درنظرگرفتن سود و زیان تولیدکننده، رقم مالیات را توافق می‌کنند و اخذ مالیات با این روش به زیان صنایعی است که یک‌سال را با زیان یا سود اندک تولید کرده‌اند.»


افزایش قیمت خودرو، بدترین و آخرین راه است


دبیر انجمن قطعه‌سازان آزادسازی قیمت‌ها را بدترین و آخرین راهکار اصلاح قیمت خودرو‌ها دانست و گفت:

«معتقدیم باید با مدیریت قیمت‌های افسارگسیخته مواداولیه، قیمت خودرو کاهش یابد. اگر قیمت مواداولیه صنعت قطعه‌سازی که عمده‌ترین آن فولاد است کاهش یابد، ۳۰درصد قیمت تمام‌شده خودرو در درِ کارخانه کاهش می‌یابد. متأسفانه کشمکش‌های وزارت صمت با فولادی‌ها به شدت روی صنایع پایین‌دستی تأثیرگذار بوده و به نظر می‌رسد، ادامه این روند در سال آینده، قیمت تمام‌شده صنعت قطعه و خودرو را با افزایش قیمت زیادی مواجه کند.»


مازیار بیگلو به چند طرح مطرح شده در حوزه خودرو اشاره کرده که همگی به صورت موازی بدون اخذ نظر از قطعه‌سازان در حال پیش رفتن است.


وی افزود: «ابتدا طرح تحول صنعت خودرو در مجلس است که متأسفانه ماه‌هاست از نظرات کارشناسی قطعه‌سازان استفاده نشده و ظاهراً طرح در کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسیده، اما هیچ خبری از ساز و کار‌های عرضه خودرو در بورس نداریم؛ طرح دوم بسته جهش تولید است که وزارت صمت و سازمان گسترش در دست تهیه دارند و هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده و طرح سوم هم در ریاست جمهوری در خصوص تعیین قیمت خودرو است که دولت و مجلس با هم این طرح را پیگیری می‌کنند و هنوز خروجی مشخصی نداشته است. با توجه به اینکه در روز‌های پایانی سال قرار داریم، امیدواریم در فرصت باقیمانده وضعیت قیمت‌گذاری خودرو تعیین تکلیف شود تا قطعه‌سازان بتوانند برای سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشند.»


وی از دستور وزیر صمت مبنی بر ایجاد یک کنسرسیوم در صنعت قطعه‌سازی خبر داد و گفت: «این کنسرسیوم متشکل از ۳۰ قطعه‌ساز تشکیل و ثبت قانونی شده است، اما خودروسازان برخلاف دستور وزیر صمت حاضر نیستند یک وقت ملاقات تعیین کنند، چه برسد به اینکه ما را در کنار خودشان بپذیرند و با ما قرارداد تولید مشترک امضا کنند.»


بیگلو افزود: «۸۰ درصد قیمت خودرو شامل قیمت قطعات و مواداولیه است و معتقدیم امروز قیمت قطعات و مواداولیه به صورت افسارگسیخته افزایش یافته است. انجمن قطعه‌سازان آمادگی کامل دارد تا در صورت تعدیل قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات خود را در تعامل با خودروسازان به نفع مردم کاهش دهد.»


مطالبات معوق قطعه‌سازان بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان


شهپری، عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در این نشست به مطالبات معوق این صنعت اشاره کرد و گفت: «بیش از ۳۰هزارمیلیارد تومان مطالبات معوق از صنعت خودروسازی داریم که همچنان در انتظار گشایش و وصول شدن آن هستیم.» وی افزود: «سال گذشته در اسفندماه ۵هزار میلیارد تومان به خودروسازان وام داده شد که سایپا و ایران‌خودرو این پول را بابت بدهی‌شان به قطعه‌سازان پرداخت کردند. امسال نیز ۵ هزار میلیارد تومان دیگر مصوب شده و تاکنون هزار میلیارد تومان را ایران‌خودرو گرفته، اما مابقی در مراحل اداری و تشکیل پرونده باقی مانده است.»


وی به وضعیت صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: «گزارشات مالی صنایع فولاد نشان می‌دهد که هزاران میلیارد تومان سود دارند و کسی هم کاری به کار آن‌ها ندارد و چقدر هم حاشیه‌سازی می‌کنند. در هر دوره هم شاهد جهش قیمت فولاد، ورق سرد و گرم هستیم، اما کسی کاری به زیان صنعت قطعه‌سازی ندارد. اگر زیان انباشته ادامه یابد، کدام قطعه‌ساز می‌تواند به فعالیتش ادامه بدهد؟ کدام بانک برای دادن تسهیلات اعتماد می‌کند؟» شهپری اظهار داشت: «احساس می‌کنم همه در صنعت خودرو بازیچه شده‌ایم. حساب و کتاب مالی خودروسازان نشان می‌دهد صنعت خودرو در حال نابودی است و کسی اهمیت نمی‌دهد. اگر قیمت‌ها اصلاح نشود، هم خودروساز و هم قطعه‌ساز نابود می‌شود.»


در حالی که خودروسازانی، چون ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در آذرماه سال جاری با کسب درآمد ۸۵ هزارمیلیارد تومانی ۷۶ درصد نسبت به مشابه سال گذشته رشد درآمد داشته‌اند، در صورت‌های مالی خود در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری ۶۱ هزارمیلیارد تومان زیان ثبت کرده‌اند که ۶۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۸۹ بیشتر است، در این میان به رغم رشد زیان خودروسازان هنوز طرح مشخصی برای تعیین تکلیف نرخ‌گذاری خودرو وجود ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار