کد خبر: 1039647
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
در شرایطی که جنبش انصارالله و دولت مستعفی برای تبادل اسرا در اردن گردهم آمده بودند تا به توافقاتی در این زمینه دست پیدا کنند، اما سازمان ملل اعلام کرد این گفتگو‌ها بدون نتیجه به پایان رسید؛ شکستی که انصارالله لجاجت عربستان در رد همه پیشنهاد‌های منصفانه هیئت مذاکره‌کننده صنعاء را علت اصلی آن اعلام کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به رغم ادعای مقامات عربستان سعودی برای توقف درگیری‌ها در یمن، اما این رژیم در عمل خلاف آن را انجام می‌دهد. مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات گروه‌های یمنی در ارتباط با تبادل اسرا بدون نتیجه پایان یافته است. به گزارش شبکه عربی۲۱، فرستاده سازمان ملل به یمن پس از پایان دور اخیر مذاکرات در بیانیه‌ای گفت: «این دور از گفتگو‌ها بدون رسیدن به نتیجه تاریخی مشابه جلسه‌ای که سپتامبر گذشته در سوئیس برگزار و منجر به آزادی ۱۰۵۶ بازداشت شد، به پایان رسید و این ناامیدکننده است.» وی ادامه داد: «من از دو طرف می‌خواهم بحث و مشورت خود را ادامه دهند، آنچه را که توافق کرده‌اند، عملی و مقدمات آزادی زندانیان بیشتری را در آینده نزدیک فراهم کنند.» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی بازداشت‌شدگان از جمله بیماران و زخمی‌ها، افراد مسن، کودکان و زندانیان غیرنظامی از جمله زنان و روزنامه‌نگاران شد. روز یک‌شنبه، کمیته نظارت برای اجرای توافقنامه مبادله زندانیان پنجمین جلسه خود را که بین طرفین درگیری در یمن برگزار شد، به پایان رساند. طی این گفت‌وگوها، مطابق بیانیه صادر شده توسط دفتر نماینده سازمان ملل، طرفین در مورد استراتژی‌ها و احتمالات درباره اجرای آنچه طبق قرارداد استکهلم متعهد شده‌اند، گفتگو کردند. گریفیث اظهار داشت که گرچه دو طرف در این دور از گفتگو‌ها در مورد آزادی زندانیان بیشتر به توافق نرسیدند، اما برای ادامه بحث در آینده برای آزادی زندانیان متعهد شدند. ماه گذشته نیز هیئت‌های دولت مستعفی یمن و انصارالله دور جدیدی از مذاکرات را در مورد تبادل اسرای دو طرف در پایتخت اردن آغاز کردند.

کارشکنی سعودی

با وجود توافقات بین انصارالله و دولت مستعفی برای ازسرگیری گفتگو‌های تبادل اسرا، اما عربستان سعودی کما‌فی‌السابق در این مذاکرات کارشکنی می‌کند. رئیس کمیته امور اسرای انصارالله گفت که مذاکرات درباره پرونده اسرا در امان، به دلیل لجاجت طرف مقابل و مزدوران آن بی‌نتیجه ماند. عبدالقادر‌المرتضی در گفتگو با روزنامه «الثوره» یمنی تأکید کرد: «ما به هر طریقی برای موفقیت مذاکرات امان تلاش کردیم و پیشنهاد‌های منصفانه متعددی را ارائه دادیم تا از اختلافات بگذریم، اما هیچ فایده‌ای نداشت. مذاکرات پیرامون پرونده اسرا در پایتخت اردن به دلیل سازش‌ناپذیری نیرو‌های متجاوز و مزدوران آن‌ها بدون هیچ پیشرفتی به پایان رسید.» رئیس کمیته امور اسرای یمن موضع عربستان سعودی را در مذاکرات بسیار بد خواند و گفت که بیشترین درصد مسئولیت شکست در این دوره بر عهده عربستان سعودی است. المرتضی گفت: «ما از طرف مقابل خواستیم که سمیره مارش، بانوی اسیر یمن و دیگر زنانی را که در مأرب ربوده شده‌اند، آزاد کنند و همچنین آمادگی خود را برای تبادل آن‌ها با زندانیانی که داریم، اعلام کردیم، اما طرف مقابل این پیشنهاد را رد کرد.» وی افزود: «ادعای طرف‌های دشمن درباره مهم برشمردن پرونده انسانی اسرا شعار‌هایی است که فقط مصرف رسانه‌ای دارد و از صفحات رسانه‌های آن‌ها فراتر نمی‌رود.» این مذاکرات در حالی برگزار شد که عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان مأرب ادامه دارد و نیرو‌های یمنی بسیاری از مناطق این استان استراتژیک را به کنترل خود درآورده‌اند و همین مسئله نگرانی سعودی‌ها را در پی داشته است. مأرب آخرین دژ مزدوران سعودی در شمال یمن است و با آزادسازی آن کار برای ریاض و مزدورانش سخت خواهد شد. عربستان در روز‌های اخیر همه مزدوران خود و تروریست‌ها را به خدمت گرفته است تا مانع از آزادسازی مأرب شود و بر شدت حملات هوایی خود علیه نیرو‌های انصارالله افزوده است. انصارالله در سال‌های اخیر هزاران تن از مزدوران سعودی و امارات را به اسارت گرفته و بار‌ها آمادگی خود را برای تبادل اسرا اعلام کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار