کد خبر: 1039620
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
نمکی با اعتراض به رفت‌وآمد به خارج کشور بدون رعایت پروتکل‌ها: ناب‌ترین بچه‌های نظام سلامت را به دلیل ندانم‌کاری و سهل‌انگاری دیگران از دست دادم. به جای وزیر بهداشت به من بگویید مدیر کل مرده‌شور‌خانه!
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون ۱۰۰ هزار نفر دیگر از امروز خبر داد. دولت چین هم ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم به دولت ایران اهدا کرده‌است که با هماهنگی سفارت چین در ایران در یک نوبت آماده انتقال به ایران است. نمکی با بیان اینکه این ۲۵۰ هزار دوز واکسن تا آخر هفته به کشور می‌رسد، ابراز امیدواری کرد تا پایان اسفند ماه بتوانند گروه هدف آسیب‌پذیر را در مقابل ویروس تاجدار واکسینه کنند. وزیر بهداشت که از برخی ناهماهنگی‌ها و رعایت‌نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی از یک سو و عدم برخورد با پروتکل‌شکن‌ها حسابی گله‌مند بود، تصریح کرد: «ناب‌ترین بچه‌های نظام سلامت را به دلیل ندانم‌کاری و سهل‌انگاری دیگران از دست دادم. من وزیر خبر ندارم چه کسی می‌آید و بیرون می‌رود. فقط شدم ته رودخانه، زخمی و جنازه جمع کن. به جای وزیر بهداشت بگذارید مدیرکل مرده‌شور خانه؛ این درد بزرگی است.»

کرونای جهش‌یافته انگلیسی به گیلان هم رسید و ابتلای یک خانم ۷۱ ساله در این استان تأیید شد. در دزفول و بیرجند هم مواردی از ابتلا به این کرونا گزارش شده‌است؛ خلاصه اینکه ویروس در سراسر کشور در حال گردش است. طبق آخرین آمار‌ها در ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۴ اسفند ماه، ۸ هزار و ۲۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۴۱ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۸۲ هزار و ۲۷۵ نفر رسید. در همین زمان، ۸۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۵۷۲ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۳۹۰ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۶۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. اکنون ۱۰ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۴۱۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند. شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

قدرت سرایت و مرگ‌زایی چند برابری ویروس انگلیسی

سعید نمکی، وزیر بهداشت در نوزدهمین آیین پویش ره سلامت و بهره‌برداری از پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به بیش از یک سال گرفتاری با کووید ۱۹ افزود: «وقتی آقای المنظری به ایران می‌آید و اعلام می‌کند که مدیریت ایران یکی از ناب‌ترین، شایسته‌ترین و مدرن‌ترین شیوه‌های مدیریتی بود که می‌تواند برای جهان الگو باشد، یک آدم در داخل با کمال کج‌سلیقگی چگونه صحت این ساختار را در ذهن مردم زیر سؤال می‌برد!»

وی با اشاره به خطر ویروس جهش یافته تصریح کرد: «از مدت‌ها قبل در ویدئو کنفرانس و نامه اعلام می‌کنم که خودتان را برای یکی از سخت‌ترین یورش‌های ویروس جهش‌یافته آماده کنید. امروز دیگر ویروس موتاسیون‌یافته منحصر به یک نقطه نیست، بلکه همه جا می‌شود آن را یافت. مردم باید بدانند که این ویروس به رغم حرف انگلیسی‌ها، هم قدرت سرایت و هم قدرت مرگ‌زایی چند برابری دارد و هم جوان‌تر‌ها را بیشتر گرفتار می‌کند. سه روز قبل در خوزستان کودک یک و ۹ ساله بر اثر کووید ۱۹ فوت کرد.»

به جای وزیر بهداشت بگویید مدیر کل مرده‌شور‌خانه!

وزیر بهداشت با طرح گلایه از عدم رعایت شیوه‌نامه‌ها افزود: «به شدت گله‌مندم از کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و به شدت گله‌مندترم از کسانی که با پروتکل‌شکن‌ها برخورد نمی‌کنند. وزارت بهداشت که ابزار ندارد. ابزار ما جان است که فدا شده و بیش از این چیزی نداریم. ما از برخی اتفاقات کشور اطلاع نداریم.» وی افزود: «ما کی برای تردد از مرز‌ها به سمت عتبات و برگشتش مجوز و اجازه دادیم؟ اتوبوسی می‌آید و آن را در مرز تست می‌کنیم که فرد مثبت از آن بیرون می‌آید. این فرد مثبت پیاده می‌شود و اتوبوس تا فلان شهرستان می‌رود. ردیابی می‌کنیم و تازه موارد مثبت در آنجا پیدا می‌شو‌د. تا کجا باید همکاران من تاوان ندانم‌کاری برخی را بدهند. ما چه گناهی کردیم که در ۱۳ ماه مدام باید موج ایجاد شود، موج را بشکنیم و شهید دهیم!»

نمکی تصریح کرد: «ناب‌ترین بچه‌های نظام سلامت را به دلیل ندانم‌کاری و سهل‌انگاری دیگران از دست دادم. من وزیر خبر ندارم چه کسی می‌آید و بیرون می‌رود. فقط شدم ته‌رودخانه، زخمی و جنازه جمع کن. به‌جای وزیر بهداشت بگذارید مدیرکل مرده شور‌خانه. این درد بزرگی است.»

ما برای موج‌شکنی خلق نشدیم و دیگران برای موج‌آفرینی

نمکی با تأکید بر تهاجمی بودن ویروس جدید افزود: «انگلیس یکی از نظام‌های سلامت مقتدر جهان را دارد. آلمان کشور کمی نیست. در مقابل مسائل بهداشتی درمانی، اما به زانو درآمد. نه گستردگی اقلیم ما را دارند و نه کم‌بضاعتی اقتصادی ما را دارند.»

وزیر بهداشت تأکید کرد: «نمی‌شود که من ناگهان باخبر شوم که بدون اطلاع ما یک گروه آمد و گروهی رفت. آن هم در کشوری که رهبر انقلاب وقتی می‌خواهد نشست مجازی بگذارد، می‌گوید باید از وزارت بهداشت اجازه بگیریم، رئیس‌جمهور همینطور؛ بزرگان نظام رعایت می‌کنند، اما عده‌ای اصلاً حواس‌شان به این چیز‌ها نیست. اینطور نمی‌توان مملکت اداره کرد. من مکتوب هم نوشتم. دیگر برای ما و همکارانمان بیش از این صبوری میسر نیست. ما برای موج‌شکنی خلق نشدیم و دیگران برای موج‌آفرینی. این را همه باید بدانند.»

واکسیناسیون ۱۰۰هزار نفر دیگر از کادر درمان از فردا

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در کشور گفت: «از امروز واکسیناسیون برای ۱۰۰ هزار نفر دیگر از کادر درمان آغاز می‌شود. ۲۵۰ هزار دوز دیگر تا آخر این هفته می‌رسد. امیدوارم تا پایان اسفند ماه بتوانیم گروه هدف آسیب‌پذیرمان را واکسن بزنیم. در کنار این تلخکامی‌ها این مژده را هم بدهم که تولید واکسن ملی هم به خوبی پیش می‌رود و اگر به همین روال پیش رود، در اردیبهشت ماه آینده این خبر خوش را برای مردم خواهیم داشت که به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن منطقه مطرح هستیم. هم می‌توانیم مردم خودمان را واکسینه کنیم و هم برای صادرات اقدام کنیم.» کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو هم در توئیتی نوشت: «پس از ارزیابی مطلوب فاز اول، به دستور وزیر بهداشت، فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان و مدافعان سلامت، این بار با واکسیناسیون ۱۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور کلید خورد.»

تأمین ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه از تأمین ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم با هماهنگی سفارت ایران در چین خبر داد. به گفته وی دولت چین ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم به دولت ایران اهدا کرده‌است که با هماهنگی سفارت چین در ایران در یک نوبت آماده انتقال به ایران است.

بر اساس اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از گروه‌های آسیب‌پذیر شامل کادر بهداشت و درمان و سالمندان تا پیش از نوروز ۱۴۰۰ در کشور واکسینه خواهند شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار