کد خبر: 1039493
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹
انتخابات ۱۴۰۰ و کرونا در اختتامیه «رویداد ایده‌نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات»
دکتر ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت می‌گوید: ما در وزارت بهداشت نگران برگزاری روز انتخابات نیستیم بلکه نگران تجمع‌های بعد و پس از انتخابات هستیم که این روند در انتخابات شورا‌ها بسیار بیشتر و نگران‌کننده است. ما باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم که رسانه‌های بیگانه مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن دنبال بهانه نباشند.

سرویس سیاست جوان آنلاین: کرونا همه رویداد‌های جهان را تحت تأثیر قرار داده و در این میان، «انتخابات» به عنوان رویدادی که کل کشور و ده‌ها میلیون نفر از آحاد جامعه را دربر می‌گیرد، و از سویی برگزاری آن ناگزیر است، نیاز به تدابیر ویژه برای برگزاری در ایام کرونا دارد. چند ماه پیش از این، مردم امریکا با وجود کرونا، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.


برخی پستی رأی دادند و باقی افراد طی یک روز پای صندوق‌های رأی رفتند. رعایت فاصله اجتماعی در صفوف اخذ رأی و آوردن خودکار از منزل از امور ساده‌ای بود که در آن انتخابات لحاظ شد. در ایران چهار ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و وزارت کشور و شورای نگهبان تلاش‌ها برای برگزاری بهتر آن را آغاز کرده‌اند.


این تلاش‌ها گرچه در راستای برگزاری انتخابات است، اما آنچه رویداد انتخابات ایران را از انتخابات‌های کرونایی دیگر جدا می‌کند، حملات سازمان‌یافته رسانه‌ای برای کروناهراسی انتخاباتی خواهد بود. چنانچه در انتخابات مجلس سال گذشته این اتفاق افتاد، اما همان رسانه‌ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا حرفی از تأثیر برگزاری انتخابات در افزایش مبتلا به کرونا نزدند. بنا بر این است که گرچه برگزاری این رویداد‌ها لازم و مهم است، اما تدبیراندیشی برای تنظیم «پیوست رسانه‌ای» برگزاری انتخابات در ایام کرونا هم اهمیتی همپای تلاش برای بهتر کردن شکل برگزاری انتخابات خواهد داشت؛ موضوعی که امید است از نگاه وزارت کشور و شورای نگهبان و کل حاکمیت دور نماند.


شورای نگهبان به منظور برگزاری هرچه بهتر انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در وضعیتی که کشور همچون سایر نقاط دنیا دچار بیماری و ویروس همه‌گیر کروناست، «رویداد ایده‌نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰» را برگزار کرد تا از این طریق تمام راه‌های مشارکت هرچه بهتر مردم در انتخابات به نحوی که سلامتی آن‌ها در شرایط بیماری به مخاطره نیفتد، مورد بررسی قرار گیرد.


کدخدایی: از نخبگان برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات کمک گرفتیم


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در مراسم اختتامیه رویداد ایده‌نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با تشکر از همه کسانی که درگیر این مراسم و پیگیر این ایده‌نگاری بودند اظهار کرد: در حوزه رقابت و این ایده‌نگاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری و دانشگاه علوم پزشکی ایران همراه ما بودند.


سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: برای مقابله با این ویروس همه عزیزان لازم است که کمک کنند از این رو ما از نخبگان کشور برای کمک به شورای نگهبان در روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری درخواست کمک کردیم و این روند با مشارکت دستگاه‌ها در پژوهشکده شورای نگهبان لحاظ شد.


کدخدایی با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ نخبه در حوزه ایده‌نگاری روند برگزاری انتخابات همراه ما بودند، خاطرنشان کرد: اتکا به مردم می‌تواند کمک شایانی به ما انجام دهد تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن انتخابات را برگزار کنیم.


نایب رئیس مجلس: باید تمام موارد بهداشتی را در حوزه‌های رأی‌گیری لحاظ کنیم


امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در رویداد ایده‌نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با تشکر از شورای نگهبان به دلیل برگزاری این مراسم اظهار کرد:

وظیفه تأمین سلامت مردم بدون شک بر عهده وزارت بهداشت است، اما حضور فعال شورای نگهبان در حوزه تأمین سلامت مردم امری قابل ستایش است. مقوله کرونا رویکردی قابل پیش‌بینی نیست. ما فکر می‌کردیم با آمدن واکسن این معضل حل شود، اما با توجه به گستردگی ویروس این امر ممکن نیست.


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری رقابتی جدی و مهم در کشورمان محسوب می‌شود تصریح کرد: عمده دوستان در نشست امروز تأکید داشتند انتخابات را مجازی برگزار کنیم، اما ما باید فکری هم برای برگزاری حضوری انتخابات و شور انتخاباتی انجام دهیم.


قاضی‌زاده درباره اینکه نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز رأی‌گیری بسیار مهم و نکته پراهمیتی است خاطرنشان کرد: ما باید تمام ملاک‌های بهداشتی را در حوزه‌های رأی‌گیری از نحوه اخذ رأی تا شمارش آرا لحاظ کنیم. اگر بنا داریم انتخابات سالم برگزار کنیم باید همه جزئیات لازم را روند برگزار انتخابات لحاظ کنیم چراکه در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل شیوع کرونا با کاهش مشارکت مردم روبه‌رو بودیم از این رو باید برای فرآیند برگزاری انتخابات یک برنامه درست داشته باشیم.


وی گفت: ما زمانی می‌توانیم بگوییم مردم‌سالاری دینی تحقق پیدا کرده که تمام رویکرد‌های لازم برای برگزاری پرشکوه انتخابات فراهم شود.


قائم‌مقام وزیر بهداشت: نگران تجمعات انتخاباتی هستیم


ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت در این رویداد با بیان اینکه فعلاً ما با بحران کرونا درگیر هستیم اظهار کرد: ما در وزارت بهداشت نگران برگزاری روز انتخابات نیستیم بلکه نگران تجمع‌های بعد از انتخابات هستیم که این روند در انتخابات شورا‌ها بسیار بیشتر و نگران‌کننده است. ما باید برای تجمع‌های پیش از برگزاری انتخابات تصمیم بگیریم و در حوزه روند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک به خصوص در انتخابات شورا‌ها وارد عمل شویم.


حریرچی با بیان اینکه انتخابات حتماً باید برگزار شود خاطرنشان کرد: اینکه چطور انتخابات را برگزار کنیم مهم است از این رو ما باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم که رسانه‌های بیگانه مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن دنبال بهانه نباشند از این رو باید تمام راهکار‌های لازم برای برگزاری این انتخابات طراحی و تبیین شود.


کدخدایی: مخالف انتخابات الکترونیک نیستیم


سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره جدیدترین تصمیمات شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات گفت: مشارکت حداکثری برای همه مسئولان نظام مهم بوده و در یک سال گذشته که بحث کرونا شدت گرفته لازم است اقداماتی برای سلامتی مردم لحاظ شود از این رو ما از خود مردم و نخبگان نظرخواهی کردیم و سه گروه از نخبگان ایده‌های خوبی را برای ما ارائه کردند و خود ما در شورای نگهبان این برنامه‌ها را لحاظ خواهیم کرد.


کدخدایی درباره تفکیک انتخابات ریاست‌جمهوری و شورا‌ها گفت: این به نظر مجلس بستگی دارد، اما بحث الکترونیکی شدن انتخابات بین شورای نگهبان و وزارت کشور است. درباره برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت مجازی و الکترونیک هم هنوز جمع‌بندی صورت نگرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار