کد خبر: 1039492
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
امریکا تحت فشار امنیتی ناشی از حمله به نیرو‌های امریکایی در عراق، بازنگری در حضور نیرو‌ها و دیپلمات‌هایش را شروع کرده و ظاهراً ناتو قصد دارد جایگزین امریکایی‌ها در عراق شود، ولی مقام‌های عراقی می‌گویند دولت عراق برای افزایش شمار هرگونه نیروی خارجی در کشور، ملزم به جلب موافقت پارلمان است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سه روز بعد از اینکه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که ناتو قصد دارد نیرو‌های خود را هشت برابر و شمار آن‌ها را در عراق از ۵۰۰ به ۴ هزار نفر افزایش دهد، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق دیروز در دفترش در بغداد میزبان پیر اولس، فرمانده نیرو‌های ناتو در عراق بود. در این ملاقات، در مورد افزایش نیرو‌های ناتو در عراق گفتگو شد و پیر اولس ضمن اشاره به اینکه حضور اولیه هیئت ناتو بنا به درخواست دولت عراق بوده، گفت که هرگونه گسترش مأموریت‌های ناتو نیز بنا به درخواست دولت عراق خواهد بود. اولس همچنین گفته که هیئت ناتو از عراق برای رویایی با تروریسم و رادیکالیسم حمایت می‌کند. الاعرجی هم در این ملاقات گفت که عراق در راستای استفاده از تجارب ناتو حرکت خواهد کرد: «تبادل تجارب مهم است، زیرا داعش همچنان خطر محسوب می‌شود.»‌الاعرجی با بیان اینکه تبادل تجارب برای رویارویی با تروریسم و رادیکالیسم مهم است، گفت: «عراق در راستای بهره‌برداری از تجارب ناتو تلاش خواهد کرد، تبادل تجارب امری مهم است، چراکه داعش همچنان خطری برای عراق است.» او گفت که «پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در عراق با موافقت دولت و هماهنگی با آن کار می‌کند و مأموریتش مشورتی - آموزشی است، نه رزمی.» نوع گفتگو‌های مشاور امنیت ملی عراق به فرمانده ناتو نشان می‌دهد که دولت عراق چندان بی میل به افزایش حضور نیرو‌های ناتو در این کشور نیست، به خصوص که گزارش‌ها درباره کاهش نیرو‌های امریکایی در این کشور بیش از قبل شنیده می‌شود. روز گذشته یک منبع به «نیویورک تایمز» گفت که بلینکن درحال تنظیم سندی درباره بازنگری در سیاست امریکا در عراق است و این سند پس از کسب نظر پنتاگون به کاخ سفید ارائه خواهد شد. به گفته این منبع، دولت امریکا در حال بررسی بازگشت صد‌ها دیپلمات و نظامی امریکایی به سفارت این کشور در بغداد است.

با وجود قصد امریکا برای کاهش نیرو که ظاهراً نیرو‌های ناتو جایگزین آن خواهند شد، مقام‌های عراقی مصر هستند که هرگونه افزایش نیروی ناتو در عراق بایستی با هماهنگی پارلمان انجام شود. «عباس الزاملی» نماینده ائتلاف الفتح در گفتگو با «المعلومه» گفته که توافق‌های دولت عراق درباره حضور نیرو‌های امریکایی یا هر نیروی دیگری باطل است تا زمانی پارلمان با آن موافقت نکرده باشد. وی افزود: دولت ملزم است که موافقت پارلمان را پیش از موافقت با هرگونه افزایش نیرو‌های خارجی در عراق جلب کند، چه برای نیرو‌های ناتو و چه نیرو‌های امریکایی. الزاملی توضیح داد که این نگرانی وجود دارد که این شمار زیاد نیرو‌ها تحت عنوان آموزش وارد کشور شوند و به نوعی تجدید حضور امریکایی در قالبی جدید باشد. دولت عراق در‌خصوص نیاز به هرگونه نیرو برای آموزش باید گزارش مفصلی در خصوص آن به پارلمان ارائه و موافقت پارلمان را برای این امر جلب کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار