کد خبر: 1039482
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
روایت ازدواج ۲۰ زوج جوان یتیم و سادات در بارگاه امام رضا (ع)
امام رضا (ع) از حال دلم خبر داشت و با خودش گفته بود بیا اینجا خودم برایت پدری می‌کنم، شاهد عقدت می‌شوم و با نگاه من این زندگی را خوب پیش می‌بری. باور کنید حس غریب، عجیب و منحصر بفردی است برای من که یک عمر حسرت سایه حمایت یک مرد در جایگاه پدر را با خودم داشتم در مهم‌ترین اتفاق زندگی‌ام مهمان امام رضا (ع) باشم. همه اقوام و فامیل تماس می‌گرفتند و تبریک می‌گفتند. همه حسرت داشتن یک لحظه جای من را می‌خوردند
نازنین‌رقیه هاشمی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: «مهم‌ترین اتفاق زندگی هر دختر و پسر جوان لحظه ازدواج آنهاست. دقت کنید نمی‌گویم یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های زندگی می‌گویم «مهم‌ترین اتفاق زندگی.» قرار است در یک زمان بعد از کلی آموزش، تحقیق و مهارت یک نفر را برای ادامه مسیر زندگی انتخاب کنیم. در آموزه‌های دینی و سبک زندگی بر پایه اسلام و ایران ملاک‌های مهمی برای انتخاب همسر عنوان شده است. همه ما در هر مسئولیتی موظف هستیم در این مرحله شناخت و انتخاب به نحوی به نسل جوان آموزش بدهیم که احتمال خطا را به کمترین میزان برسانیم تا امیدوار باشیم میزان طلاق در جامعه کاهش و بقای ازدواج در سال‌های اخیر افزایش پیدا کند. بر هیچ کسی پوشیده نیست که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری به عنوان خط‌دهنده برای نسل بعد، کاهش سن ازدواج، انتخاب همسر مناسب و کاهش میزان طلاق در جامعه است. بی‌تردید هرکس در هر مقام و مسئولیتی که هست و بنا به دسترسی‌هایی که دارد، باید تلاش کند به نسل جوان فعال، اما کم‌آگاه کمک کند. یکی از مهم‌ترین مراکز کمک‌کننده در مقوله ازدواج پایگاه‌های اجتماعی است که در قالب سازمان‌های مردم نهاد ارتباط تنگاتنگی با مردم، خانواده‌ها و جوانان دارند.»

آنچه آمد بخشی از گفته‌های فریبا قهرمانی بانوی فعال اجتماعی است که داشته‌های مذهبی خود را با دغدغه‌های اجتماعی گره زده و تلاش می‌کند با اتکا به حضور مردمی و مشارکت‌های سازمانی، مشکلات خانواده‌های کم‌برخوردار شناسایی شده را به حداقل ممکن برساند. این بانوی فعال رئیس هیئت مدیره یک گروه خیریه با عنوان «شمیم مهر سبحان» است که خودش در توضیح این نامگذاری می‌گوید: «ما در خیریه شمس ایمان داریم نه تنها ایران بلکه جهان اسلام روزی‌خور خوان امام رضا (ع) هستند. برکت وجود آقا باعث شده کشور ما در مقایسه با سایر کشور‌های همسایه زبان‌زد و امن برای سایر مسلمانان باشد. همانطور که لطف حضرت سلطان شامل حال ما شده باید دست به دست، این محبت و مهربانی را منتقل کنیم. ما با همین هدف شروع به فعالیت کردیم و بر همین اساس اسم خیریه را شمیم مهر سبحان گذاشتیم. در حقیقت شمس از همان روز‌های اول پناهگاه مادران خسته، خانواده‌های بدون سرپرست، کودکان یتیم، زنان بیمار و حتی بیماران درگیر اعتیاد شد.»
 
ازدواج زوجین سادات در حرم امام رضا (ع)

اگرچه با یک جست‌و‌جوی ساده می‌توان با فعالیت‌های این پایگاه مردمی آشنا شد، اما خانم قهرمانی و سایر فعالان خیریه شمس در یک رویداد زیبا توانستند روز پیوند ۲۰ زوج جوان را با میلاد حضرت زهرا (س) همزمان کنند. این بانوی فعال و خیرخواه در توضیح این رویداد مهم گفت: «همه ما در زندگی‌مان دوست داشتیم روز ازدواج‌مان، لحظه خواندن خطبه محرمیت را در یک جای خاص و در زمانی منحصر بفرد و کنار عزیزانمان باشیم، گروه جهادی و خیریه شمس در شناسایی خانواده‌های کم‌برخوردار متوجه شد، ۲۰ زوج جوان یتیم و سادات برای برگزاری مراسم ازدواج دچار مشکل هستند. با برنامه‌ریزی و اعلام همکاری با آستان قدس رضوی برنامه کاملی محقق شد. در نظر گرفتیم در روز خاص میلاد حضرت زهرا (س) در محل خاص و رویایی حرم امام رضا (ع) مراسم خطبه عقد خوانی این تازه زوجین را با حضور خدام رضوی و روحانیون برگزار کنیم. خوشبختانه مطرح‌کردن این برنامه در جمع زوج‌ها با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و بر آن شدیم با وجود مشکلات مربوط به دسترسی، هماهنگی و تأمین هزینه‌ها، به هر نحو ممکن این برنامه را اجرا کنیم.»

ضیافت غذای تبرکی آقا (ع)‌

می‌شود کسی برود زیارت آقا و دلش نخواهد از غذای تبرکی حضرت استفاده نکند؟ خانم قهرمانی که گویا فکر این موضوع را در برنامه این سفر از قبل کرده است، توضیح داد: «یک سفر مشهد است و خوردن غذای تبرکی. تقریباً همه زائران امام رضا (ع) دوست دارند حتی یک لقمه هم که شده از این غذا استفاده کنند. ما باور قلبی داریم همانطور که سلامت روح‌مان در محضر آقا تضمین می‌شود سلامت جسم‌مان هم با غذای حضرت تأمین می‌شود وحتی نان و نمک این سفره برکت چند ساله زندگی‌مان خواهد شد. براساس همین باور‌ها تلاش کردیم با همکاری تولیت آستان قدس رضوی زوج‌های جوان را برای دوبار مهمان زائرسرای غذای حضرت کنیم. حس عجیب دوست داشتنی است بعد از اینکه خطبه عقد جاری می‌شود معمولاً عروس و داماد همراه با خانواده‌ها و نزدیکان‌شان می‌روند برای صرف ولیمه ازدواج. ما با عجین‌کردن حس خوب ولیمه بعد از عقد و آرزوی غذای تبرکی خوردن توانستیم همه زوج‌های این سفر را با مشارکت تولیت آستان قدس دوبار مهمان کنیم.»

ضمانت عقد در حضور ضامن رئوف

رحمان کاظمی و همسرش رها جلالی که در این برنامه مهمان شمس بودند، بزرگ‌ترین نقطه قوت این رویداد را حضور یک شاهد مهم در لحظه عقد خود می‌دانند و توضیح می‌دهند: «یکی از بزرگ‌ترین آرزو‌های جوان‌های در شرف ازدواج این است که در محضر عزیزانشان عقد و زندگی مشترک‌شان را شروع کنند. همه فکر می‌کنند اگر در حضور خانواده‌ها عقد کنند در مواقع بحرانی می‌توانند روی کمک‌شان حساب کنند. تصور کنید ما در مقام عزیزترین امام که معروف است به ضامن و رئوفی شدن عقد کردیم. ایمان دارم عزیزترین داشته این دنیای ما امام رضا (ع) است و عقد در حضور ایشان را با هیچ شخص دنیایی عوض نمی‌کنم. من باور دارم نگاه لطف حضرت در لحظه عقد تا آخر این زندگی همراه ماست و برکت حضورشان در تک‌تک لحظه‌های ما تا به ابد احساس می‌شود. ما ساده شروع کردیم بدون هیچ مهمانی و هیچ ریخت‌و‌پاشی، چون هم توصیه رهبری و امامان معصوم (ع) بر این است، هم واقعاً شرایط اقتصادی اجازه نمی‌داد.»

کار را سپردیم به گوهر یگانه ایران

مصطفی عبداللهی و فاطمه پورحسینی زوجی که هر دو در مشاغل سخت در حال خدمت‌رسانی هستند. داماد می‌گوید: «من آتش‌نشان هستم و خانمم مدافع سلامت. در مدت درگیری با ویروس کرونا نه تنها مسافرت نرفته بودیم، حتی برای تدارک روز‌های آشنایی و مراسم ازدواج هم خیلی نگران بودیم که مبادا این تجمع باعث انتقال بیماری یا خطر برای عزیزان‌مان بشود. وقتی پیشنهاد دادند مراسم ازدواج را کنار حرم امام رضا (ع) برگزار کنند از شدت خوشحالی در پوست‌مان نمی‌گنجیدیم. پیش از ازدواج به این فکر کردیم که برخلاف روز‌های قدیم حتی بعد از محرمیت هم نمی‌توانیم به‌خاطر کرونا به زیارت آقا بیاییم، اما یک‌دفعه دیدیم، می‌توانیم با حضور نزدیکان‌مان در کنار عزیزترین گوهر یگانه کشورمان حضرت امام رضا (ع) ازدواج کنیم و چه سعادتی بالاتر از این. امام رضا (ع) را شاهد گرفتیم برای این وصلت. وقتی ابتدای کار را به آقا می‌سپاری دیگر خیالت راحت است تا آخر این مسیر سخت نظر آقا و آقازاده امام جواد (ع) همیشه شامل حال‌مان است.»

مهم‌ترین اتفاق زندگی در پیشگاه امام رضا (ع)

حنانه‌سادات و آقامهدی زوج جوانی هستند که در این جمع حضور دارند. عروس خانم وقتی صحبت از این می‌شود که در حضور امام رضا (ع) قرار است، ازدواج کنند با بغض در صدا لبخند می‌زند و می‌گوید: «من یک عمر حسرت داشتن پدر را به دوش کشیدم. یک عمر پدر خواستم، اما نداشتم. آرزوی دیدنش همیشه با من بود و با نبودن پدر هزار و یک مشکل دیگر به ما و مادرم تحمیل شد. از فشار‌های اقتصادی بگیر تا مشکلات خانوادگی و کمبود‌هایی که بیش از دختر دیگری تجربه می‌کردم. واقعاً انصاف نبود که در لحظه عقد هم تنها باشم. انگار امام رضا (ع) از حال دلم خبر داشت و با خودش گفته بود بیا اینجا خودم برایت پدری می‌کنم، شاهد عقدت می‌شوم و با نگاه من این زندگی را خوب پیش می‌بری. باور کنید حس غریب، عجیب و منحصر بفردی است برای من که یک عمر حسرت سایه حمایت یک مرد در جایگاه پدر را با خودم داشتم در مهم‌ترین اتفاق زندگی‌ام مهمان امام رضا (ع) باشم. همه اقوام و فامیل تماس می‌گرفتند و تبریک می‌گفتند. همه حسرت داشتن یک لحظه جای من را می‌خوردند و همه می‌گفتند، تو رو خدا ما تا حالا غذای حضرتی نخوردیم حتی به اندازه یک تکه نان برایمان بیاور کلی گرفتاری و مشکلات و مریض داریم. این از نظر من مهم‌ترین هدیه روز عقدم بود. هر محضری می‌رفتیم برای عقد هر مسافرتی برای عقد تدارک می‌دیدیم اینطور بقیه غبطه و حسرت‌مان را نمی‌خوردند. علاوه بر این خیالم راحت است عقدی که در محضر ولی نعمت خوانده شود، تضمین شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار