کد خبر: 1039463
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
یک دانش‌بنیان ایرانی که در نظر‌آباد استان البرز مستقر است، موفق به تولید مواد اولیه انسولین برای بیماران دیابتی شده‌است. مطابق اعلام مسئولان، این دانش‌بنیان می‌تواند از ابتدای سال ۱۴۰۰ نیاز کشور را به انسولین تأمین کند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: از بین حداقل ۵ میلیون بیمار دیابتی در کشور بیش از ۱۰ درصد آن‌ها یعنی نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر باید روزانه از داروی انسولین استفاده کنند. این دارو برای بیماران دیابتی حکم آب را برای ماهی دارد. در واقع انسولین کلید ورود قند به سلول‌های بدن است و در نبود آن قند خون به میزان کشنده‌ای افزایش می‌یابد.

هشتگ انسولین نیست

امسال نایاب شدن انسولین در کشور برای مدتی بحران‌ساز شده‌بود؛ دارویی اساسی برای مبتلایان به قند خون که مدتی هم حتی به موضوع بحث کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌بود.

مهرماه امسال کاربران شبکه‌های اجتماعی با «هشتگ انسولین نیست» نسبت به نبود این داروی مهم در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دادند. برخی از کاربران از عصبانیت و ناتوانی خود می‌نوشتند، بعضی دیگر از کاربران، روایت‌های خود را از داروخانه‌هایی که به دنبال انسولین زیر پا گذاشته‌بودند، می‌نوشتند و بعضی آدرس داروخانه‌هایی را که به تعداد محدود انسولین در اختیار بیماران قرار می‌داد، به بیماران دیگر می‌دادند. مدتی هم برخی داروخانه‌ها بیشتر از یک انسولین به بیماران نمی‌دادند. حال آنکه برای بیمار دیابتی که روزی ۳۰۰ واحد انسولین می‌زند، یک عدد دردی را دوا نمی‌کند. قیمت‌ها هم که ثبات ندارد و هر روز بالاتر می‌رود.

افتتاح نخستین خط تولید انسولین قلمی

همان زمان رئیس سازمان غذا و دارو گفته بود که کشور با کمبود انسولین مواجه نیست. او این کمبود‌ها را به دلیل تمایل بیماران دیابتی به «انسولین قلمی» دانسته‌است. انسولین قلمی، وسیله‌ای است که از آن برای تزریق انسولین استفاده می‌شود. استفاده از قلم نیازمند سرسوزن یکبار مصرف است. استفاده از قلم انسولین ساده‌تر از راه‌های سنتی مثل تزریق با سرنگ است. نگهداری و حمل و نقل آن هم ساده‌تر است. هنگام تزریق تنظیم دوز آسان‌تر انجام می‌شود و درد کمتری هم نسبت به سرنگ دارد. شهریور ماه امسال، نخستین خط تولید انسولین قلمی در کشور در مراسمی از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور وزیر بهداشت و همچنین معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور راه‌اندازی شد، اما با این وجود مشکل تولید انسولین در کشور همچنان پابرجا بود. به این دلیل مهم که مواد اولیه انسولین به طور کامل از خارج از کشور وارد می‌شد. خوشبختانه این انحصار اکنون شکسته شده‌است. پس از تشدید تحریم‌ها، با وجود ادعا‌های مطرح شده، واردات برخی اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی مانند انسولین دچار مشکل شد. این مسئله به انگیزه‌ای تبدیل شد تا یک شرکت دانش‌بنیان زیرمجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، اقدام به بومی‌سازی مواد اولیه این داروی حیاتی کند.

دستاوردی بسیار مهم پس از ۴ سال پژوهش

تولید مواد اولیه انسولین در کشور حاصل بیش از چهار سال تحقیق و پژوهش محققان ایرانی است. تولید بومی انسولین نه‌تن‌ها می‌تواند از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری کند، بلکه می‌توان میلیون‌ها دلار هم از صادرات آن به دست آورد.

نماینده مردم ساوجبلاغ، چهارباغ، نظرآباد و طالقان در مجلس، روز گذشته دراین خصوص و با اشاره به کمبود انسولین در سطح کشور گفت: «یک شرکت دانش‌بنیان در نظرآباد اقدام به تولید مواد اولیه مورد نیاز انسولین کرده‌است؛ تمامی مراحل تولید مواد اولیه انسولین در این مجموعه بومی‌سازی شده‌است.»

علی حدادی، در گفتگو با خبرگزاری فارس در کرج اظهار کرد: «با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمن، کشور مدتی با کمبود انسولین برای بیماران دیابتی مواجه شده‌بود که تکیه بر توان داخلی و دانش بومی منجر به تولید مواد اولیه انسولین در نظرآباد- استان البرز شد.»

نماینده مردم ساوجبلاغ، چهارباغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر لزوم توجه به محققان و پژوهشگران اظهار کرد: «این اقدام از برکات و اثرات جمهوری اسلامی ایران است، تأکید بر خودکفایی و توجه به علم و دانش بومی از ابتدای انقلاب تا به امروز برقرار است.»

صادرکننده انسولین می‌شویم

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تا به امروز نیاز به انسولین از محل واردات تأمین می‌شد، یادآور شد: «شرکت تولیدی از ابتدای سال ۱۴۰۰ می‌تواند نیاز کشور را تأمین کند.»

حدادی تصریح کرد: «با ادامه این روند تا یک سال و نیم آینده نیاز‌های کشور برطرف خواهد شد و می‌توانیم به حوزه صادرات انسولین نیز ورود کنیم که بدون شک ارزآوری خوبی را برای کشور به همراه دارد.» وی در ادامه ضمن تشریح فعالیت‌های این شرکت دانش بنیان بیان کرد: «تمامی مراحل تولید مواد اولیه انسولین در این مجموعه بومی‌سازی شده‌است و اقدامی ارزشمند در راستای خودکفایی و استقلال به شمار می‌آید.»

حدادی در ادامه به سایر فعالیت‌های پژوهشی دانشمندان و محققان اشاره کرد و افزود: «همچنین در شرکت دارویی برکت در ساوجبلاغ مواد اولیه تولید واکسن کووبرکت به همت ستاد اجرای فرمان امام (ره) تولید می‌شود که ظرفیت بسیار خوبی برای استان و کشور قلمداد می‌شود.»

صرفه‌جویی ۲۰ میلیون دلاری در سال جاری

با راه‌اندازی خط تولید مواد اولیه انسولین و همچنین خطوط مشابهی که در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، در کشور علاوه بر تأمین نیاز‌های داخلی این محصول مهم، پرمصرف و استراتژیک، ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان انسولین در منطقه ظاهر خواهد شد. امسال خط تولید انسولین قلمی در کشور در حالی راه‌اندازی شد که این دارو بالاترین میزان ارزبری در میان دارو‌های وارداتی با حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده‌است.

با توجه به راه‌اندازی خطوط تولید انسولین در سال‌های آینده، شاهد صرفه‌جویی ارزی چشمگیری در حوزه دارو و افزایش دسترسی بیماران دیابتی به این فرآورده خواهیم‌بود.

مصرف انسولین‌های قلمی در دهه اخیر به علت سادگی در استفاده بیماران و اثربخشی و ایمنی بالاتر از سایر انسولین ها، رشد چشمگیری در جهان داشته‌است. با تولید آن در سال جاری، ایران در زمره معدود کشور‌های تولیدکننده انسولین آنالوگ در جهان قرار گرفته‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار