کد خبر: 1039409
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
با حضور رئیس شورای فرهنگ عمومی اردبیل؛
لغت‌نامه ترکی آذربایجانی با حضور اساتید ادبی و نماینده ولی‌فقیه در استان، سیف‌الدین آلتایلی استاد دانشگاه ترکیه، آکادمیک محسن ناغی سویلو رئیس دانشکده زبان شناسی علوم جمهوری آذربایجان، بهروز بیک بابایی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی و مهدی میرزا رسول‌زاده از پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به صورت ویدئو کنفرانس در سالن خطایی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در این مراسم با اشاره به هویت زبان آذری و پرورش بزرگان ادبی و علمی در منطقه آذربایجان اظهار کرد: ما از چند سال پیش با همکاری اساتید دانشگاه‌ها تصمیم گرفتیم تا مجموعه کاملی از لغت‌نامه زبان آذری و ترکی را گردآوری کرده و به نوعی تقدیم علاقمندان کنیم.

آیت‌الله سید حسن عاملی تصریح کرد: همچنان جلد دوم و سوم این لغت‌نامه در اولویت تدوین و تکمیل در مراحل مختلف است که گروه‌های کارشناسی در این زمینه با حضور در مناطق مختلف استان تلاش می‌کنند تا لغت‌ها و کلمات اصیل آذری را در این مجموعه گردآوری کرده و به نوعی برای نسل‌های آینده به یادگار بگذارند.

وی گفت: این حرکت ادبی ماندگار در زبان ترکی می‌تواند ایده‌ای ارزشمند برای تولید آثار فاخر در حوزه‌های مختلف شود که قطعا در استان مسئولان و مدیران حوزه فرهنگی از این اقدام و حرکت استقبال می‌کنند.

امام جمعه اردبیل ارزش این کار ماندگار را در کنار توجه به اصالت و هویت زبان ترکی و لغات ارزشمند آن یادآور شد و افزود: همچنان نیازمند نظرات و دیدگاه‌های متخصصان، زبان‌شناسان و همچنین کارشناسان زبده در این بخش هستیم تا بتوانیم با ایده‌ای نو جلدهای بعدی این لغت‌نامه را گردآوری کرده و به عنوان گنجینه‌ای عظیم برای نسل‌های آینده به یادگار بگذاریم.

لغت‌نامه ترکی که از چند سال پیش تدوین آن در استان شروع شده، در مجلدهای بعدی سعی دارد تا در قالب حروف، کلمات ارزشمند را گردآوری و برای استفاده در اختیار علاقمندان قرار دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر