کد خبر: 1039351
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
بن‌سلمان در دوره ترامپ افسار پاره کرده بود و حالا بایدن می‏خواهد مهار این افسار را به دست بگیرد و گاو شیرده آل‌سعود را طوری که دموکرات‌ها می‌پسندند بدوشد. امریکا در فکر چگونگی امتیازگیری از ولیعهد سعودی و پایان دادن به توهمات او و تبدیل کردنش به مهره‌ای کاملاً رام است و در این راستا در حال بازنگری روابط امریکا حول دو پرونده جنگ یمن و حقوق بشر (به طور مشخص در این مورد پرونده قتل جمال خاشقجی) هستند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «شارل ابی نادر» تحلیلگر و سرهنگ بازنشسته لبنانی در یادداشتی در وبگاه شبکه المیادین نوشت: در واقع درافتادن با نتانیاهو برای بایدن دشوار است و او تلاش دارد در پرونده‌هایی که مورد نگرانی و توجه رژیم اسرائیل است، مانند پرونده هسته‌ای ایران و پرونده سوریه با احتیاط قدم بردارد. اما حمله به بن‌سلمان به عنوان طرف ضعیف‌تر، آغاز شده و بایدن از خلال پرونده جنگ یمن و قتل خاشقجی وارد شده است؛ دو پرونده‌ای که به طور مستقیم به ولیعهد سعودی مرتبط می‌شود.

ابی نادر در ادامه با بیان اینکه بی‌تردید مسئولیت پرونده یمن و شکست عربستان یا شکست امریکا بر گردن بن‌سلمان است و حتی اگر «محمد بن‌سلمان» مسئول این شکست نباشد، او باید آن را بر عهده بگیرد، چرا که نتوانسته جنگ را طبق منافع امریکا به پایان برساند، این سؤال را مطرح کرد که آیا ولیعهد سعودی چیزی برای ارائه به بایدن برای ممانعت از پیگیری پرونده قتل خاشقجی دارد؟ ابی نادر در جواب این سؤال نوشته است: او پیش از این از کارت عادی‌سازی روابط با اسرائیل استفاده کرده و توافقات علنی و غیر علنی به همراه چند کشور عربی دیگر با این رژیم امضا کرده است. همچنین باج خرید‌های گسترده تسلیحاتی از امریکا را نیز قبلاً داده است و اکنون نیز به سختی می‌تواند آن قرارداد‌ها را لغو کند. این تحلیلگر لبنانی در پایان نوشت که از این رو بعید نیست که محمد بن‌سلمان برای بستن پرونده قتل خاشقجی به طور کامل گوش به فرمان «جو بایدن» در پرونده جنگ یمن و دیگر پرونده‌های حقوق بشری در داخل عربستان، فرا دهد. در همین حال لوید آستین، وزیر دفاع امریکا روز جمعه در نخستین نشست خبری خود پس از نشست وزیران دفاع کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره جنگ یمن و نحوه برخورد پنتاگون با تهدید‌های سعودی گفت: همانطور که می‌دانید، رئیس‌جمهور بایدن در مورد این واقعیت صراحت دارد که ما دیگر از عملیات تهاجمی سعودی‌ها به یمن پشتیبانی نخواهیم کرد؛ بنابراین آن‌ها (مقامات عربستان) این پیام را با صدای بلند و واضح شنیده‌اند. وی در عین حال با اشاره به بازبینی روابط نظامی آمریکا با آل‌سعود ادامه داد: من جزئیات گفتگو را از این تریبون ارائه نمی‌کنم.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا نیز در گفتگو با شبکه خبری سی. ان. ان گفته که کنگره قانونی را تصویب کرده که دولت را موظف می‌کند نسخه غیرمحرمانه گزارش مربوط به مسئولیت‌پذیری برای قتل وحشیانه جمال خاشقجی را منتشر کند: ما به این قانون پایبندیم و آن را به زودی انجام می‌دهیم. وی ادامه داد، زمان دقیق این اقدام را نمی‌داند، اما خیلی طول نمی‌کشد تا این گزارش منتشر شود. در گزارش مستقل ۲۰۱۹ از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل جزئیاتی آمده که مقام‌های سعودی در سطح بالا اقدام به برنامه ریزی، قتل و مثله کردن خاشجقی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه کردند. همچنین گزارش سرویس جاسوسی امریکا از اینکه بن‌سلمان شخصا دستور قتل خاشجقی را داده هر شکی را از بین برد، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق امریکا از ولیعهد عربستان دفاع کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار