کد خبر: 1039333
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷
حاشیه‌ای بر طرح فدراسیون کشتی برای یکسان‌سازی تمرینات، آموزش و دانش‌افزایی مربیان در سراسر کشور
فدراســیون کشتی برای یکسان‌سازی و به‌روز کردن تمرینات کشتی در سراسر کشور، برنامه آموزش به مربیان و دانش‌افزایی را آغاز کرده تا ورزش اول کشور دوباره به اوج بازگردد.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: پس از رونمایی از سند راهبردی فدراسیون کشتی که هدف نهایی آن قهرمانی در المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس است، اجرایی شدن برنامه‌های این سند در حوزه‌های مختلف آغاز شده است، مانند حوزه آموزش که یکی از مهم‌ترین بخش‌های سند راهبردی است و نقشی اساسی در رسیدن کشتی به قهرمانی المپیک در هشت سال آینده دارد. در این زمینه انستیتو کشتی، طرح یکسان‌سازی تمرینات در استان‌های مختلف را برای مربیان در دستور کار قرار داده و آغاز کرده است، به خصوص که آموزش و استفاده از دانش روز در علم کشتی توسط مربیان برای موفقیت همواره یکی از چالش‌های اصلی ورزش اول کشور بوده است.

دانش‌افزایی مربیان برای پیشرفت کشتی

«ضعف اساسی در حوزه آموزشی کشتی چه برای کشتی‌گیران و چه برای مربیان» یکی از چالش‌هایی است که کشتی با آن روبه‌روست، معضلی که سبب شد رئیس فدراسیون کشتی در وبیناری که هفته گذشته با بیش از هزار و ۳۰۰ مربی کشتی از سراسر کشور داشت بر اهمیت نقش آموزش تأکید کند و از مربیان بخواهد به دنبال دانش‌افزایی بروند: «نحوه آموزش مربیان کشتی کشور باید یکسان و همسان‌سازی شود و آموزش به کشتی‌گیران به صورت صحیح و اصولی انجام پذیرد. برنامه‌های متنوعی را برای مربیان کشتی کشور داریم، ابتدا باید مربیان فعال و غیرفعال شناسایی شوند تا بتوانیم برنامه‌های خود را اجرایی کنیم. مربیان بدانند که همه صددرصد کشتی را نمی‌دانند و به‌طور مثال اگر مباحث فنی در کشتی را ۱۰۰ بدانیم شاید بنده در آن ۵ باشم. پس سعی و تلاش خود را بر این بگذارید که هر روز بر دانش‌تان بیفزایید، چراکه اگر این اتفاق مبارک بیفتد قطعاً کشتی ایران رشد خواهد کرد.»

وظیفه آموزش به انستیتو کشتی سپرده شده و به گفته کامبیز مرادی، رئیس این بخش، یکی از اهداف فدراسیون کشتی گام برداشتن به سوی مسیری است که تمامی مربیان کشتی در سراسر کشور نسبت به آموزش صحیح و اصولی کشتی‌گیران اقدام کنند.

انستیتو کشتی هم در اولین قدم برای اجرای طرح یکسان‌سازی تمرینات، مدرسان فدراسیون را از سراسر کشور به تهران دعوت کرد تا در کارگاه یکسان‌سازی طرح درس مدرسان برای کلاس‌های مربیگری کشتی شرکت کنند که در کشتی آزاد عسکری‌محمدیان، مجید ترکان، محسن کاوه، بهروز یاری و علیرضا رضایی‌منش و در کشتی فرنگی ناصر نوربخش، حبیب‌الله اخلاقی و روح‌الله میکائیلی در این کارگاه حضور داشتند. رئیس انستیتو کشتی هدف از برگزاری این کارگاه را اینطور توضیح می‌دهد: «هدف از برگزاری این دوره یکسان‌سازی طرح درس مدرسان انستیتو برای برگزاری کارگاه‌های استاژ و دانش‌افزایی مربیگری در سراسر کشور بود تا تمامی مدرسان نسبت به آموزش یکسان مربیان بپردازند.»

کشتی باید با علم روز حرکت کند

از ۲۷ بهمن‌ماه هم طرح یکسان‌سازی آموزشی با حضور مدرسان فدراسیون کشتی آغاز شده و تاکنون کلاس‌های این طرح در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان برگزار شده است. مجید ترکان از مربیان قدیمی و سازنده کشتی که یکی از مدرسان فدراسیون کشتی برای طرح یکسان‌سازی تمرینات است، در گفت‌وگویی که با سایت فدراسیون کشتی داشته درباره اهمیت این طرح گفته است: «تدریس‌ها در استان‌ها باید به یک مدل انجام شود تا در تمامی استان‌ها و مناطق کشور همه کشتی‌گیران در رده پایه فنون را به یک صورت و به بهترین نحو یاد بگیرند. باید تلاش کنیم در رده پایه اصول بنیادی را یکسان‌سازی کنیم تا پس از آنکه بعد از چند سال به رده‌های بالاتر آمدند بتوانند بینش کشتی خود را با استفاده از مربیان بالا ببرند. نوع نگاه‌ها و درک از اجرای یک فن را باید یکسان‌سازی کنیم.»

ترکان معتقد است که آموزش مربیان باید با دانش روز حرکت کند: «از نحوه گرم کردن، نرمش کردن تا بدنسازی باید به‌روز شویم. ورزش کردن عوض نشده، اما چگونه به اجرا درآوردن آن تغییر یافته و این‌ها برای کشتی ما بسیار مهم است. تجربه و علم باید در کنار هم حرکت کنند و تبدیل به دانش شوند. وقتی علم ورزش پیشرفت و تغییر کرده و بحث علم بیومکانیک می‌شود خود به خود کشتی از نظر اصول اجرایی تکنیک‌ها باید به‌روز شود و می‌بینیم که خیلی از کشور‌ها با فنونی کاربردی می‌آیند و یک حرکت‌های خاصی در اجرای فن به وجود می‌آورند که با کمترین انرژی و با کمترین زمان بیشترین پوئن را می‌توانند کسب کنند. پس وقتی ما صحبت از به‌روز کردن دانش کشتی می‌کنیم، یعنی اینکه قوانین کشتی روز به روز تغییر کرده است. به عنوان مثال، نحوه آموزش فن یک دست و یک پا عوض نشده، اما نحوه به اجرا درآوردن آن تغییر کرده، کشتی و مهارت در آن باز است. روش‌ها تغییر کرده، اما ما همان روش‌های قدیمی را تدریس می‌کنیم که باید به‌روزش کنیم و به کشتی‌گیران و مربیان آموزش دهیم.»

حذف مربیان غیرفعال، حمایت از مربیان فعال

یکی دیگر از اهداف طرح یکسان‌سازی آموزشی، شناسایی مربیان فعال و غیرفعال است که به گفته مسئولان فدراسیون کشتی، آن‌ها توجه ویژه‌ای به آن دارند. رئیس انستیتو کشتی می‌گوید: «افرادی که در سطح استان‌ها وقت تمرین و فعالیت آموزشی در باشگاه‌ها را ندارند با کنترل تیم آموزشی حذف خواهند شد، چراکه باید جایگاه مقدس مربیگری حفظ شود. در این دوره‌ها مدرسان فدراسیون به کنترل مربیان فعال و غیرفعال می‌پردازند. نکته اصلی این دوره این بود که تمام مربیانی که در واقع نسبت به سیاست‌های فدراسیون کشتی که وقت تمرینی ندارند و فعالیتی در آموزش و پرورش کشتی‌گیران نمی‌کنند خود به خود از بولتن حذف خواهند شد.»

مرادی به مربیان کشتی که توان فنی بالایی نداشته باشند، هشدار می‌دهد که از لیست فدراسیون حذف خواهند شد: «برخی از مربیان نیز به دلیل کاهش یا عدم بار فنی و فن بیان از بولتن خارج شدند و افرادی که در زمینه مربیگری در سایر استان‌ها فعالیت می‌کنند در سفر‌های آینده خود را به سطح آمادگی لازم برسانند. مربیان علاوه بر اینکه به واسطه بار فنی کنترل شدند، شاخص بدنی آن‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت و مکلف شدند در محدوده زمانی سه تا شش ماهه شرایط بدنی و آمادگی جسمانی را به دست آورند که در غیر این صورت غیرفعال خواهند شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار