کد خبر: 1039302
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان و مسئول دبیرخانه کلان منطقه ششم کشوری وزارت بهداشت و درمان هم در سخنان خود به مرور روند اجرای کلان پروژه «ارائه الگوی گسترش دانش‌های میان رشته‌ای» پرداخت و گفت: طرح تحول در آموزش پزشکی با هدف تحول در دانشگاه‌ها و تربیت نیروی انسانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.
 دکترمهدی قائمی، در سخنانی در نشست خبری دومین سمپوزیوم (مجازی) مطالعات میان رشته‌ای در علوم پزشکی، ضمن بیان این مطلب به مرور روند اجرای کلان پروژه «ارائه الگوی گسترش دانش‌های میان رشته‌ای» پرداخت و گفت: طرح تحول در آموزش پزشکی با هدف تحول در دانشگاه‌ها و تربیت نیروی انسانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد. در همین راستا، مأموریت‌های ویژه‌ای به هریک از کلان منطقه‌ها محول شد که مأموریت تدوین الگوی دانش میان رشته‌ای به کلان منطقه شش و دانشگاه ما محول شد و کارگروه‌هایی را در دانشگاه تشکیل دادیم تا مسیر آینده دانشگاه را در این راستا مشخص کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه برای استفاده از دیدگاه‌های صاحبنظران و پیشگیری از موازی کاری‌ها پیشنهاد برگزاری یک سمپوزیوم کشوری را دادیم که نتایج خوبی داشت. همچنین برای بررسی همه جانبه این مسئله از همه ابعاد از مؤسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی دعوت کردیم که در برگزاری این همایش مشارکت داشته باشد.

دکترقائمی با اشاره به برگزاری دومین دوره این سمپوزیوم در اردیبهشت ماه سال آینده اظهارداشت: در این سمپوزیوم تلاش می‌کنیم با جمع‌بندی مباحث ارائه شده، الگوی گسترش دانش‌های میان رشته‌ای را نهایی کنیم و بعد از آن آموزش‌های دانشگاهیمان را براساس این الگو پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پایه‌های پیشرفت کشور‌ها همین دانش‌های بین رشته‌ای است و برای اینکه چندان از کشور‌های پیشرفته عقب نمانیم باید این مسیر را پیش بگیریم.

دکترقائمی با بیان اینکه راه‌اندازی رشته‌های بین رشته‌ای در کشور، اغلب غیرسیستماتیک و براساس تجارب و سلایق شخصی صورت می‌گیرد، نیازسنجی در داخل کشور، استفاده از تجربیات کشور‌های دیگر و آینده نگری را سه رکن توسعه اصولی میان رشته‌ای عنوان و ابراز امیدواری کرد که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در قالب سمپوزیوم مطالعات میان رشته‌ای در علوم پزشکی بتوان این مأموریت را هر چه بهتر پیش برد.

دکترحسین میرزائی، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، نیز با ابراز خرسندی از تداوم سمپوزیوم مطالعات میان رشته‌ای در علوم پزشکی که نشان از دوراندیشی و عزم جدی دانشگاه علوم پزشکی زنجان و مجموعه وزارت بهداشت و درمان برای رسیدن به الگوی گسترش دانش‌های میان رشته‌ای در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارد، اظهار داشت: مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به عنوان فوکال پوینت وزارت علوم در حوزه مطالعات میان رشته‌ای ضمن ایجاد دبیرخانه طرح‌های میان رشته‌ای و تدوین حدود ۲۱۹ رشته بین رشته‌ای، از سال ۸۷ نسبت به انتشار ۴۷ شماره فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی اقدام کرده و علاوه بر این آثار متعددی را در قالب تألیف و ترجمه در این حوزه منتشر کرده است.

وی تصریح کرد: به دلایل عدیده، خصوصاً در نیم قرن اخیر، غفلت از کلیت کار و اشکالاتی که تخصص گرایی ایجاد کرده بود باعث شد که در حوزه‌های مختلف علمی به میان رشته‌ای‌ها توجه شود تا جایی که امروز از علوم همگرایی صحبت می‌شود که از NBIC فراتر رفته و علوم اجتماعی را هم در بر گرفته است (NBICS).

دکترمیرزائی با بیان اینکه سمپوزیوم مطالعات میان رشته‌ای می‌تواند محملی برای فعالیت مستمر در این حوزه باشد و در کنار سمپوزیوم باید نسبت به ترجمه آثار درخشان مطالعات میان رشته‌ای و سیاستگذاری‌ها و آثار سیاستی در این حوزه اقدام شود، گفت: باید بپذیریم که در این حوزه خیلی عقب هستیم و امیدوارم با تشکیل دبیرخانه دائمی مطالعات میان رشته‌ای، فرصتی برای غنی‌سازی این حوزه فراهم شده و چه بسا کارگروه‌هایی تشکیل شود تا مشخصاً معلوم شود که چه باید کرد.

ضرورت گسترش شبکه کشوری اندیشمندان حیطه میان رشته‌ای در راستای ارائه یک الگوی شایسته برای توسعه پایدار

دکتر پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان و رئیس سمپوزیوم نیز اظهارداشت: دانشگاه علوم پزشکی زنجان با توجه به عهده‌دار بودن مأموریت اجرای کلان پروژه «ارائه الگوی گسترش دانش‌های میان رشته‌ای» در قالب طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در نظر دارد با هدف گسترش شبکه کشوری اندیشمندان حیطه میان رشته‌ای، شناسایی استادان و گروه‌های فعال و همگرایی کشوری در راستای ارائه یک الگوی شایسته برای توسعه متوازن و پایدار علمی کشور در بخش میان رشته‌ای علوم پزشکی، دومین سمپوزیوم کشوری مطالعات میان رشته‌ای در علوم پزشکی را به صورت برخط (آنلاین) برگزار کند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین دوره این سمپوزیوم که بهمن ماه سال گذشته با استقبال خوب اندیشمندان و صاحب‌نظران این حوزه در تهران برگزار شد، نشان داد که وجود چنین الگویی برای توسعه نظام‌مند دانش‌های میان رشته‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تا چه حد اهمیت دارد و عزم ما را در رسیدن به همزبانی در این حوزه و ارائه و پیگیری مدلی مشخص در این زمینه به عنوان گفتمان غالب در سطح دانشگاه، کلان منطقه شش آمایشی و نهایتاً در سطح کشوری و بین‌المللی جزم‌تر کرد.

دکترقزلباش با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی، ساختارسازی و سیاست‌گذاری منسجم در زمینه گسترش دانش‌های میان رشته‌ای گفت: بر این اساس، سمپوزیوم اول بر ارزیابی سیاست‌ها و راهبرد‌های کلان بین المللی منطقه‌ای و ملی آموزش‌های بین رشته‌ای در علوم پزشکی، مطالعه تطبیقی الگو‌های توسعه میان رشته‌ای و تجارب جهانی، تحلیل تجارب ملی مطالعات میان رشته‌ای با رویکرد آینده پژوهی، ارزیابی مدل‌های مختلف توسعه دانش‌های میان رشته‌ای و برنامه‌های آموزشی میان رشته‌ای متمرکز بود که پس از دو روز بحث و تبادل نظر صاحبنظران این حوزه، جمع بندی و نتایج بحث‌ها در قالب گزارش سیاستی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد.
وی افزود: همکاری با مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی که با نگاهی تخصصی و فراتر از حیطه علوم پزشکی به مطالعات میان رشته‌ای توجه دارد فرصت خوبی برای ما بود که با همکاری یکدیگر و با قدرت بیشتر در این مسیر حرکت کنیم و امیدوارم در سمپوزیوم دوم بتوانیم با نگاهی اجرایی و کاربردی‌تر به این حوزه، محصولات کارآمدتری را ارائه کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار