کد خبر: 1039085
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
دولت پکن اظهارات چین هراسانه دبیرکل ناتو را یادآور تفکرات جنگ سرد و نامتناسب با ارزش‌های دنیای امروز ارزیابی کرد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «هوآ، چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه هشدار داد مفهوم راهبردی جدیدی که ناتو برای خود تعریف کرده و در آن خواستار مهار قدرت یابی پکن در عرصه جهانی شده؛ یادآور رجزخوانی‌های دوره جنگ سرد است و هیچ جایگاهی در جهان مدرن ندارد.

دیروز چهارشنبه، در نخستین روز از نشست مجازی ناتو، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، مدعی شد مفهوم راهبردی ناتو که در سال ۲۰۱۰ تعریف شد، با توجه به قدرت یابی چین و وخامت رابطه با روسیه، نیازمند بازنگری است.

در همین راستا، «چون اینگ» با تاکید بر اینکه چین یکی از حافظان نظم بین الملل است؛ از ناتو خواست دید مثبتی نسبت به توسعه چین داشته باشد و بیش از گذشته در تأمین امنیت و ثبات جهانی دخیل باشد.

ادعا‌های استولتنبرگ در راستای همپیمانی با آمریکا و سیاست واشنگتن در چرخش به ایندوپاسیفیک قابل ارزیابی است.

طبق «چارچوب راهبردی آمریکا در ایندوپاسیفیک»، چین به دنبال پر کردن خلاء ناشی از سست شدن اتحاد واشنگتن و کشور‌های منطقه از راه برتری‌جویی در حوزه‌های اقتصادی، هوش مصنوعی و بیوژنتیک است و برای دفع این خطر، آمریکا نه تنها باید با متحدان سنتی نظیر ژاپن و استرالیا همکاری نزدیک داشته باشد بلکه باید هند را نیز به عنوان اهرم اصلی توازن قوا در نظر بگیرد حال آنکه اتحاد چین و مناطق تابعه به ویژه تایوان، ذیل «اصل چین واحد» دیگر موضوعیت ندارد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار