کد خبر: 1038989
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲
رد سخنان وزیر اطلاعات از سوی رئیس‌جمهور
جنجال سخنان غیرمسئولانه وزیر اطلاعات پیرامون احتمال «ساخت بمب اتم» در صورت در تنگنا قراردادن ایران، روز گذشته به هیئت دولت هم رسید و رئیس‌جمهور در نطق خود در جلسه هیئت دولت، «بدون اشاره» به اشتباه فاحش وزیر خود در یک برنامه زنده تلویزیونی پیرامون تغییر موضع ایران در مورد ساخت سلاح هسته‌ای، آن موضع غلط را «به آرامی» تصحیح کرد.

سرویس سیاست جوان آنلاین: محمود علوی، وزیر اطلاعات هفته گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی گفته بود: «مقام معظم رهبری در فتوایشان فرمودند که تولید سلاح هسته‌ای حرام و خلاف شرع است و جمهوری اسلامی سراغ آن نمی‌رود، اما اگر گربه‌ای را گوشه‌ای گیر بیندازند ممکن است رفتارش با گربه آزاد فرق کند. اگر ایران را به آن سمت هل دهند، آن وقت تقصیر ایران نیست.» این سخنان با موج‌سازی رسانه‌های ضدایرانی همراه شد و در کنار ادعای چندی قبل وال‌استریت ژورنال مبنی بر پیدا شدن مواد رادیواکتیو در سایت‌های اعلام نشده ایران، عملیاتی رسانه‌ای علیه صداقت کشورمان در حرمت سلاح‌های کشتارجمعی را رقم زد. در فضای مجازی هم کاربران ایرانی به وزیر اعتراض کردند. از سوی دیگر، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با طرح سؤال از علوی خواستار حضور او در مجلس برای پاسخ به سؤال شدند. نمایندگان معتقد بودند موضع وزیر اطلاعات خلاف جایگاه سازمانی او که تلاش برای «حفظ امنیت» است، بوده و موجب خدشه بر امنیت ملی شده است. واعظی رئیس دفتر روحانی هم از «تذکر رئیس جمهور به وزیر اطلاعات» خبر داد. اما در هر حال لحن رئیس جمهور برخلاف مواقعی که پیرامون نظرات منتقدان صحبت می‌کند، آرام و بدون هیچ طعنه، کنایه و انتقادی نسبت به وزیر اطلاعاتش بود.


روحانی همچنین با اشاره به یکی از سفر‌های خود به سازمان ملل، از «هشت» بار پیام ترامپ برای ملاقات در نیویورک و رد این پیام‌ها توسط خود گفت. رئیس‌جمهور کشورمان گفته است که ترامپ در پیام‌های خود، صرفاً خواهان اضافه شدن دو موضوع به برجام بوده تا آن را کامل بپذیرد، اما وی قبول نکرده است؛ یکی موضوع سیستم موشکی ایران و دیگری سیاست‌های منطقه‌ای ایران.


نمی‌خواهیم دارنده سلاح هسته‌ای باشیم


رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد دارنده سلاح هسته‌ای باشد، نمی‌خواهد نگهدارنده سلاح هسته‌ای باشد و به طریق اولی هیچ وقت نمی‌خواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند. رئیس‌جمهور گفت: این نه نظر امروز ماست و نه نظر دو، سه و چهار سال پیش ما، آن مقدار که یادم است از سال ۱۳۷۰ بار‌ها و بار‌ها خدمت مقام معظم رهبری صحبت کردم. در آن مقطع آیت‌الله هاشمی رئیس‌جمهور بود و با او در شورای امنیت ملی صحبت کردم و همیشه نظر واحد بوده است که ما دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم بود بلکه در پی فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خواهیم بود که حق ماست.
روحانی اظهار کرد: ما عضو NPT هستیم، با آژانس به صورت پادمان قرارداد داریم و این پادمان را اجرا می‌کنیم و تا کنون هم اجرا کردیم. نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته‌ای داشته باشیم، نه دیروز و امروز و نه فردا و این تصمیم قاطع جمهوری اسلامی ایران است. امریکا، اروپا و سازمان ملل بخواهد یا نخواهد، اگر همه دنیا به ما بگویند خیلی خوب است ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، نظر ما تغییر نمی‌کند. نظر ما نظری است که مقام معظم رهبری به عنوان فتوا اعلام کردند. ایران همیشه نشان داده است که هر پیمان و عهدی را اگر امضا و قبول کرد پای آن تا آخر می‌ایستد و در موضوع هسته‌ای هم چنین خواهد بود.


همه دنیا بدانند برجام را به همان شکلی که هست قبول داریم


رئیس‌جمهور برجام را حاصل ماه‌ها تلاش و پیگیری بین ایران و شش کشور بزرگ دانست و گفت: این توافق به سادگی به دست نیامده است و امروز هم ما برجام را به همان شکل که در ۲۳ تیرماه ۹۴ تصویب شد، قبول داریم و هیچ تغییری در آن را نمی‌پذیریم و روی عهد خود هم ایستاده‌ایم. برجام غیرقابل تغییر است و به آن دست نخواهیم زد. همه دنیا بدانند که ما برجام را به همان شکلی که هست قبول داریم.


۸ بار پیام ملاقات ترامپ را رد کردم


روحانی افزود: وقتی ترامپ با فشار اسرائیل و عربستان و تندرو‌های داخل امریکا از برجام خارج شد، ما در آخر شهریور در سازمان ملل در اولین روز اجلاس مجمع عمومی بود و ترامپ سخنرانی کرده بود و من هم بنا بود فردا صبح سخنرانی کنم، او بعد از نطق خود تا بعدازظهر هشت بار برای من پیغام داد که می‌خواهد ملاقات کند و به هر قیمتی شده این ملاقات باید انجام شود که ما این هشت بار پیغام و نوبت را رد کردیم و گفتیم ما با این‌ها ملاقاتی نداریم.


رئیس‌جمهور ادامه داد: شب رئیس‌جمهور فرانسه آقای مکرون به من زنگ زد و گفت من الان از پیش ترامپ می‌آیم و از شما می‌خواهم قبول کنید که یک ملاقات به هر صورت یک نفره، سه نفره یا چند نفره داشته باشید که من رد کردم. چندین رئیس‌جمهور در هتلی که محل اقامت من بود آمدند و پیشنهاد کردند که ترامپ می‌گوید اگر دو کلمه در این برجام بگذاریم من همین الان اعلام می‌کنم که برجام را قبول دارم و برمی‌گردم. آن دو کلمه این است که ما بعداً درباره مسئله موشک و مسائل منطقه مذاکره کنیم و این پیام را روز بعد آقای مکرون از طرف ترامپ آورد.


به مکرون گفتم در مورد موشکی و منطقه مذاکره‌ای نداریم


وی اضافه کرد: من تأکید کردم به هیچ عنوان برجام یک کلمه اضافه یا کم نمی‌شود. رئیس‌جمهور فرانسه به من گفت که شما قبول کنید راجع به این دو مسئله مذاکره شروع شود، الان هم که نمی‌خواهد اضافه شود، ممکن است مذاکره چند سال طول بکشد. گفتم نه، ما اصلاً مذاکره‌ای نداریم. ما درباره مسئله موشکی، دفاعی و منطقه با امریکا و ۱+۵ بحثی نداریم.


دولت قانون هسته‌ای مصوب مجلس را اجرا می‌کند


روحانی با اشاره به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قانونی که مجلس شورای اسلامی درباره مسئله هسته‌ای تصویب کرده، فارغ از اینکه نظر دولت چیست که البته دولت نظر خود را به صراحت همان زمان اعلام کرده است، چون امروز به صورت قانون هست، دولت قانون را در چارچوب آیین‌نامه‌ای که مصوب کرده، اجرا خواهد کرد و یکی از مواد این قانون بند ۶ آن است که می‌گوید از زمان لازم‌الاجرا شدن یعنی از پنجم اسفند ما از پروتکل الحاقی که داوطلبانه قبول کرده بودیم، خارج می‌شویم و بین ما و آژانس آنچه اجرا می‌شود بر اساس پادمان خواهد بود. این اجرا شود هیچ مسئله مهمی به وجود نمی‌آید. بر خلاف تبلیغات خارجی که شروع کردند «بازرسان آژانس را بیرون می‌کنند» چنین چیزی نیست. ما هیچ زمانی دنبال سلاح نیستیم، بنابراین هیچ وقت بازرسان را بیرون نمی‌کنیم.


به جای کاهش تعهدات ایران درباره برداشتن تحریم‌ها صحبت کنند


روحانی با طرح این سؤال که امروز مشکل چیست، گفت: دنیا به جای اینکه راجع به کاهش تعهدات ایران یا راجع به قانون اخیر مجلس شورای اسلامی حرف بزند در مورد برداشتن تحریم‌ها صحبت کند چراکه این کار‌ها فرار رو به جلو استو واقعیت این‌ها نیست. یک مشکل بیشتر وجود ندارد و آن تحریم ظالمانه و غلط است. من شب گذشته با یکی از مقامات اروپایی که تماس تلفنی داشتیم گفتم مشکل یک چیز بیشتر نیست. تحریم ظالمانه و غلط را بردارند، همه چیز حل است.


رئیس‌جمهور گفت: امروز تحریم را بردارند فردا صبح به همه تعهداتمان عمل می‌کنیم. امروز تحریم را بردارند بعدازظهر ما به همه تعهدات عمل می‌کنیم. ما چند ساعت نیاز داریم که ببینیم این تحریم برداشته شده و ظرف این چند ساعت راستی‌آزمایی هم می‌کنیم که این تحریم برداشته شده است یا خیر. این مطلب را بالاترین مقام ایران رهبر معظم انقلاب به صراحت بیان کرده است. تکلیف روشن و مسیر واضح است و مشکلی وجود ندارد.

 

وزیر اطلاعات از روحانی تذکر گرفت
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور از تذکر روحانی به سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در پی اظهارات اخیر او پیرامون سلاح هسته‌ای خبر داد.

به گزارش فارس، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش درباره علت انتصاب غلامرضا شریعتی استاندار سابق خوزستان بر سازمان استاندارد، گفت: یک ارزیابی در یک مقطع در دو سال قبل راجع به یکی از موضوعاتی که وزارت کشور در زمینه آن استانداران را مورد بررسی قرار می‌دهد به دست مطبوعات افتاده است در حالی که موارد ۱۰ تا پانزده‌گانه‌ای برای بررسی استانداران وجود دارد و این یکی از موارد خاص در دو سال پیش بوده است.

وی افزود: این حق یک استاندار نیست که اگر در موارد بسیاری عملکرد مناسب داشته، به خاطر یک مورد خاص کنار گذاشته شود. کما اینکه به ما نامه‌هایی از استان خوزستان رسید که از ما می‌خواستند او را از استانداری برنداریم.

واعظی در مورد FATF و بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اگر در مجمع تشخیص برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که تحریم‌ها برداشته خواهد شد و ما نتوانیم روال ارتباطات مالی را داشته باشیم، نمی‌توانیم به مردم پاسخ دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد اظهارات محمود علوی وزیر اطلاعات پیرامون فتوای رهبر انقلاب، گفت: موضع نظام و دولت تغییر پیدا نکرده و فتوای رهبری به قوت خود باقیست و این فتوا چیزی نیست که با یک حرف تغییر کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا آقای روحانی در این زمینه به وزیر اطلاعات تذکری داده است یا خیر، گفت: بله.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار