کد خبر: 1038988
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
دایره‌المعارفی برای شناخت تبار و کارنامه «پهلوی‌ها»
شاهد توحیدی
سرویس تاریخ جوان آنلاین: اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، مجموعه‌ای است سه جلدی که تعداد فراوانی از اسناد و تصاویر مربوط به رضاخان و فرزندانش در دوره حاکمیت بر ایران را در خود دارد. این سه‌گانه به لحاظ بکر بودن اطلاعات آن یکی از شاخص‌ترین منابع تاریخی است که در موضوع خویش، تدوین و نشر یافته است. جلال فرهمند و مختار حدیدی، این مجلدات را تدوین و مؤسسه مطالعات تاریخ ایران نیز آن را به زیور طبع آراسته است. ناشر در دیباچه دومین جلد از این مجموعه، درباره محتوای آن چنین آورده است: «تاریخ‌نگاری بدون تکیه بر منابع، مدارک و اسناد معتبر، به حوزه داستان‌سرایی و قصه‌گویی نزدیک خواهد شد و اولین وظیفه مورخ، تکیه بر اسناد دست اول و اصیل است. اثر پیش‌رو، جلد دوم از مجموعه سه جلدی «خاندان پهلوی به روایت اسناد» است و شامل ارائه انبوهی از مدارک و اسناد در خصوص فرزندان رضا شاه پهلوی غیر از محمدرضا پهلوی- که جلد سوم این مجموعه به او اختصاص دارد- اسنادی که بدون کم و زیاد یا تحلیل و تفسیر به مخاطب گرامی عرضه می‌شود، در زمره قابل اعتنا‌ترین و قابل استناد‌ترین کتب تاریخی با محوریت «خاندان پهلوی» قرار می‌گیرد. ارائه بیش از ۹۰ صفحه تصاویر و عکس‌های مرتبط با فرزندان رضاشاه، بستگان و وابستگان خاندان پهلوی و نیز تصاویری از دربار و سران در مناسبت‌های مختلف، از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر این اثر سراسر مستند است. هر بخش، مقدمه‌ای بسیار کوتاه دارد که در معرفی اسناد و افراد مورد مطالعه، مطالبی اخبارگونه (غیرتحلیلی) به مخاطب ارائه می‌دهد. تمامی اسناد بدون هیچ‌گونه حذفی، به‌طور کامل استنساخ یافته و تعداد اندکی از اسناد، بدون استنساخ ارائه شده است. برای مطالعه اسناد، اصولاً آن‌ها را تقسیم‌بندی می‌کنند و در تقسیم‌بندی اسناد، شیوه‌های گوناگونی وجود دارد. اما شیوه ارائه اسناد در مجموعه حاضر، بر مبنای افراد است. بدین صورت که هریک از افراد خاندان پهلوی، تعدادی از اسناد را به خود اختصاص داده که ممکن است از اسناد محرمانه دولتی تا نامه‌های خصوصی و خانوادگی، اسناد مالی و... مربوط به آن شخص در بخش مورد نظر آمده باشد. بدین ترتیب مجموعه حاضر از تنوع خاصی برخوردار است، مضاف بر اینکه عکس‌ها و اسناد ارائه شده برای اولین بار انتشار می‌یابد. بخشی از مهم‌ترین اسناد مرتبط با فرزندان رضاخان که با موضوعات زیر در کتاب دسته‌بندی شده، از قرار ذیل است:

غلامرضا پهلوی و ملکه توران (فعالیت اقتصادی ملکه توران و غلامرضا پهلوی به‌طور مجرا، ازدواج‌های ملکه توران و غلام‌رضا پهلوی به‌طور مجزا، اخراج ملکه توران از دربار به دستور تاج الملوک)

شمس پهلوی (نوجوانی، آشنایی و ازدواج با پهلبد، تغییر مذهب، شمس و جمعیت ادبی، انتخاب همسر برای محمدرضا، فعالیت اقتصادی و...)

اشرف پهلوی (در کودکی و نوجوانی، اشرف و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، اشرف و قمار و قاچاق عتیقه و مواد مخدر، خصوصیات اخلاقی اشرف)

فاطمه و محمودرضا پهلوی (فاطمه و ازدواج با علی هیلر و ارتشبد خاتمی، ارتشبد خاتمی و معاملات اسلحه، فعالیت‌های اقتصادی محمودرضا پهلوی، محمودرضا و تجارت تریاک)

حمیدرضا پهلوی (دوران نوجوانی و شایعه ولایتعهدی وی، اخلاق و روحیات دردسرساز، اخراج از دربار، فرزندان و...)».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار