کد خبر: 1038986
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
حدود یک ماه تا پایان سال باقیمانده و بازار آنقدر شلوغ است که دیگر جایی برای سوزن انداختن نیست! انگار نه انگار که کرونا وجود دارد، مردم بیخیال این ویروس منحوس در حال بررسی اجناس در بازار هستند و می‌خواهند که خودشان را برای شب عید آماده کنند! این در حالی است که بار‌ها و بار‌ها پزشکان نسبت به شیوع کرونا در محل‌های پرتجمع هشدار داده و از مردم خواسته‌اند تا از رفتن به اماکن شلوغ پرهیز کنند.
محیا حسینی
سرویس جامعه جوان آنلاین: انگار که هیچ‌کس گوشش بدهکار نیست، یک نفر قیمت آجیل را می‌پرسد و نفر دیگر در حال بررسی لباس برای مهمانی است! نفر دیگر ظرف و ظروف را تماشا می‌کند و در حالی که چند کیسه پلاستیکی در دستش است، لیوان‌هایی را که انتخاب کرده به بغل دستی‌اش نشان می‌دهد و نظر او را برای خرید آن‌ها می‌پرسد! رفتار این افراد طوری است که انگار کرونا را باور نکرده‌اند یا اینکه از نظر آن‌ها کرونا در بازار وجود ندارد!

الهه یکی از همین افرادی است که به بهانه خرید آخر سال به بازار می‌رود. او که ۳۵ سال دارد در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود هشدار‌ها و خطر کرونا به بازار می‌رود، می‌گوید: «شب عید است و بازارگردی‌اش، مگر می‌شود از آن گذشت؟! از طرفی لباس‌های زمستانی حراج شده و الان فرصت خوبی برای خرید است.»

او در واکنش به این سؤال که آیا اگر خرید در حراجی زمستانه بازار به قیمت جان هم تمام شود، ارزشی دارد، می‌گوید: «اگر به بازار رفته باشید، می‌بینید که همه می‌آیند. من هم یکی از آن همه! مراقب هستم که کرونا نگیرم و الکل و ماسکم را همراهم می‌برم!»

عده‌ای دیگر، اما برای دید و بازدید نوروز آماده می‌شوند و از آنجایی که در این یکسال از کرونا در امان مانده‌اند، تصور می‌کنند که دیگر خطری تهدیدشان نمی‌کند! هستند کسانی که برای سفر در تعطیلات نوروز نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند. در این میان هنوز مسئولان هیچ محدودیت خاصی در نظر نگرفته‌اند و زیر سایه این بی‌توجهی، کرونا جولان می‌دهد.

هر چه زودتر وضعیت محدودیت‌های تعطیلات نوروز مشخص شود

به نظر می‌رسد که عادی‌انگاری کرونا توسط مردم سبب شیوع مجدد این ویروس در برخی از استان‌ها شده‌است و مسئولان نیز قوانین سختگیرانه‌ای برای محدودیت‌ها و عدم تجمع افراد درنظر نگرفته‌اند. به همین دلیل سیر ابتلا به کرونا صعودی و براساس ارزیابی‌ها مراجعه به بیمارستان‌ها نیز بیشتر شده‌است. موضوعی که دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به آن اشاره می‌کند و به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «طی دو هفته اخیر حدود ۴۰ درصد، مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان افزایش پیدا کرده‌است. متأسفانه بیمارستان‌هایی که برای درمان کرونا اختصاص داده‌شده دیگر تخت خالی ندارد و این به آن معناست که باید از ظرفیت بخش‌های عادی سایر بیمارستان‌ها برای بستری بیماران کرونا استفاده کنیم.»

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه می‌دهد: «اگر محدودیت‌های کرونایی درنظر گرفته نشود و نظارت خوبی روی آن نباشد تا عید نوروز به پیک جدید کرونا خواهیم رسید. بنابراین باید محدودیت‌های بیشتر با قوانین سختگیرانه درنظر گرفته شود و مردم نیز در این مسیر باید همکاری کنند.»

او با تأکید بر اینکه باید هر چه زودتر وضعیت محدودیت‌ها برای تعطیلات نوروز مشخص شود، می‌گوید: «همانطور که سفر‌های قبلی مردم موجب افزایش آمار ابتلا به کرونا شد، اگر برای تعطیلات عید نوروز نیز برنامه‌ریزی مناسبی انجام نشود به طور حتم شیوع کرونا بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد. مانند تعطیلات گذشته که سفر‌ها موجب افزایش آمار مبتلایان به کرونا شده بود.»

گردش ناقلان بی‌علامت در بازار و دورهمی‌ها

طبرسی به ناقلان بی‌علامت کرونا نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «حدود ۸۰ درصد مردم علائم ابتلا به بیماریشان خفیف و در حد سرماخوردگی یا سردرد است، آن‌وقت این افراد با حضور در بازار، مجامع و مجالس موجب شیوع کرونا و ابتلای تعداد زیادی از افراد به کرونا می‌شوند. همانطور که مرحوم مهرداد میناوند و مرحوم علی انصاریان به استودیو رفتند و به ظاهر همه افراد سالم بودند، اما در نهایت این دو عزیز مبتلا به کرونا شدند و جان خود را از دست دادند.»

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره زمان مراجعه به بیمارستان برای درمان کرونا می‌گوید: «افراد مبتلا به کرونا که علائم خفیف دارند، نیازی نیست که به بیمارستان مراجعه کنند، آن‌ها با مصرف زیاد مایعات و استراحت بهبود پیدا خواهند کرد، اما آن دسته از افراد که علائم خطر مانند احساس ناراحتی در قفسه سینه، تنگی نفس، تب طولانی و کم آوردن نفس برای انجام کار‌های معمول دارند حتماً به بیمارستان مراجعه کنند تا شرایط آن‌ها بررسی شود.»

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به تصور اشتباه برخی از افراد مبنی بر اینکه با رفتن به بیمارستان حالشان بدتر خواهد شد، اشاره می‌کند و می‌گوید: «ذات این بیماری، پیشروی است. به همین دلیل این تصور که هر کسی به بیمارستان برود، حالش بدتر می‌شود، اشتباه است، زیرا که اگر تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان در خانه می‌ماندند به دلیل عدم کنترل بیماری و عدم به موقع تزریق دارو به طور حتم حالشان وخیم می‌شد و مشخص نبود چه سرنوشتی برایشان رقم می‌خورد.»

محدودیت‌های کرونایی شب عید در راه است

در همین رابطه دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با حضور در برنامه صبح بخیر ایران نسبت به تجمع در شب عید و سفر‌های پیش رو ابراز نگرانی کرد و گفت: «از یک سو تجمع برای خرید‌های شب عید و از سوی دیگر سفر‌هایی که از الان مردم برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند از جمله نگرانی‌های ما است. مواردی از سوی آقای زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در ۲۸ بند به ما پیشنهاد شده که قطعاً بر اساس آن برنامه‌ریزی خواهد شد.»

معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه سیر کرونا در دو هفته اخیر نگران‌کننده بوده‌است، می‌گوید: «متأسفانه ساده‌انگاری و کم‌شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، انتقال ویروس کرونا را افزایش داده‌است.»
او با اشاره به نقش مردم در کنترل شیوع کرونا اظهار داشت: «قطعاً محدودیت‌هایی برای اول اسفندماه در نظر گرفته و اعلام می‌شود، اما به طور حتم بخش عمده کنترل این ویروس به خود مردم بازمی‌گردد تا از تجمع پرهیز کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار