کد خبر: 1038898
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۵
محمدرضا بایرامی در اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب در سخنانی با اشاره به عکس‌های نویسندگان و شعرای فقید انقلاب اسلامی که تصاویرشان در سالن اجرای مراسم قرار داشت، گفت: من از همکاری و همراهی با بیشتر این نویسندگان و اساتید ادبی، خاطرات فراموش‌نشدنی دارم. ما روز‌های خوبی را با یکدیگر سر کردیم.
علی موحد
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب با تجلیل از محمدرضا بایرامی و محمدرضا سهرابی‌نژاد در حوزه هنری برگزار شد.

بایرامی در این مراسم با یادآوری خاطرات خوبی که از دوستی با زنده‌یاد امیرحسین فردی داشته است، گفت: امیرحسین فردی انسانی ادیب، وارسته و با احساس بود که بیشتر از آنکه به احوا‌لپرسی با مسئولان و رؤسا علاقه داشته باشد، به پرسیدن حال گل‌ها، شمشاد‌ها و پرندگان علاقه داشت. او انسان عجیبی بود که حواسش به همه نویسندگان بود و همانطور که از حرکت مسجد جوادالائمه (ع) مراقبت می‌کرد، حواسش به جایزه شهید غنی‌پور و سایر فعالیت‌های ادبی هم بود. او همیشه شنونده انتقادات بود و با صبوری همه حرف‌ها و حتی انتقادات را شنوا بود و ما امروز بیشتر از قبل به چنین نویسندگانی نیازمندیم.

فردی ادبیات انقلاب را به بلوغ رساند

در ادامه برنامه محمدمهدی دادمان در سخنان کوتاهی با یادآوری تلاش‌های مرحوم امیرحسین فردی برای رشد و تعالی ادبیات انقلاب گفت: او حرکتش را از مسجد جوادالائمه (ع) آغاز کرد، در حوزه هنری ادامه داد، در جایزه شهید غنی‌پور رشد داد، در جشنواره داستان انقلاب به حد اعلاء رساند و در کارگاه قصه و رمان تلاش کرد ادبیات انقلاب را به نقطه بلوغ برساند. رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با تقدیر از تلاش‌های محمدرضا بایرامی و محمدرضا سهرابی‌نژاد گفت: جایگاه این اساتید به دلیل زحماتی که برای ادبیات انقلاب کشیده‌اند، بسیار رفیع و ارزنده است.

در ادامه مراسم دوازدهمین جشنواره که با اجرای رسالت بوذری برگزار می‌شد، مراسم تقدیر از محمدرضا بایرامی، نویسنده برگزار شد. بایرامی در سخنانی با اشاره به عکس‌های نویسندگان و شعرای فقید انقلاب اسلامی که تصاویرشان در سالن اجرای مراسم قرار داشت، گفت: من از همکاری و همراهی با بیشتر این نویسندگان و اساتید ادبی، خاطرات فراموش‌نشدنی دارم. ما روز‌های خوبی را با یکدیگر سر کردیم.

شاعر انقلابی هستم و انقلابی خواهم ماند

محمدرضا سهرابی‌نژاد نیز با یاد کردن از نویسندگان متعهد انقلاب همچون امیرحسین فردی با بیان اینکه من یک شاعر انقلابی هستم، انقلابی خواهم ماند و به این انقلابی بودن افتخار می‌کنم، گفت: با آنکه جوان‌گرایی بسیار خوب است، اما باید همزمان از کسانی که سال‌ها در ادبیات انقلاب کار کرده و عمرشان را برای این ادبیات گذاشته‌اند، استفاده شود و آن‌ها به فراموشی سپرده نشوند، به این ترتیب است که ادبیات ما به اوج خواهد رسید. در کلیپی که درباره این شاعر متعهد انقلابی منتشر شد، وی با بیان زندگی دشواری که طی کرده و به این جایگاه در ادبیات ایران رسیده است، گفت: کتابخانه، معدن و گنجینه و دریایی از فضیلت ملت‌هاست، چون در اینجا کتاب‌هایی از کشور‌های مختلف از گذشته و حال است و ما با مطالعه آن‌ها می‌توانیم در عقل و تجربه آنها، در دنیای نویسندگان آن‌ها شریک شویم و با مطالعه که از واژه طلوع‌کردن و روشن‌شدن است به مقاماتی می‌رسیم که به آن ادیب می‌گویند. در ادامه مراسم، حسینعلی جعفری، دبیر علمی بخش داستان جشنواره در سخنانی با اشاره به جشنواره امسال فیلم فجر گفت: من از سینماگران می‌خواهم که به سمت اقتباس از داستان‌های نویسندگان کشورمان حرکت و از این داستان‌های بدیع و جذاب برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایشان استفاده کنند.

در این برنامه علی‌محمد مؤدب، دبیر علمی بخش شعر جشنواره با اشاره به رشد قابل توجه آثار شعری جشنواره امسال گفت که باید توجه ویژه‌ای به جوایز جشنواره‌ها صورت گیرد و میزان جوایز افزایش یابد.

خاطره‌ای از دیدار طاهره صفارزاده با امام (ره)

همچنین در حاشیه مراسم شب شعر «جشنواره شعر و داستان انقلاب» که با یادی از زنده‌یاد طاهره صفارزاده، شاعر و مترجم قرآن کریم در حوزه هنری برگزار شد، تالار جلسات زنده‌یاد «طاهرصفارزاده» افتتاح شد. در این مراسم حاضران به بیان خاطرات خود از فعالیت‌های فرهنگی و سلوک اخلاقی این زن اندیشمند مسلمان پرداختند.

محمدرضا سهرابی‌نژاد، شاعر پیشکسوت درباره زنده‌یاد صفارزاده با بیان اینکه او از پایه‌گذاران حوزه هنری بود، گفت: اگرچه خانم صفارزاده در غرب تحصیل و سال‌ها در دانشگاه‌های کشور‌های مختلف تدریس کرده بود، اما مطالعه عمیق و دقیقی در زمینه قرآن و دین‌پژوهی داشت و ترجمه او از قرآن، به اذعان محققان این حوزه، ترجمه‌ای بسیار قوی است.

این شاعر پیشکسوت با بیان اینکه افتتاح این تالار، همزمان با جشنواره شعر و داستان انقلاب را باید به فال نیک گرفت، ادامه داد: زنده‌یاد طاهره صفارزاده با تمام بزرگی و شکوه علمی که داشت، خادم دین و انقلاب بود. ایشان شاعر عاقبت بخیری بود.

در ادامه این مراسم، صادق رحمانی، شاعر پیشکسوت نیز درباره شخصیت این اندیشمند مسلمان گفت: زنده‌یاد صفارزاده زندگی سراسر تلاش و مجاهدتی در زمینه ادبیات، دین‌پژوهی و ترجمه داشت. سال‌های اولیه فعالیتش، بیشتر به ادبیات و شعر معطوف بود که دوران موفقی بود. از ویژگی‌های شعر صفارزاده زبان بی‌پیرایه اوست. بعد‌ها هم که او به ترجمه روی آورد، در این زمینه هم بسیار موفق بود. ترجمه قرآن، دعای کمیل و بخش‌هایی از نهج‌الفصاحه به زبان انگلیسی از جمله کار‌های بسیار خوب او در زمینه دینی است. وی در ادامه افزود: زنده‌یاد صفارزاده از جمله زنانی بود که نشان موفقیت زن ایرانی را کسب کرد و جزو برگزیدگان نهضت اسلامی بود که هم در زمینه ادبیات موفق و هم به عنوان نظریه‌پرداز و دین‌پژوه شناخته شده بود.

خاطرات دعایی از سلوک رفتاری صفارزاده

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود دعایی، محقق و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و از شاگردان امام خمینی (ره)، به بیان خاطراتی از سلوک رفتاری این بانوی فرهیخته و همچنین دیدار او با امام (ره) پرداخت و شعری را که زنده‌یاد صفارزاده برای رهبر کبیر انقلاب هنگام اقامت در پاریس سروده بود، در مراسم خواند.

حجت‌الاسلام دعایی افزود: مقام معظم رهبری هم هنگامی که این زن اندیشمند مسلمان به ملاقاتشان رفتند، از تیم حفاظت خواسته بودند با احترام بسیار از ایشان استقبال شود.

جلال صفارزاده، برادر زنده‌یاد طاهره صفارزاده نیز در این مراسم با بیان اینکه خواهرش هیچ دلبستگی‌ای به مال و مقام دنیایی نداشت، گفت: او بابت بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی‌ای که انجام داد، هیچ حقوقی دریافت نمی‌کرد و حتی از سازمانی که ۱۷ سال در آنجا فعالیت کرد، هیچ مبلغی دریافت نکرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار