کد خبر: 1038851
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
رزمایش مشترک ایران، روسیه و هند آغاز شد
به فاصله یک سال از نخستین رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه در دریای عمان، دومین رزمایش این بار در غیاب چین و با حضور ایران، روسیه و هند در منطقه شمال اقیانوس هند آغاز شد؛ رزمایشی که به گفته مسئولان برگزاری به فهرست رزمایش‌های سالانه این کشور‌ها افزوده شده و انتظار می‌رود دست‌کم سالی یکبار شاهد این رزمایش مشترک بین‌المللی باشیم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه که ششم دی‌ماه ۱۳۹۸ به مدت چهار روز در آب‌های دریای عمان برگزار شد، حکایت از همکاری‌های جدی امنیتی و نظامی این سه کشور برای مقابله با تهدیدات موجود در منطقه داشت؛ رزمایشی که نخستین رزمایش مشترک ایران و دو قدرت جهانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود و وزارت دفاع امریکا در واکنش به این رزمایش سعی کرد رویکردی محتاطانه به آن داشته باشد و اعلام کرد که آن را «رصد» خواهد کرد.

هدف دستیابی به امنیت جمعی در منطقه

دیروز این رزمایش مرکب با هدف دستیابی به امنیت جمعی در سطح منطقه آغاز شد. فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه هدف کلی رزمایش مرکب امنیت دریایی در منطقه شمال اقیانوس هند و دستیابی به امنیت جمعی در سطح منطقه است، گفت: «در سال گذشته نیروی دریایی چین را که نیروی پر قدرتی است، در کنار نیرو‌های دریایی پرقدرت مسلح جمهوری اسلامی ایران داشتیم. امسال با توجه به اینکه رزمایش با سال نو چین همزمان شده است، چینی‌ها اعلام کردند بعد از سال نو چینی به رزمایش اضافه خواهند شد.» دریادار خانزادی تصریح کرد: «هدف کلی رزمایش دستیابی به امنیت جمعی در سطح منطقه است که کمک کند امنیت شمال اقیانوس هند به این شکل که پایدار است به نفع ذی نفعان تداوم پیدا کند. ویژگی رزمایش امسال اضافه شدن نیروی دریایی هند به رزمایش است. همزمان اتفاقات خوبی در منطقه اقیانوس هند در حال انجام است. در کشور پاکستان با محوریت پاکستان رزمایش «امان» که مفهومش ایمن سازی است در حال برگزاری است که فرمانده قرارگاه ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رزمایش حضور و بر چگونگی انجام آن نظارت دارد. همین طور یکی از کارگاه‌های اجلاس آیونز در کشور هند تحت عنوان مقابله با بلایای طبیعی (HADR) در حال برگزاری است که در این کارگاه هم نماینده ما حضور دارد.»

استکبار باید منطقه را ترک کند

دریادار خانزادی اذعان کرد: «مجموعه تلاش‌هایی که در منطقه اقیانوس هند در حال شکل‌گیری است، نشان می‌دهد که کشور‌های این منطقه به ویژه آن‌هایی که صاحب قدرت‌های دریایی هستند نسبت به گذشته همگراتر می‌شوند که امنیت جمعی را به دست بیاوریم. مفهوم آن این است که استکبار جهانی که تا امروز در منطقه یکه تازی می‌کرد باید متوجه بشود که منطقه را ترک کند. این منطقه صاحب دارد و نیروی دریایی تسلط کافی را برای برقراری امنیت منطقه دارد. همه این‌ها به معنای رشد و توسعه امنیت به نفع امنیت منطقه‌ای و تجارت جهانی خواهد بود.»

همگرایی منطقه‌ای، ضامن حفظ منافع اقتصادی

امیر دریادار دوم غلامرضا طحانی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش در نشست توجیهی رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه ۲۰۲۱ که با حضور فرماندهان یگان‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی روسیه شرکت‌کننده در این رزمایش برگزار شد، تأمین امنیت خطوط دریایی در شمال اقیانوس هند را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رزمایش مرکب اعلام کرد و افزود: «برقراری امنیت خطوط کشتیرانی در این منطقه، به ویژه در محدوده بین تنگه هرمز، تنگه مالاگا و تنگه باب‌المندب، ضامن حفظ منافع اقتصادی در صحنه جهانی است که همکاری و همگرایی نیرو‌های دریایی مختلف را می‌طلبد.» امیر دریادار دوم طحانی با بیان اینکه رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه ۲۰۲۱ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: «کشور‌های بسیاری در منطقه دریای عمان و اقیانوس هند که از مناطق کلیدی تجارت جهانی محسوب می‌شود، تردد دارند و به همین جهت حفظ امنیت دریایی در آن بسیار مهم و حیاتی است.» وی با بیان اینکه بالا بردن آمادگی رزمی، دستیابی به امنیت جمعی و تبادل تجربه در حوزه مقابله با تروریسم و دزدی دریایی از اهداف مهم این رزمایش است، گفت: «امیدواریم به نحو مطلوب و شایسته بتوانیم مراحل مختلف طرح‌ریزی و اجرای این رزمایش مرکب دریایی را انجام دهیم.»

رزمایشی به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع

طحانی، سخنگوی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند همچنین طی سخنانی در نشست خبری رزمایش اظهار داشت: «رزمایش مرکب امنیت دریایی در تقویم سالیانه دریایی کشور‌های شرکت کننده به ویژه جمهوری اسلامی ایران و روسیه درج شده و خوشحالیم که امسال برای دومین بار میزبان برگزاری این رزمایش هستیم.» وی با اشاره به اهمیت منطقه شمال اقیانوس هند گفت: «شمال اقیانوس هند بین سه تنگه راهبردی از پنج تنگه راهبردی دنیاست. تنگه هرمز در شمال، تنگه مالاکا در شرق و تنگه باب المندب در غرب منطقه شمال اقیانوس هند واقع شده است که در حقیقت بیضی انرژی دنیا را احاطه کرده است و با توجه به تردد شناور‌های تجاری و نفتکش در این منطقه حساس ضرورت برقراری امنیت تجارت دریایی را دو چندان کرده است.»

سخنگوی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند گفت: «امنیت تعطیل بردار نیست و تمرینات در جهت ارتقای امنیت نیز تعطیل بردار نیست. منطقه انجام این رزمایش منطقه شمال اقیانوس هند به وسعت ۱۷ هزار کیلو متر مربع است و با توجه به برنامه ریزی‌هایی که انجام شده است استقرار شناور‌ها را در لنگرگاه داشتیم وبرنامه‌های پیش‌بینی شده در لنگرگاه در ساعت مشخص شده جهت عزیمت شناور‌ها به سمت منطقه تمرین انجام خواهد شد.» وی یکی از اهداف این رزمایش را مهارت افزایی کارکنان در حوزه امداد و نجات دریایی عنوان کرد و افزود: «تعامل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه دریا‌های بین الملل و برقراری امنیت تجارت دریایی با تمرین فرماندهی و کنترل و بهره‌گیری از تمرینات مخابراتی و عملیاتی از نکات قابل توجه و حائز اهمیت است که در این رزمایش اجرا می‌شود.»
در ادامه فرمانده ناوگروه نیروی دریایی روسیه گفت: «از طرف ناوگروه روسی و فدراسیون روسیه برگزاری این رزمایش را به شما تبریک می‌گوییم و امیدواریم این رزمایش به نحو احسن انجام شود ما با دو یگان در این رزمایش مرکب شرکت کردیم، فریگت Stoiky و ناو سوخت رسان kola». وی با اشاره به برگزاری جلسه توجیهی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: «جلسه بسیار خوبی بود و تمامی طرح‌ها و سناریو‌های چیده شده انجام می‌شود.»

تیراندازی ناو‌های ایران و روسیه به سمت اهداف دریایی

در اجرای اولین مرحله از تمرینات رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند، شناور‌های ایران و روسیه به سوی اهداف از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند.

سخنگوی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند افزود که در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور ایران و روسیه به سر فرماندهی ناوشکن تمام ایرانی جماران و با استفاده از سلاح‌های مختلف به سوی اهداف سطحی از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند. همچنین در مرحله بعد تمرین «Photofx» شامل صورت‌بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش متناسب با تهدیدات موجود در منطقه صورت گرفت. دریادار دوم طحانی اضافه کرد رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند از سه شنبه ۲۸ بهمن ماه در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شده و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

الحاق ناوگروه دریایی هندوستان به رزمایش

سخنگوی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند، با اعلام الحاق ناوگان منتخب نیروی دریایی کشور هندوستان به رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند، اظهار داشت: درحین انجام رزمایش دریایی ایران و روسیه درخواستی از طریق نیروی دریایی کشور هندوستان برای شرکت در این رزمایش دریایی برای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ارسال شد. وی ادامه داد: درخواست نیروی دریایی هندوستان برای شرکت در این رزمایش از طریق سلسله مراتب به مجموعه ما ابلاغ شد و بنابر تصمیمات ابلاغی از سوی سلسله مراتب بر ما تکلیف شد که از این ناوگروه هندوستانی استقبال کرده و آن‌ها را در فعالیت‌های عملیاتی و سریال‌های دریایی با این ناو مشارکت داشته باشیم و بخشی از وظایف عملیاتی در دریا را به صورت مشارکتی با این واحد هندی انجام دهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار