کد خبر: 1038748
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
تولید ملی در یک جمع اتفاق می‌افتد؛ جمعی همدم و همراه که کنار هم چرخ‌های صنعت را می‌چرخانند و درآمد کسب می‌کنند تا معیشت خود را پیش ببرند و چرخ اقتصاد کشور را هم بچرخانند. «بارکد» نماهنگ تازه منتشر شده مرکز موسیقی مأوا در جمع نوجوانانی که در نماهنگ حضور دارند و سرود می‌خوانند، سراغ همین جمع رفته است؛ جمعی که در این نماهنگ از هم پراکنده شده‌اند... هر چند ما تمام جمع را نمی‌بینیم، اما پدر نوجوانی که روایت موجود را پیش می‌برد با تعطیلی کارخانه، بیکار شده و بدون آنکه به خانواده‌اش بگوید در خیابان دستفروشی می‌کند. در واقع تعطیلی یک کارخانه که نمادی است از تولید ملی، پدران بسیاری را به سمت مشاغل کاذب سوق داده تا بتوانند برای اداره خانواده‌شان درآمدی داشته باشند.
محمدجواد توسلی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:حضور نوجوان‌ها و اقدامات آن‌ها برای بازگشایی و آغاز به‌کار دوباره کارخانه‌ای که با تعطیلی‌اش پدرانشان بیکار شده‌اند، اتفاق جالبی است. هر چند نوجوان‌ها و نسل آینده پیش از این هم در کار‌های مرکز موسیقی مأوا نقش پررنگی داشته‌اند، اما این‌بار عمل‌گرا هستند و خبر از ظهور نسلی می‌دهند که همنوا با یکدیگر می‌خوانند و در تکاپو هستند که شرایط زمانه‌شان تغییر کند، البته بارکد دومین نماهنگی است که با هدف حمایت از تولید ملی منتشر می‌شود. ما در موسسه مأوا قبل از انتخابات دوره قبل ریاست جمهوری تلاش کردیم به رئیس‌جمهور آینده نکاتی را گوشزد کنیم، در تولید شعر و تصویر تلاش کردیم بگوییم ارتقای تولید ملی و جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولاتی که نمونه باکیفیت داخلی دارند چگونه می‌تواند آینده بهتری برای خانواده‌های ایرانی رقم بزند.


در نماهنگ تازه هم مانند نمونه قبلی‌اش از تکیه بر توانایی ایران و ایرانی می‌گوییم و اعتماد نکردن به بیگانگانی که هر چند به ظاهر قرار است به گشتن چرخ صنعت در ایران کمک کنند، اما هر روز به بهانه‌ای و اتفاقی چوب هم لای چرخ صنعت ایرانی می‌گذارند. نماهنگ دوم، اما توصیه و تلاش برای فرهنگ‌سازی نیست، چراکه طی چهار سال گذشته و با وجود تأکیدات رهبری در عمل اتفاقی که باید نیفتاده، اما جامعه از لزوم خرید کالای ایرانی و حمایت از آن بسیار شنیده است. پس حالا باید یک قدم جلوتر رفت و خواهان عمل‌گرایی از مسئولان و همچنین مردم شد. صدای اعتراض برای ورود بی‌رویه کالای خارجی را به گوش همه رساند و گفت همه ما از مسئولان تا مردم به سهم خود در تعطیلی هر کارخانه و به خطر افتادن معیشت هموطنانمان مقصریم و البته همه می‌توانیم با مدیریت و رفتار درست جلوی بروز چنین اتفاقاتی که همواره موجب بروز و پررنگ‌شدن آسیب‌های اجتماعی فراوانی هم می‌شوند، بایستیم.

اگر با نسل جدید مواجه شوید و کمی با آن‌ها حرف بزنید، می‌بینید نوجوان امروز از همه ما پاسخ می‌خواهد و محیط پیرامون خود را با دقت کاوش می‌کند و می‌خواهد کاری انجام بدهد. این رویکرد از کجا آمده است؟ مسلماً از دل همین فرهنگسازی‌ها، حرف‌هایی است که شاید ما نسل‌های قدیم‌تر را چندان به خود معطوف نکند، اما آن‌ها را به فکر فرو می‌برد.

همین موضوع نشان می‌دهد انتخاب گروه سنی نوجوانان برای تهیه سرود و نماهنگ که به طور مداوم در حال انجام است، انتخاب درستی است. هر قدر که فرهنگ‌سازی برای بزرگسالان دشوار است، بالعکس برای کودکان و نوجوانان راحت‌تر است و می‌تواند فردای غنی‌تری برای جامعه بسازد. نوجوانانی که در تولید این نماهنگ‌ها و سرود‌ها حضور دارند، پیامی را به هم‌نسلان خودشان می‌رسانند که مسلماً تأثیر بهتری بر آن‌ها دارد و بیشتر جدی‌اش می‌گیرند؛ پیام همراهی، خواندن با هم و عمل کردن در کنار هم برای داشتن فردایی بهتر.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار