کد خبر: 1038729
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
بار دیگر تهاتر برق با برنج مطرح شده است و این‌بار طرف تهاتر، پاکستان است، اما به گفته کارشناسان همچنان مشکلات بانکی ناشی از تحریم‌های سختگیرانه امریکا اجازه این تهاتر را نمی‌دهد، ضمن اینکه ثبت سفارش به شکل تهاتر در بند‌های تجاری کشور نیامده و بانک مرکزی ایران تعریفی برای آن ندارد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین:  ماه گذشته تقریباً وزیر صمت از پیشنهاد واردات برنج در مقابل صادرات برق خبر داد و گفت: این طرح منتظر تصویب بانک مرکزی کشور‌های متقابل است. علیرضا رزم‌حسینی ابراز تمایل به برقراری روابط تجاری برخی کشور‌ها از جمله پاکستان با ایران در قالب تهاتر را یکی از دستاورد‌های مذاکرات دولتمردان از آغاز تحریم‌ها علیه ایران دانست.

حالا بار دیگر موضوع تهاتر برق و برنج با کشور پاکستان در دستور کار قرار گرفته است. به گفته کارشناسان هرچند در حال حاضر بخشی از تجارت بین ایران و برخی کشور‌ها به همین ترتیب دنبال می‌شود، اما همواره همراه با چالش بوده و نمی‌توان آن را به تمام کالا‌ها و همه کشور‌ها تعمیم داد. آن‌ها یکی از اصلی‌ترین مشکلات با طرف پاکستانی را مربوط به عدم همکاری بانک‌های آن کشور می‌دانند. سه سال پیش هم تجار جلساتی با پاکستانی‌ها برای تهاتر برنج داشتند که به دلیل عدم همکاری بانک‌های آن کشور به نتیجه نرسید. در آن زمان نیز طرف پاکستانی به‌رغم قول‌هایی که داده بود هیچگاه زمینه‌های لازم برای این تهاتر را آماده نکرد.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران در گفتگو با ایلنا با اشاره به سوابق پیشنهاد ایران برای تهاتر برق با پاکستان اظهار کرد: همچنان این موضوع در حد پیشنهاد باقی مانده است و مهم‌ترین مشکل که همان همکاری بانک‌های پاکستان است هنوز پابرجاست. علاوه بر مشکل عدم همکاری بانک‌های پاکستان، ما با مشکل نبود تعریف مشخصی از ثبت سفارش به شکل تهاتر در بند‌های تجاری کشور و بانک مرکزی ایران هم روبه‌رو هستیم.

کشاورز تأکید کرد: شرکت‌هایی هستند که حاضرند به عنوان واسطه در ایران بهای کالا را به ریال دریافت و در پاکستان با روپیه خرید کنند، اما قابل اعتماد نیستند. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، اعتماد به این شرکت‌ها ریسک بزرگی برای ما محسوب می‌شود، چراکه هیچ ضمانت معتبری وجود ندارد که پول تجار حفظ شود. کشاورز معتقد است، تهاتر برای تأمین کالای اساسی مردم در شرایط سخت تحریم گزینه‌ای است که ناگزیر باید به آن پرداخته شود، اما برای عملی شدنش باید ابزار‌های لازم فراهم شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
0
0
تهاتر و ثبت سفارش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار