کد خبر: 1038721
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
رسول سنائی‌راد
‌وزیر محترم اطلاعات در گفت‌وگوی ویژه خبری با شبکه دوم سیما موارد چندگانه‌ای را مطرح کرد که دو ادعای وی نه‌تن‌ها با منافع ملی و مصالح کشور مغایرت آشکار داشت، بلکه با شخصیت حقوقی خود وی هیچ همخوانی نداشت و انتظار نمی‌رفت که چنین ادعا‌هایی از عالی‌ترین مقام اطلاعاتی و امنیتی کشور شنیده شود. این ادعا‌های قابل مناقشه عبارت بود از:

۱- وجود ممانعت از پیگرد عامل اصلی تدارک ترور شهید فخری‌زاده به دلیل عضویت او در نیرو‌های مسلح.

۲- احتمال ساخت سلاح هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران در شرایط خاص فشار و تحریم.

از آنجا که دکتر علوی سخنان خود را از روی یک متن و آن هم همراه با مکث و تأنی ادامه می‌داد، می‌توان نقش برخی مشاوران را در این نوع القائات ناصواب محتمل دانست و از همین رو به عنوان یک ناظر بیرونی و البته خیرخواه و ناصح موارد ذیل را به‌عنوان پیامد‌های این القائات برای اطلاع وزیر محترم اطلاعات بیان می‌دارد:

۱- ضربه به اعتبار و صداقت جمهوری اسلامی برای پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود و ایجاد این تلقی که ادعای صلح‌آمیز بودن فناوری هسته‌ای یک فریب سیاسی است و در شرایطی احتمال انحراف آن به سمت ساخت سلاح هسته‌ای وجود دارد. ۲- تقویت برداشت وجود دوگانگی و اختلاف بین مسئولان جمهوری اسلامی ایران که بخش‌هایی با اتکا به فتوای رهبری معظم فناوری هسته‌ای را فقط برای اهداف صلح‌آمیز و غیرنظامی دنبال می‌کنند و گروهی نیز ساخت سلاح هسته‌ای را در شرایط خاص مباح و جایز می‌شمارند. ۳- تأیید وجود شکاف امنیتی و نفوذپذیری شدید در بدنه نیرو‌های مسلح و ممانعت از پیگیری آن برای سرپوش گذاشتن بر این شکاف که ممانعت از پیگیری اطلاعاتی درباره یک عنصر تروریست در پرونده شهید فخری‌زاده نمونه آن است.

این درحالی است که دشمنان نظام اعم از امریکا و متحدان غربی، صهیونیستی و عربی آن و گروهک‌های ضد انقلابی به شدت به ایجاد هراس از ایران اسلامی و ضربه به اعتبار آن محتاج بوده و با اتکا به القائات دکتر علوی در احتمال ساخت بمب هسته‌ای می‌توانند اهداف کینه‌توزانه خود را در موارد زیر دنبال نمایند:

۱- ایجاد تردید نسبت به صلح آمیز بودن فناوری هسته‌ای و تقویت تلقی همانندپنداری آن با مسیر کره‌شمالی. ۲- اعتبار بخشی به ادعا‌های واهی مبنی بر تلاش ایران برای غنی‌سازی فراتر از سطوح اعلامی و تحت نظارت برای ایجاد تردید در کشور‌های چین و روسیه و اجماع‌سازی علیه پرونده هسته‌ای و تحریم‌های ظالمانه با اتکا به این ادعا‌های پوچ و ساختگی. ۳- تقویت موج ایران‌هراسی و همراه‌سازی تمامی کشور‌های مخالف توسعه سلاح‌های هسته‌ا‌ی و یا نگرانی از آن.

همچنین ادعای ایشان نسبت به ممانعت از پیگیری یک عنصر تروریست به دلیل عضویت در نیرو‌های مسلح که با وجود نقش در ماجرای ترور شهید فخری‌زاده، اجازه پیگرد را از وزارت اطلاعات سلب کرده نیز ضربه به منزلت و جایگاه نیرو‌های مسلح بوده و وقتی اخراج او در دوره آموزشی و قبل از ورود به نیرو‌های مسلح نیز آشکار بشود و به اثبات برسد، ضربه به اعتبار اطلاعاتی است که علوی با اتکا به آن چنین ادعایی را مطرح کرده است. شاید دکتر علوی برای اقناع مخاطب نسبت به اینکه چرا تاکنون عوامل اصلی ترور دستگیر نشده‌اند، چنین ادعایی را مطرح کرده باشد، اما عدم اطلاع از اخراجی بودن و همچنین خروج بلافاصله او از کشور پس از جنایت تروریستی را مخاطب نمی‌تواند از وزیر محترم اطلاعات به راحتی قبول کند. بنابراین، طرح ادعا‌هایی که تنها با ادعا‌های برخی محافل بیگانه و مخالف نظام همخوان و مغایر سیاست‌ها و منافع ملی است و علوی آن را از روی یک متن مکتوب همراه با کمی زحمت هم خوانده، جای تأمل و بررسی جدی دارد و قبل از دیگران، خود ایشان باید به واکاوی و بازخوانی آن بپردازد و با شجاعت نسبت به تصحیح و جبران به نفع اعتبار خود و منافع ملی اقدام کند. آنچه ایشان در دو محور فوق مدعی شد و القا کرد و حتی استفاده از تمثیل گربه قرار گرفته در گوشه که ادبیاتی نامتعارف برای یک فرد دارای دکترا محسوب می‌شود، هیچ نسبتی با جایگاه اطلاعاتی و تدبیر و حکمت سیاسی نداشت و فقط می‌توان آن را شبیه برخی ادعا‌های شتابزده و برآمده از سناریو‌های انتخاباتی برای مطرح شدن در فضای رسانه‌ای و جنجالی دانست. شاید هم حضور پشت دوربین رسانه موجب جوزدگی ایشان شده باشد، اما از وزیر اطلاعات انتظار نمی‌رود که شتابزده یا جوگیر شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
0
0
پس افشاگری ان بنده خدا چندسال پیش در خصوص ایشان که منجربه شکایت و زندانی شدنش شد واقعیت داشته
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار