کد خبر: 1038693
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
پایان این داستان خوش نخواهد بود
جدایی یحیی سخت نخواهد بود. خصوصا برای هوادار پرسپولیس که تا امروز هم اگر صدایش در نیامده شاید تنها به دلیل صبری است که طی چند سال اخیر یاد گرفته پیشه کند.
دنيا حيدري

سرویس ورزشی جوان آنلاین:‌ چهار برد پی در پی و کسب 12 امتیاز از 4 بازی اخیر شاید باعث فروکش کردن آتش انتقادات از یحیی و شاگردانش شده باشد اما قدر مسلم این آرامش قبل از طوفان است وقتی همچنان بازیهای پرسپولیس به رغم کسب نتیجه چنگی به دل نمی زند و هیچ اطمینانی به حفظ نتیجه و برتری سرخپوشان تا به صدا در نیامدن سوت پایان بازی توسط داور نیست. مسئله مهمی که دیر یا زود پرسپولیس یحیی را با چالشی جدی مواجه می کند .

جدایی یحیی سخت نخواهد بود. خصوصا برای هوادار پرسپولیس که تا امروز هم اگر صدایش در نیامده شاید تنها به دلیل صبری است که طی چند سال اخیر یاد گرفته پیشه کند و صد البته حجب و حیای خاص سرمربی جوان تیمش که حتی منتقدان را بر آن می دارد تا برابر او جانب ادب و حتی احتیاط در گفتار را با وسواس خاصی رعایت کنند. با این وجود اما یحیی خواسته یا ناخواسته دارد به راهی می رود که جدایی او را از جمع سرخپوشان سخت نخواهد کرد .

عادت هوادار پرسپولیس

هوادار پرسپولیس طی پنج سال اخیر به تیمی مقتدر عادت کرده. تیمی که حتی با وجود بسته شدن پنجره نقل و انتقالات و با مشتی جوان بی نام و نشان جام قهرمانی بالای سر برده و به عنوان نائب قهرمانی در آسیا دست یافته .تیمی که چهار قهرمانی پیاپی و یک نائب قهرمانی آنهم به دلیل تفاضل گل کمتر در کارنامه دارد . تیمی که طی سالهای اخیر نه فقط نتایج درخشان و قابل قبولی کسب کرده که بازیهای خوب و تماشاگر پسندی را هم به نمایش گذاشته . تیمی که البته کوچکترین شباهتی به پرسپولیس یحیی در لیگ بیستم هیچ گونه شباهتی ندارد!

مشکل جای دیگر است

مشکلاتی که تا دیروزی یحیی دم به دقیقه برمی شمرد کاملا واقعیت داشت. از مدیریت ضعیف باشگاه گرفته تا تعلل در حفظ بازیکنان و از دست رفتن مهره های کلیدی و .... و .... با این وجود مشکل یحیی و تیم او که امروز در تلاش است تا با کسب عنوان نائب قهرمانی اندکی از میزان فشارهایی را که هفته هاست تحمل می کند بکاهد آن مواردی نبود که داد سرمربی محجوب و سربه زیر سرخپوشان را در آورده بود. چرا که در غیر این صورت با حل و فصل شدن یا تغییرات صورت گرفته باید شاهد اتفاقاتی به مراتب بهتر و خارق العاده تر از کسب 4 پیروزی ناپلئونی از این تیم می بودیم.

نگاه خوشبینانه

می توان نیمه پر لیوان را دید و خوش بین بود که باخت مقابل آلومینیوم اراک که نخستین شکست این فصل شاگردان یحیی بود توانسته داستان پرسپولیس کالدرون را تکرار کند که بعد از مغلوب شدن برابر نفت مسجد سلیمان از این رو به آن رو شد . اما تنها این نتیجه گیری تنها در صورت نگاهی گذارا به آمار به دست آمده از سوی پرسپولیس است که جواب می دهد نه زمانی که یک پای ثابت بازیهای این تیم از ابتدای فصل تا به امروز باشید و نه زمانی که بازیهای خاطر انگیز این تیم در پنج سال اخیر هنوز هم به مانند یک سریال از مقابل چشمانتان رد شود و فراموش نکرده باشید که پرسپولیس طی سالهای اخیر چطور در زمین تیم قالب میدان بوده و حریف را حتی وقتی بازی را واگذار کرده یا به مساوی رضایت داده تا سرحد ممکن برای دادن حتی یک امتیاز آزار داده . درست برعکس امروز که نه تنها هوادار این تیم که حتی خود یحیی نیز تا به صدا در نیامدن سوت پایان بازی توسط داور از حفظ نتیجه رقم خورده اطمینانی ندارد! نتیجه ای که نگاهی به آمار گل های زده آن نشان میدهد که بیشتر به واسطه توانمندی های فردی بازیکنان و گاها نیز اتفاقی رقم خورده تا براساس تاکتیک و برنامه ریزی تیمی !

عدم توان حفظ نتیجه

یکی از بزرگترین مشکلات تیم یحیی عدم حفظ نتیجه است. بازی با نساجی تنها دیداری است که سرخپوشان نتیجه را به حریف واگذار کرده بودند و در ادامه روند بازی موفق شدند تا باخت را با تساوی یک – یک تاخت بزنند. اما آنچه به کرات در روند نتیجه گیری سرخپوشان در نیم فصل نخست دیده شد از دست رفتن دو امتیاز با ارزش آنهم در واپسین لحظات بازی بود و زمانی که پرسپولیس تنها دقایقی با برتری فاصله داشت. در بازی با ذوب آهن ته جدولی ، پرسپولیس می رفت تا بازی را با پیروزی به پایان برساند اما دقیقه 90 دو امتیاز حیاتی را از دست داد. درست به مانند بازی با استقلال که در دقیقه 3+90 بردی شیرین به باد داد تا ضمن از دست رفتن دو امتیاز مهم دیگر عدد تساوی های پرسپولیس به مانند انتقادها از روند نتیجه گیری سرخپوشان و یحیی بیشتر و بیشتر شود. روندی که نشان از عدم توانایی پرسپولیس در حفظ نتیجه به دست آمده داشت. این مسئله در بازی با آلومینیوم اراک اما برای یحیی و یارانش بسیار گران تمام شد و ضمن از دست رفتن سه امتیاز حساس، نخستین باخت این فصل سرخپوشان را نیز در پی داشت. آنهم در شرایطی که به واسطه توانایی های فردی کمال کامیابی نیا پرسپولیس موفق شد تا در دقیقه 7 بازی دروازه حریف اراکی را باز کند اما این برد زودهنگام دوام چندانی نداشت و سرخپوشان دو مرتبه دروازه شان در همان نیمه نخست و تا دقیقه 30 بازی باز شد و تیمی که توان حفظ نتیجه را نداشت، در ادامه توان تغییر آن را هم نداشت تا نخستین باخت این فصل را هم متحمل شود!

 نقطه قوتی که به کار نمی آید

پرسپولیس با 8 گل خورده در 14 بازی بدون شک یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ بیستم را در اختیار دارد. با این وجود این نقطه قوت به رقم حضور بازیکنان موثری چون سیدجلال، کنعانی زادگان و کمال کامیابی نیا نتوانست(اگر بازی با پیکان را در نظر نگیریم) نتوانسته مانع از تغییر نتیجه بازی سرخپوشان و از دست رفتن امتیاز های حساسی شود که بی هیچ تردیدی در هفته های پایانی پرسپولیس را به دردسر می اندازد اگر در پی کسب پنجمین قهرمانی متوالی خود در رقابتهای لیگ برتر ایران باشد . صد البته که هشت گل خورده در 14 بازی آمار خوبی است اما نه وقتی یکی از این گلها بعد از دقیقه 90 توسط ذوب آهن قعر نشین زده می شود یا توسط نساجی که شرایط چندان جالبی ندارد وارد دروازه لک می شود .  در واقع این نقطه قوت زمانی موثر و کارآمد است که بتواند مانع از تغییر نتیجه و از دست رفتن امتیازهای حساس برای پرسپولیس باشد .اتفاقی که اگر طی هفته های گذشته رخ داده بود شاگردان یحیی باید امروز با فاصله ای بسیار زیاد صدر جدول رده بندی را در اختیار داشتند

ضعف خانمان سوز

اما قدر مسلم ضعف خانمان سوز پرسپولیس که تا به اینجای کار انتقادهای بسیاری را در پی داشته و امتیازهای زیادی را به هدر داده خط حمله کاملا بی خطر و خنثی پرسپولیس است که گویی تنها به عیسی آل کثیر متکی بود که بعد ازمحرومیت غیر منتظره او پرسپولیس را چنان به زانو در آورده که سه بازی را با تساوی بدون گل به پایان برده اند و جز مصاف با شهرخودرو، ماشین سازی تبریز و فولاد خوزستان دیگر که با نتایج نسبتا قابل قبول به برتری دست یافتند و تساوی با استقلال که البته می توانست برد باشد اگر یاران یحیی راه حفظ نتیجه را می دانستند، دیگر بازیهای خود را با حداقل گل زده به پایان برده. آنهم نه با گلهای مهاجمان تیم. بلکه با گلهای سیدجلال حسینی، احمد نور الهی ، وحید امیری ، میلاد سرلک، کمال کامیابی نیا و سیامک نعمتی و جالب تر اینکه اگر امید عالیشاه را که یک وینگر است به عنوان مهاجم اصلی حساب کنیم، تنها سه گل از 16 گل به ثمر رسیده در پرسپولیس سهم مهاجمان (عالیشاه و عبدی ) است نه بیشتر ! آماری که نشان می دهد پرسپولیس به دلیل ضعف گلزنی و عدم توانایی در حفظ نتیجه و حداقل گلهای زده است که تا به اینجای کار 15 امتیاز از دست داده است! نه مدیریت ناکارآمد باشگاه که بی کفایتی آن برکسی پوشیده نیست و ضربه های قابل توجهی به پیکره تیم زده. اتفاقی که البته در طول پنج سال گذشته نیست به کرات رخ داد اما نتوانست توان فنی سرخپوشان را برخلاف امروز پایین بیاورد!

سید جلال و نورالهی فرشته نجات یحیی

در واقع بی راه نیست اگر بگوییم که یحیی امروز ادامه حضور بی سر و صدای خود روی نیمکت پرسپولیس را مدیون سید جلال حسینی و احمد نور الهی است. مدافع باتجربه و کارکشته تیمش که قبل از شروع رقابتهای این فصل بسیاری بر این باور بودند که به دلیل سن و سالی که دارد توان حضور در همه بازیهای لیگ را ندارد و بزرگترین دغدغه یحیی انتخاب جایگزینی مناسب برای اوست. به خصوص که پست حساسی را هم در این تیم دارد. با این وجود اما کاپیتان پرسپولیس با ارائه بازیهایی درخشان نشان داد که چیزی از قالی کرمان کم ندارد و نه فقط دغدغه ای برای یحیی نیست که عصای دست او نیز هست. به طوریکه پرسپولیس و سرمربی آن شش امتیاز بازی با تراکتور و مس کرمان و حتی دو امتیاز بازی با پیکان را مدیون درخشش او هستند که در دو برد اخیر سرخپوشان ضربه سر سیدجلال دو پیروزی و شش امتیاز باارزشی را نسیب این تیم کرد و در بازی با پیکان نیز ضربه ای که او در پی اشتباه محرز لک از روی خط دروازه بیرون کشید مهم ترین دلیل کسب چهارمین برد متوالی سرخپوشان بود . هرچند که در کنار سیدجلال، احمد نورالهی نیز باوجود انتقادات بسیاری که به نحوه بازیهای فانتزی او طی هفته های اخیر شده ، گل های سه امتیازی و نجات دهنده ای را برای تیمش به ثمر رساند ه که در بازی با فولاد و همچنین ماشین سازی تبریز منجر به کسب دو برد حساس و حیاتی برای پرسپولیس شد.

بلای جان پرسپولیس

اما آنچه مسلم است احتیاط های افراطی و اصرار یحیی به عدم ایجاد تغییر در ترکیب تیمش در طول 90 دقیقه نه فقط در طول بازیها آسیب بسیاری به پرسپولیس زده که در ادمه این مسیر نیز می تواند دردسر ساز شده و درصد احتمال مصدومیت بازیکنان را بالا ببرد. در واقع گارد عجیبی که یحیی به تعویض کردن در بازیهای پرسپولیس دارد به بلای جان این تیم تبدیل شده است. برای نمونه در بازی با پیکان فرستادن هم زمان عبدی و مهدی خانی می توانست کمک شایانی به سرخپوشان باشد برای تثبیت پیروزی با گل های زده بیشتر .کما اینکه هر دو مهاجم جوان سرخپوشان با انگیزه ای که از بازی مقابل سرمربی تیم ملی و کمک او در آزادی داشتند به محض حضور در زمین شورش های خوبی را روی دروازه حریف تدارک دیدند اما تعویض و فرستادن دو مهاجم به میدان در دقیقه 83 بدون شک نمی تواند تاثیر بسزایی در روند بازی داشته باشد چرا که قبل از گرم شدن این دو بازیکن سوت پایان بازی توسط قاضی میدان به صدا در می آید و بی شک تعویض کردن در این زمان بیشتر برای وقت کشی است نه نتیجه گرفتن. درحالی که اگر مهدی خانی و عبدی دقایق بیشتری فرصت داشتند می توانستند موفق به خلق موقعیت های بیشتر و بهتری شده و احتمال گلزنی خود را بالا ببرند اما یحیی همانند دیگر بازیهای پرسپولیس اصرار عجیبی به عدم تعویض دارد و اگر هم به این مسئله رضایت دهد دقایقی چنین تصمیمی را اتخاذ می کند که خود جای بحث دارد

راه نجات

بی تردید ادامه حضور یحیی در پرسپولیس و موفقیت این تیم منوط به ایجاد تغییراتی در نوع نگاه و تفکرات سرمربی جوان سرخپوشان است. مربی آرامی که هوادار پرسپولیس بعد از ناکامی در فینال لیگ قهرمانان آسیا که برخلاف مرتبه قبل می توانست به بالا بردن جام ختم شود همه جوره پشت او ایستاده و با تمام فراز و نشیب های بسیاری که مانع از صدرنشینی این تیم در نیم فصل اول شده کنار آمده اما در ادامه اگر بخواهد مانع از نزدیک شدن این تیم به قهرمانی شود می تواند روزهایی را برای یحیی به دنبال داشته باشد که نه او ، که هیچ مربی دوست ندارد روی نیمکت تیم محبوبش تجربه کند . حال آنکه یحیی می تواند همانند فصل گذشته مسیر موفقیتی که پرسپولیس پنج سالی است در پیش گرفته را ادامه دهد به شرط آنکه برای ادامه این مسیر و ادامه این موفقیت برنامه داشته باشد. چیزی که این روزها در بازیهای پرسپولیس حتی با وجود کسب چهار برد متوالی دیده نمی شود. هرچند که چهار پیروزی پی در پی مانع از آن شده باشد که انتقادها از یحیی و عملکرد تیمش بار دیگر بالا بگیرد اما واقعیت این است که پرسپولیس با این بردها نمی تواند همانند سالهای گذشته در مسیر موفقیت گام برداشته و روند قهرمانی هایش را ادامه دهد و بعید است یحیی این مسئله مهم را نداند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار