کد خبر: 1038690
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
رییس گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد بیان کرد
مدیریت و پیشگیری از بحران در شرایط مختلف یکی از مسائل دارای اهمیت است که توجه به آن می تواند بسیاری از هزینه های مالی و خسارت های جانی را در زمان وقوع بحران ها بکاهد، از این جمله می توان به حادثه چند روز گذشته مرز کشورمان با کشور افغانستان اشاره کرد که به دنبال آن تاکنون تجهیزات و کمک های بسیاری با آمادگی قبلی و به جهت کنترل شرایط به مرز دوغارون اعزام شده اند، با توجه به این رویداد مهم با رییس گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد به گفت وگو نشستیم.

وحید اکلملی دراین خصوص اظهار کرد:در زمینه پیشگیری از بحران مسئولیت زیادی به شهرداری سپرده شده است زیرا در تمام دنیا شهرداری ها به عنوان بازوی اصلی مدیریت و پیشگیری از بحران تلقی می شوند.

وی بیان کرد:ما هیچ زمان نمی توانیم ریسک و خطر را صفر کنیم اما می توانیم عوارض و آسیب های این ریسک را به حداقل برسانیم. در این راستا شهرداری مشهد اقدامات بسیار خوبی داشته و از آغاز شورای پنجم اهمیت ویژه ای به این حوزه داده شده است و تاکیدات جناب آقای دکتر کلائی شهردار مشهد ما را به این سمت برده که دربسیاری از حوزه ها که جزو مسئولیت ما نبوده نیز ورود کنیم.

نیروهای ثامن،پرقدرت ترین نیروهای داوطلب کشور

رییس گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد بیان کرد:در زمینه بحث های داوطلبی می توان به جرأت ادعا کرد که نیروهای دوام ثامن پر قدرت ترین و عملیاتی ترین نیروهای داوطلبی کشور هستند. در مباحث کرونا نیز شاهد ورود همه جانبه آن ها در امور مختلف بودیم و هم اکنون این نیروها به صورت خودجوش مبالغی را جمع آوری کرده و توزیع غذای گرم و تهیه بسته های معیشیتی را در دستور کار خود قرار داده اند. تهیه و توزیع بسته و پک های بهداشتی، ضدعفونی شهری و غربالگری ، تولید و توریع ماسک در مناسب های مختلف از جمله اقدامات دیگری است که توسط این نیروهای داوطلبی انجام شده است.

سامانه پدافند بحران مشهد،الگویی برای کلان شهرها

 

اکلملی عنوان کرد:موضوع سیستم های مدیریتی که بسیار حائز اهمیت بوده و از جمله آن می توان به سامانه هایی اشاره کرد که پیوسته از آن صحبت می شود؛ در یک سال اخیر بزرگ ترین سامانه جامع پدافند غیر عامل و مدیریت بحران کشور را در شهر مشهد آغاز به کار کرده که الگویی برای سایر کلان شهرها شده است.

وی ادامه داد:هشت زیرسامانه که در حال حاضر وجود دارد و کلیه مراحل بحران پیش بینی شده است و آنالیز این سامانه ها در مواقع بحران کمک زیادی به ما می کند و سبب برآورد میزان خسارت و تخریب و روشن شدن مسیر راه برای مدیران بحران می شود.

رییس گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد اظهار کرد: زمانی که از یک بحران بزرگ صحبت می شود، ممکن است نیاز به ورود نهادهای کشوری باشد به همین دلیل باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هر فردی به عنوان مدیر بحران در سطح کشوری وارد مشهد شد بتواند به اطلاعات دسترسی پیدا کرده و برنامه ریزی های لازم را اخذ کند. در کنار مباحث زیرساختی، بحث های شهروندی و آموزش همگانی نیز اهمیت زیادی دارد.

اکلملی گفت:مقوله زلزله یک موضوع جامع و کلی و به طور کلی مباحث بحران نیازمند تعاملات بالای فرا سازمانی است؛ اینگونه نیست که عملکرد خوب یک سازمان به معنای آمادگی کامل زیرساخت ها تلقی شود.

وی افزود: زلزله در قالب عوامل طبیعی است و بسیاری از زیرساخت ها در کنترل آن نقش به سزایی دارند و قطعا زیرساخت ها باید قبل از وقع حادثه فراهم شود.

 

بحران های آبشاری در پی وقوع زلزله در کلان شهرها

 

اکلملی خاطرنشان کرد:در موضوع کلان شهرها یک تفاوت وجود دارد که نیازمند همکاری تمام نهادها و تغییرات قوانین است؛ زلزله در کلان شهرها کاملا متفاوت با تجربیات ما از زلزله بم و دیگر موارد است. در این نوع زلزله ما با پدیده بحران های آبشاری مواجه هستیم که دلیل آن وجود شریان های حیاتی متفاوت و همجواری آنان در کنار یکدیگر است.

وی اضافه کرد:در زلزله بم شریان گاز وجود نداشت تا از پیامدهای آن پس از زلزله آگاهی داشته باشیم، ولی این موضاعات در مقالات و تجربیات دیگر کشورها برای ما کاملا واضح است. بحث دیگر فرونشست ها است که سبب بروز بحران های ثانویه می شود. شریان ها بزرگ ترین مشکلی است که کلان شهرها با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد.همه این موارد می طلبد که برای تک تک آن ها گام های موثری برداریم.

رییس گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد تصریح کرد:درچنین شرایط رسیدن نیروی امداد از راه زمینی بسیار مشکل، غیرممکن و زمان بر بوده و ممکن است هفته ها به طول انجامد که موارد مذکور می طلبد که به سمت مدیریت منطقه محور و محله محور حرکت کنیم.دراین زمینه مباحث زیرساختی همچون احداث پایگاه مدیریت بحران مطرح می شود که با هدف پشتیبانی در مواقع بحرانی ساخته می شود اما به غلط به عنوان اسکان اضطراری شناخته می شود اما آن ها مسئولیت پشتیبانی و خدمات رسانی در مواقع بحرانی را بر عهده دارند. این پایگاه ها باید در هر منطقه ایجاد و تجهیز شود تا در مواقع بحران به سرعت در اختیار نهادهای امدادی قرار بگیرد.

رصد و پایش ساختمان های سطح شهر توسط اعضای دوام ثامن

وی افزود:در موضوعاتی مانند زلزله نیز اعضای دوام ثامن آموزش های لازم را فرا گرفته اند تا نقش پشتیبانی خود را در 72 ساعت طلایی بحران ایفا کنند. یکی از اتفاقات بزرگ در سطح کشور، رصد و پایش ساختمان ها سطح شهر توسط اعضای دوام ثامن طی هشدارهای اخیر هواشناسی در خصوص طوفان در مشهد بود.

رییس گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد خاطرنشان کرد:دراین زمینه حدود 300 نفر از اعضای دوام ثامن پس از دریافت هشدار نارنجی هواشناسی، ضمن تصویر برداری از ساختمان های ناایمن و ارسال تصاویر برای نمایندگان بحران منطقه، مشکلات را بررسی و رفع کردند.

 

 

راه اندازی دوام تخصصی

اکلملی تصریح کرد:در گذشته اعضای دوام ثامن آموزش های بحرانی را فرا گرفته بودند، اما تقسیم وظایف نشده بودند به همین دلیل دوام تخصصی را راه اندازی کردیم تا ضمن ارائه آموزش های تخصصی، ارتباط با شهروندان، بتوانیم مانورهای تخصصی را در سطح شهر برگزار کنیم.

وی اضافه کرد:یکی از دغدغه های ما حومه شهر مشهد است که در این زمینه هماهنگی خوبی با مدیریت حومه شهر مشهد برقرار شد و پیرو آن دوام تخصصی کلانشهر مشهد استارت زده شد که در آینده این طرح تحت عنوان دوام تخصصی معین در کلیه شهرستان های استان اجرایی می شود.همچنین تفاهم هایی با ستاد فرامین امام (ره) برقرار شده است تا یک تیم 500 نفره در سطح استان برای بحران های سطح کشور آموزش های لازم را کسب کنند.ویکی دیگر ازآموزشهای تخصصی اموزش کنترل جمعیت وازدحام با همکاری یگان ویژه است .

رییس گروه پدافندغیرعامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد عنوان کرد:با وجود تمامی اقدامات انجام شده اگرهماهنگی های بین سازمانی وجود نداشته باشد، کارایی مدنظر ما که شایسته شهر مشهد است، محقق نمی شود و جزو اهرم های کمکی برای مواقع بحران هستند.

اکلملی مطرح کرد:انتظار ما این است که در سطح کشور توجه ویژه ای به حوزه بحران صورت بگیرد که در این راستا مکاتبه ای سازمان پدافند غیرعامل کشور همراه با امضا جناب شهردار انجام شده است تا وزارت خانه ای تحت عنوان وزارت بحران در کشور ایجاد شود که این اتفاق شامل حال تمامی شهروندان کشور می شود.

نصب 10 شتاب نگار نسل جدید در سطح شهر

وی ادامه داد:در موضوع زمین لرزه و زلزله نیز تا پایان شهریور ماه سال گذشته، 10 شتاب نگار نسل جدید در سطح شهر نصب شد که کمک زیادی به سنجش میزان شتاب وارد شده به مناطق و تصمیم گیری ها کرده است.

رییس گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد بیان کرد:کار حوزه بحران در واقع آمادگی قبل از حادثه است و این موضوع به صورت کامل در زلزله اخیر احساس شد. در زلزله اخیر سفید سنگ طی مدت 40 دقیقه تمامی مراکز اسکان آماده باش شد و نمایشگاه بین المللی مشهد کمتر از یک ساعت آماده خدمت رسانی به شهروندان بود.

اکلملی گفت:در زلزله اخیر موضوع مورد توجه، بحث روانی جامعه بود که در دقایق ابتدایی با همکاری بسیار خوب روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد توانستیم موارد ایمنی را ضمن ارائه به 137، به شهروندان انتقال دهیم تا از ازدحام در داخل شهر پرهیز شود. گاها ممکن است یک حادثه تلفات نداشته باشد اما عدم کنترل و مدیریت درست آن تلفات ثانویه را ایجاد می کند که ممکن است جبران ناپذیر باشد. در حال حاضر چهار گسل در اطراف مشهد وجود دارد که فعال شدن هر یک از آنان می توان جریان متفاوتی را رقم بزند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار