کد خبر: 1038684
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
گزارشی از طرح توسعه کشاورزی و معیشت پایدار در منطقه محروم سیستان
"دشت سیستان، دوباره جان می‌گیرد"، این تیتر قریب به سه ماه پیش بر پیشانی رسانه‌ها نشست تا نوید شروع اتفاقات خوبی را در عرصه کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بدهد.اتفاقاتی که یک پای آن، آستان قدس رضوی و نهادهای تخصصی زیرمجموعه آن بود.

 

سرآغاز  اقدامات "دشت سیستان"نیز انعقاد تفاهم نامه‌ای سه جانبه بین استانداری سیستان و بلوچستان، وزارت جهاد کشاورزی و آستان قدس رضوی بود. تفاهمی که بر توسعه همه جانبه کشاورزی، اشتغال مولد و معیشت پایدار جامعه روستایی دشت سیستان تاکید دارد.

محمود صادقی، مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی در خصوص این طرح می‌گوید: هدف اصلی از اجرای پروژه دشت سیستان، عینیت بخشیدن به رسالت اجتماعی بنیاد بهره موقوفات آستان قدس رضوی و محرومیت زدایی و کمک به کشاورزی این منطقه است. در این رابطه شرکت کشاورزی رضوی در دو قالب کشت مشارکتی و قراردادی برنامه‌های توسعه‌ای خود را به مرحله اجرا در می‌آورد.

وی توضیح داد: کشت «مشارکتی» در سطح حدود 450 هکتار در دشت سیستان تعریف شده و محصولاتی نظیر جو، کنجد و آفتابگردان در آن پیاده سازی می شود. برای کشت «قراردادی» نیز در مساحت دو هزار و ۵۰۰ هکتار، کشت کلزا و سایر دانه های روغنی در سطح استان پیش بینی شده است.

 

 تغییر الگوی کشت ،تولید محصولات اقتصادی

صادقی در ادامه به ابعاد اجرای این طرح اشاره دارد و متذکر می‌شود: در کشت قراردادی علاوه بر تامین بذر و بیمه محصول، نسبت به تامین بخشی از کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان اقدام شده است.

وی می‌گوید: انتظار می رود ادامه این روند ضمن کمک به کشاورزان زحمت کش منطقه، آنها را برای تغییر الگوی کشت و تولید محصولات اقتصادی، پایدار و استراتژیک کشور امیدوارتر نماید.

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی، اشاره‌ای دارد به سال دشواری که تحریم‌ها و شیوع کرونا برای بخش کشاورزی کشور رقم زده و از تلاش‌های این مجموعه برای مواجهه با مشکلات ناشی از این اتفاقات، چنین می گوید: آثار ناشی از شیوع بیماری کرونا و همچنین افزایش بی سابقه قیمت نهاده های کشاورزی ما را با مشکلات متعددی در سال جاری مواجه کرد که البته به لطف الهی و توجه حضرت رضا(ع) و همچنین در اثر هم افزایی کشت و صنعت های این شرکت در حال عبور از این دشواری‌ها هستیم. حاصل تلاش بخش‌های مختلف و مرتبط، افزایش تولیدات و کنترل هزینه ها بوده است.

 

تولیدات آستان قدس در زنجیرهای ارزش به فروش می رسد

صادقی گوشه‌چشمی دارد به دستاوردهای این شرکت و در این باره توضیح می‌دهد: این شرکت بیشترین سطح زیر کشت الگوی کشت خود را به تولید محصولات مرتبط با امنیت غذایی کشور اختصاص داده است. حدود 60 درصد تولیدات این شرکت در واحدهای تبدیلی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی در قالب زنجیره های ارزش به مصرف می رسند.

وی می‌افزاید: فعالیت های تولیدی این شرکت در سال جهش تولید به امکانات موجود در بخش کشت و صنعت محدود نشده و این شرکت به فاز تحول و توسعه نیز ورود پیدا کرده است. در حال حاضر مطالعات امکان سنجی احداث گلخانه های مدرن به‌عنوان یکی از منابع درآمدی جدید و پایدار در دست انجام است. یکی دیگر از فعالیت های اساسی این شرکت در دق چهلتو منطقه سرخس بوده که با ایجاد کسب و کار جدید در حال پیگیری است و ماحصل اجرای آن اشتغال زایی و محرومیت زدایی منطقه خواهد بود.

 

زنجیره ارزش،ملاک دردام سبک

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی خاطر نشان می کند: در حوزه دام سبک برنامه ریزی شده تا ظرفیت تولیدات این بخش در حداکثر ممکن برنامه ریزی شود. در این بخش نیز نگاه به زنجیره ارزش ملاک عمل ما بوده، به نحوی که با پرهیز از خام فروشی ضمن کمک به تولید و اقتصاد کشور، ارزش افزوده لازم و پایدار نیز کسب شود.

"پرهیز از رقابت با بخش خصوصی" و "ورود به طرح‌ها اقتصادی و پایدار" دو اولویت و تاکیدی است که به گفته «صادقی» برای این شرکت برنامه‌ریزی شده و قرار است در سیاست‌های آتی نیز دنبال شوند.

 

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی درقالب مشارکتی

وی در همین خصوص توضیح می دهد: تلاش داریم به طرح‌هایی ورود کنیم که به لحاظ ریسک اجرا، معمولا بخش خصوصی کمتر به آنها ورود دارد. یک نمونه آن نیز اجرای سیستم های آبیاری زیرسطحی در مقیاس وسیع و برای 4 کشت و صنعت این شرکت است. روش های آبیاری مدرن، عمدتا هزینه قابل توجهی را در پی دارند ولی در بلند مدت ضمن اقتصادی بودن به حفظ منابع آب‎های زیر زمینی کمک خواهد کرد.

صادقی یادآور می شود: تاکید دیگر ما بر برون سپاری و استفاده  از ظرفیت های بخش خصوصی در قالب مشارکتی است که درحال حاضر این موضوع را در دست انجام داریم. علاوه بر این، اصلاح الگوی کشت و استفاده از گیاهان کم آب طلب و اقتصادی را به عنوان اولویت در سال جهش تولید تعریف کرده ایم و این برنامه را نیز در سنوات آتی ادامه خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی، اشاره‌ای هم به آمارهای تولید این شرکت دارد و می گوید: علی‌رغم محدودیت های ذکر شده، میزان تولیدات این شرکت در سال «جهش تولید» در مقایسه با سال قبل رشد داشته است و از 143 هزار تن به حدود 160 هزار تن افزایش یافته و پیش بینی می شود در سال 1400 نیز به 180 هزار تن افزایش یابد.

وی ادامه می دهد: از نظر سطح زیر کشت نیز با وجود محدودیت منابع آب، به دلیل استفاده از فناوری های نوین آبیاری، سطح زیر کشت شرکت حدود 1000 هکتار در سال جاری افزایش یافته و پیش بینی می شود با سه هزار هکتار افزایش دیگر در سال 1400 به 13هزار و 500 هکتار برسیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار